Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 23 Mac 2017

Kerajaan Akan Umumkan Harga Petrol Pada Setiap Hari Rabu Mulai 29 Mac.

Penetapan harga petrol dan diesel secara mingguan akan diumumkan setiap hari Rabu dan harga tersebut berkuat kuasa selepas 12 tengah malam.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Datuk Seri Hamzah Zainudin berkata pengumuman pertama kali untuk pelaksanaan mekanisme itu ialah pada 29 Mac ini dan harga tersebut berkuat kuasa 30 Mac.
Datuk Hamzah Zainuddin
“Bagaimanapun, bagi mana-mana syarikat dan pengusaha stesen minyak yang ingin melakukan promosi dengan memberikan diskaun daripada harga yang telah ditetapkan, boleh berbuat demikian dengan mendapat kelulusan terlebih dahulu daripada KPDNKK,” katanya.
Hamzah berkata demikian menerusi siaran langsung berkenaan penetapan harga petrol dan diesel secara mingguan di TV1 RTM hari ini.
Beliau menegaskan semua syarikat minyak serta pengusaha stesen minyak perlu mematuhi penetapan harga baharu itu.
“Tindakan tegas akan diambil kepada syarikat minyak dan pengusaha stesen minyak yang menjual petrol dan diesel pada harga selain daripada harga yang ditetapkan kerajaan,” katanya.
Kerajaan sebelum ini melaksanakan penetapan harga bulanan secara pengapungan terkawal dengan mengguna pakai formula Mekanisme Harga Automatik (APM) yang telah ditetapkan sejak 1983.
Penetapan harga secara pengapungan terkawal bulanan itu bermula Disember 2014.
“Formula APM ini kita gunakan mengikut kadar pasaran minyak dunia. Apabila kita menggunakan pengapungan terkawal secara bulanan ini, kita dapati perubahan atau kadar turun naik harga ini begitu ketara menyebabkan kegelisahan kepada pengguna dan pengusaha stesen minyak,” katanya.
Bagi menambah baik mekanisme berkenaan, Hamzah berkata KPDNKK mengadakan perbincangan dengan syarikat minyak, pengusaha stesen minyak, badan-badan bukan kerajaan dan pihak-pihak berkepentingan lain.
“Hasil daripada perbincangan tersebut, ia kemudiannya dibentangkan kepada jemaah menteri dan dipersetujui pada 22 Februari lepas untuk KPDNKK melakukan mekanisme pengurusan pengapungan harga terkawal petrol dan diesel dibuat secara mingguan.
“Ini bermakna, sebarang perubahan harga MOPS (Means of Platts Singapore) dan kadar tukaran asing dapat diterjemahkan lebih tepat mengikut perkiraan pasaran global,” katanya. – BERNAMA

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...