Khamis, 20 Julai 2017

Maaf Nurul, Saya Tidak Percaya Pembangkang Akan Bina MRT Walaupun Selepas Menang PRU..

Semalam Nurul Izzah berkata kepada media bahawanya pembangkang mampu membina MRT dengan kos yang lebih murah dan mampu menawarkan jarak yang lebih jauh - lebih baik dari apa yang kerajaan BN telah tawarkan kepada rakyat ketika ini.

Ini susulan terhadap perasmian MRT Fasa II yang dibuka sepenuhnya kepada umum pada isnin lepas. Rabu minggu lepas, Najib bersama rombongannya melakukan lawatan dengan menaiki MRT pada laluan yang belum dibuka bagi melakukan percubaan pertama.

Dan berikut kami kongsikan salah seorang pandangan netizens bernama Anas yang tidak mempercayai bahawanya pembangkang / Pakatan Harapan akan membina MRT meskipun berjaya memerintah negara ini pada masa kelak.

Berikut adalah pandangan beliau;

Betulkah PAKATAN akan bina MRT?

TIDAK !!!

Aku ada dengar bunyi dari pemimpin Pakatan Harapan, kononnya kalau mereka memerintah mereka akan bina MRT yang lebih panjang dengan kos yang lebih murah. Aku yakin mereka tidak akan binapun MRT andaikata sekiranya mereka memerintah. Kenapa aku cakap begini? 

1) pemimpin Pakatan percaya yang kerajaan malaysia sudah hampir muflis akibat hutang hutang kerajaan di bawah BN yang banyak dan hutang ini terpaksa dibayar kembali oleh anak cucu kita kata mereka. 

2) Pembinaan MRT memerlukan belanja yang besar, dan kerana keyakinan kononnya kerajaan malaysia sudah hampir bankrupt, maka kerajaan Pakatan akan kata mereka terpaksa tunda pembinan MRT sehingga kedudukan kewangan kerajaan lebih baik. 

Kedudukan kewangan kerajaan lebih baik yang dimaksudkan Pemimpin Pakatan ini adalah apabila kerajaan malaysia sudah tidak berbelanja defisit lagi dan apabila defisit negara semakin kecil. 

Jadi kesimpulannya mereka tidak akan bina MRT ataupun akan beralasan untuk tunda pembinaan MRT ke satu jangka masa yang kita juga tidak tahu bila dan kemudian terus menerus menyalahkan BN. Iaitu BNlah penyebab kita tidak punya wang untuk membina MRT, alasan seperti inilah yang akan digunakan oleh politikus Pakatan nanti. 

Ramai politikus pakatan termasuk yang kononnya pakar ekonomi berfikir bahawa mekanisme perbelanjaan kerajaan adalah lebih kurang sama dengan konsep perbelanjaan isi rumah. Yang lebih komplikated di kalangan mereka masih berfikir kononnya kerajaan ini adalah seperti sebuah syarikat. 

Ini adalah kepercayaan salah yang menyebabkan mereka sekarang masih melutut kepada kaum kapitalis, SEBAB UTAMA, lagi satu sebab yang aku pikir sebab utama kenapa sekiranya pakatan memerintah, mereka tidak akan membina MRT adalah kerana meraka haram tidak punya polisi, dan tidak punya program ekonomi. 

Aku tak mau sebut nama, tapi aku tahu ada pemimpin muda dalam Keadilan, shining starlah, beliau seorang ahli parlimen, yang sangat terkenal, beliau berkata bahawa kerja kerajaan adalah untuk menggubal undang undang, bukan untuk membuat dasar ekonomi. 

Katanya pembuatan dasar ekonomi itu kerja Economic Planning Unit, bukan kerja ahli politik di parlimen. jadi kesimpulannya...

Apa yang politikus Pakatan cakap yang kononnya mereka akan bina jalur MRT yang lebih panjang dengan kos yang lebih murah hanyalah cakap politik yang populis dan berlanggar dengan cara berfikir (logik ekonomi) mereka sendiri.

Sumber.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...