Selasa, 21 Jun 2016

Ustaz PAS Diberi Amaran Kerana Fitnah Pulau Pinang Melarang Azan - Minta Maaf Atau Berdepan Tindakan Undang2..

Actually benda neh dah settle tetapi ianya menjadi viral semula disebabkan kerajaan negeri mengambil tindakan undang-undang.

Kenapa ya kerajaan negeri berbuat demikian?

Aku kira sakit hati memainkan peranan. Bayangkan ya. Bukan sehari dua bahkan dah bertahun-tahun lamanya penyebaran cerita bahawanya Pulau Pinang melarang azan. Benda tu fitnah. Jelas. Titik.

Tapi masih terdapat ramai orang yang percaya dan sebar. Benda pada asalnya jadi permainan geng2 BN di laman sosial kini bertukar tangan dengan disebarkan pula oleh geng2 PAS.

Kesnya begini. Ada individu upload satu video yang memaparkan statement Ustaz PAS bercerita tentang larangan azan di Penang dan bagaimana DAP nak menguasai negara dengan 80 kerusi.. aku gelak-gelak juga dengar point ustaz tu bab kerusi bagai neh..

Pada awalnya benda neh viral di laman sosial je. Dan ustaz tu sebenarnya dah pun memohon maaf.

Baca sat ;


Lalu ustaz tersebut dihubungi oleh Cikgu Zul.

Kemudiannya ;

ISU AZAN : USTAZ MOHON MAAF ....

Ustaz Shaharuddin Ibrahim telah memohon maaf berhubung ceramah beliau yang mendakwa Pulau Pinang tidak membenarkan azan.

"Saya memohon maaf dan berjanji tidak akan ulangi lagi," katanya ketika saya menghubunginya tadi.

Ditanya sebab beliau membuat kenyataan itu, YDP PAS Padang Serai itu menjelaskan, beliau mendapat maklumat daripada anak khariah ketika berceramah di sebuah masjid di Pulau Pinang.

"Mereka memberitahu saya, di Pulau Pinang azan tidak boleh menggunakan pembesar suara di luar masjid, hanya boleh di dalam masjid," jelasnya.

Namun, setelah saya jelaskan kedudukan sebenar beliau akur dan memohon maaf.

(rujuk)

Tetapi sayangnya itu tidak cukup untuk memuaskan ahti kerajaan negeri yang tercalar teruk dengan tohmahan berkenaan. Pada mereka oleh kerana ustaz buat tuduhan secara terbuka, sila la buat permohonan maaf secara terbuka juga..

Ini petikan berita yang diperolehi dari KedahLanie.


Yang diPertua (YDP) PAS Padang Serai, Ustaz Shaharuddin Ibrahim yang menimbulkan kontroversi kerana melemparkan fitnah kononnya masjid-masjid di Pulau Pinang tidak boleh melaungkan azan dituntut untuk memohon maaf secara terbuka dan menarik balik fitnah tersebut.

Exco Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Dato' Abdul Malik Abul Kassim berkata, beliau amat kesal dengan kenyataan berunsurkan fitnah yang dilemparkan Shaharuddin ketika menyampaikan tazkirah Ramadan di Masjid Jamek An-Najah, Padang Serai, Kedah pada 11 Jun 2016.

“Tazkirah Ramadan sepatutnya menjadi wadah penyebaran ilmu agama, menyingkap kisah-kisah nabi, kelebihan Ramadan dan bukannya dijadikan pentas politik kepartian dengan menabur fitnah,” katanya dalam sidang media di Komtar, tadi.

Menurut Abdul Malik, lebih dikesalkan adalah tohmahan dan fitnah yang dilakukan itu 'dilontarkan' ketika di dalam masjid dan di bulan Ramadan yang mulia.

“Justeru, Kerajaan Negeri Pulau Pinang menuntut supaya beliau (Shaharuddin) memohon maaf secara terbuka dan menarik balik fitnah tersebut dalam media massa.

“Beliau (Shaharuddin) juga perlu memohon maaf kepada Kerajaan Negeri Pulau Pinang melalui kenyataan bertulis dalam tempoh seminggu. Sekiranya gagal, tindakan undang-undang akan dipertimbangkan,” jelasnya.
Pada 11 Jun lalu, Shaharuddin dipercayai mengeluarkan kenyataan yang berbunyi seperti berikut:

“Kalau DAP menguasai negara...nuu Pulau Pinang tuan-tuan, bang (azan) dah tak boleh dah, bang (azan) tak boleh dah, tuan-tuan..!”

Mengulas lanjut. Abdul Malik memberitahu, tazkirah Shaharuddin yang berdurasi sekitar 30 minit itu, jelas menyiarkan ucapannya pada minit 14:35. 

“Malah, tuduhannya turut disiarkan dalam Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=mrlO6A99wcs) 

dan laman Facebook Masjid Jamek An-Najah 

(https://www.facebook.com/masjidpadangserai),'' ujarnya.

--------------------

Dalam pada itu ustaz tersebut juga sebenarnya ada sebarkan benda-benda karut bab 16 September. 

Dan ustaz tersebut turut ditegur menerusi aplikasi wassap oleh seseorang. Beginilah isi kandungan teguran tersebut bagi membetulkan point ustaz tentang isu 16 September ;


Selepas dimesej ustaz berkenaan, dia terus block individu di atas.

Marah agaknya. Tapi betul la memang ustaz tu kelakar. Beria2 sembang DAP nak tadbir negara dengan 80 kerusi lompat tu. Aku gelak guling2 kot. Mohon jangan takut2kan umat dengan cerita karut. Ini tazkirah Ramadhan ke tazkirah karut..

KAHKAHKAH

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...