Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 15 Jun 2019

Jawab Dulu, Video Itu Tulen Atau Edit - Editor, Jurugambar Bersatu Menolak Andaian Video Itu Palsu..

POLITIK | Haziq ditahan. Haziq disiasat.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed, berkata Haziq akan disiasat dibawah;

1. Seksyen 504 Kanun Keseksaan iaitu dengan sengaja mengaibkan dengan niat hendak membangkitkan pecah keamanan yang membawa hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.
 

2. Seksyen 292 kanun yang sama iaitu menjual dan sebagainya buku-buku dan sebagainya yang lucah yang membawa hukuman penjara sehingga tiga tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.

3. Seksyen 377B kanun yang sama iaitu melakukan persetubuhan yang bertentangan dengan luar tabii yang membawa hukuman penjara sehingga dua tahun dan hendaklah juga dikenakan hukuman sebat.


4. Seksyen 233, Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 iaitu penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian. Sekiranya bersalah hukuman itu boleh dikenakan dengan denda maksimum RM50,000 atau penjara sehingga setahun atau kedua-duanya sekali.


Yang paling menarik perhatian masyarakat adalah nombor dua dan nombor tiga.

Ia membayangkan video yang tersebar itu tulen dan disebarkan Haziq. 

Jika video itu edit, palsu, rekaan - maka bukankah polis patut siasat siapakah dalang yang membuat rakaman palsu, pengakuan palsu, pelakon palsu dan sewaktu dengannya.

Nombor tiga pula membayangkan seolahnya polis mengakui seks luar tabii itu berlaku. Jadi masyarakat mahu tahu siapakah pasangan Haziq itu. Bilakah akan dibawa ke balai untuk disiasat? Adakah wajahnya akan didedahkan? Punya persamaankah wajahnya seperti Azmin Ali?

Oleh kerana video itu belum diverifikasikan sebagai palsu oleh mana-mana pihak yang berauthoriti, maka secara automatiknya ia dianggap tulen - lalu siasatan pun berlandaskan kepada PANDANGAN semasa.

Maka itulah sebab Seksyen 292 dan 377b digunakan. Inilah pandangan rata-rata netizens yang mempertahankan tindakan pihak polis menyiasat Haziq.

Dalam perkembangan semasa, facebooker yang dikenali sebagai Jonathan Ramesh Raj menempelak sikap sesetengah netizens yang sewenang-wenangnya beranggapan video seks itu adalah palsu meskipun bukan pakar atau arif dalam bidang tersebut.


"Untuk kamu-kamu yang gemar mengatakan bahawa video itu palsu secara terus-menerus..

Saya mahu berkongsi ini dengan anda ...

Separuh dari hidup saya, saya telah bekerja dalam industri perfileman dan penghasilan fotografi. Sebagai produser, kerja saya adalah untuk mengetahui keseluruhan kerja dari peringkat pra-pengeluaran sehingga memposting pengeluaran yang meliputi penyuntingan, CGI, grading warna, telecine dan apa yang tidak. Sebagai jurugambar, saya memahami kamera dan kanta saya dengan baik.

Malah telefon pintar cikai dengan resolusi 1080p pada kamera hadapan jika sensor tidak cukup besar untuk rakaman 4K.

Video seks dirakam pada nisbah 16:9, bukan kebiasaan 4:3, jadi, ini adalah telefon pintar generasi baru.

Video yang saya lihat jelas TIDAK dimanipulasi. Tiada fu**king video itu adalah fitnah!!! Seseorang TIDAK BOLEH mencapai manipulasi imej yang sempurna dengan kualiti imej yang lebih rendah. Satu, adalah kerana terlalu banyak faktor yang perlu dipertimbangkan semasa proses pengeluaran selepas.. pixelation, pembetulan warna, dan sebagainya.

Dan tidak, zoom tidak akan membuat gambar lebih jelas. Wonder mana fu**king dungu datang dengan alasan ini!!,"
katanya dalam satu kenyataan di Facebook.  


Pandangan yang sama turut dinyatakan oleh Mohd Noor dan Faizil;



Untuk rekod, semasa video rakaman pertama, kedua dan ketiga tersebar - ramai beranggapan video tersebut adalah fitnah, edit dan palsu. 

Bagaimanapun rata-ratanya menukar tanggapan apabila tersebar video versi HD yang menampilkan rakaman yang lebih jelas. 

Berdasarkan tajuk WhatsApp, dua lagi video panas yang tidak didedahkan kepada umum berada dalam simpanan penyebar dan mungkin akan didedahkan pada bila-bila masa. - 15 Jun 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...