Sabtu, 30 Disember 2017

Mahathir Minta Maaf Pada Semua Rakyat Malaysia - Apa Reaksi Netizens?

"Sebelum saya akhiri ucapan ini, saya ingin pohon ampun dan maaf jika terkasar bahasa dan tersinggung perasaan sesiapa.

"Saya, seperti manusia lain tidak mungkin sunyi dari berkata dan melakukan kesalahan bukan sahaja hari ini tetapi juga selama saya berkecimpung dalam politik negara.

"Saya pohon maaf terhadap apa juga kesalahan saya selama itu," itulah kata-kata Tun Dr Mahathir Mohamed ketika mengakhiri ucapan dasarnya di Perhimpunan Agung Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) di Pusat Konvensyen Ideal, di sini.


Menurut Mahathir lagi, semua pihak bebas menafsirkan permohonan maafnya dengan pemikiran masing-masing. 

"Anda boleh tafsir apa yang anda semahunya," respon Mahathir apabila ditanya samada permohonan maaf tersebut turut termasuk insiden Ops Lalang dan tuduhan liwat terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim. 

Dan tinjauan kami di laman sosial mendapati netizens menzahirkan pelbagai pandangan berhubung tindakan terbaru Mahathir itu.



Misalnya Mike John menulis : "Kami memang dah lama maafkan. Cuma kalau Tun menang, kerusi PM tu bagi balik kat Anwar sebagai tanda balas budi. Tun yang menyebabkan beliau dimasukkan dalam penjara. Tun juga yang mewujudkan ISA. Tun juga yang menyuruh ketua polis negara tumbuk muka Anwar. Kami tahu Tun cuma nak naikkan Mukhriz sebagai PM, tapi kami semua mahukan sesuatu kelainan. Cukup-cukup lah anak beranak kabel kroni jadi pemerintah. Macam pampers baby, kalau tak pernah tukar, tahi makin lama makin berlambak. Politik pun macam tu juga.. Kbai Tun!".

Manakala Alisya NiaEsya pula berkata : "Siapa kita untuk menghukumnya. Setiap manusia ada melakukan kesilapan. Jangan kerana politik hilang pertimbangan sebagai insan. Sedangkan Nabi Muhammad memaafkan umatnya. Dosa dan taubatnya hanya dia dan Allah tau.. kita pun macam tu kan...," dengan nada positif.

Namun Nazlan Azlan berkata Tun Mahathir perlu pulangkan semula harta-harta rakyat yang telah diambil selama ini : "Baguslah kalau Tun M sedar kesilapan dan ingin bertaubat. Jika ada khazanah negara yang Tun dah ambil untuk diri, keluarga, kawan-kawan ann proxy-proxy serta korporat-korporat secara tidak betul, pohon Tun usaha pulangkan kembali kepada rakyat malaysia sebab ia milik rakyat," di ruangan komen. 

Pun begitu Von Nash memilih untuk menyindir : "Takpe nanti Najib minta maaf macam Tun minta maaf don't worry, Najib juga akan minta maaf atas dosa lampaunya seperti mana Tun buat dan rakyat pun akan menerimanya kembali. Kahkah, kan Ku Zudean 🤣".

Maznah Abdul Ghani pula bersikap sinikal dengan tindakan Mahathir itu dengan memberikan respon : "Mohon maaf kepada siapa. Ingin menghancurkan kerajaan sendiri tidak mohon maaf?," katanya.

Midon KL pula berkata permohonan maaf diterima hanya jika Anwar diangkat menjadi Perdana Menteri : "Baiklah Tun. Saya maafkan tetapi dengan satu syarat. Saya mahukan Anwar jadi perdana menteri, itu sahaja..," tulisnya.

Dikalangan blog-blog pro UMNO mereka memberikan respon negatif tentang tindakan Mahathir itu. Misalnya Blog Dr. Novandri menulis Mahathir minta maaf tetapi tindakan itu tidak ikhlas namun ia menyebabkan Muhyiddin terkesima.


Netizens non partisan seperti Gadipan juga memberikan reaksi sinikal. "Ini adalah musim meminta maaf. Mahathir dah. UMNO akan minta maaf. Najib akan minta maaf dan janji sekali lagi bahawa dia akan berbakti kepada negara. MIC juga akan minta maaf kerana telah mengabaikan kaum India. MCA akan minta maaf dan minta rakyat untuk undi MCA," katanya di Twitter.

Pemerhatian yang dilakukan mendapati rata-rata penyokong pembangkang memberikan respon yang agak positif dengan keterbukaan Mahathir yang sanggup meminta maaf namun ada dikalangan mereka yang mempertikaikan dan mempersoalkan apakah tindakan meminta maaf itu ada kaitan dengan pilihanraya dan sebagai tanda bahawanya Mahathir mengakui beliau telah membuat banyak keputusan pentadbiran yang salah semasa menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun di Malaysia sejak 1981 hingga 2003.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...