Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 18 April 2016

Sisi Negatif Ceramah Zakir Naik - Sejak Bila Ceramah Zakir Naik Ada Kasta, Kenapa Layanan Istimewa Utk VIP?

Sudut hodoh daripada ceramah Dr Zakir Naik di National Hockey Stadium Bukit Jalil pada 16 April 2016.

Oleh Muhamad Harris Nasril

Malam tadi, syarahan Dr Zakir Naik berlangsung kira-kira dua setengah jam & Q & A adalah lebih kurang tiga jam. Ia adalah lima jam dan setengah maraton - total kuliah. Program ini berakhir pada jam pukul 2.45 pagi.


Syarahan beliau menarik sebanyak 30 000 orang yang mula berkumpul di Bukit Jalil stadium hoki negara seawal jam 5 petang. 6 orang bukan Islam memeluk agama Islam pada malam tadi.


Tetapi di sini adalah bahagian hodoh acara itu, sukar untuk menelan, tetapi saya fikir ia perlu diberitahu untuk mengelakkan perkara yang sama berlaku pada masa akan datang.


Acara malam tadi entah bagaimana seolah-olah diuruskan TV Peace. Ini adalah kerana anak-anak tidak dibenarkan masuk ke stadium. Ia adalah perkara biasa di Malaysia di mana ibu bapa membawa anak-anak mereka ke ceramah. Ia menyedihkan apabila melihat ibu bapa dengan anak-anak mereka di stadium seolah-olah sedang diburu.


Bahkan pengacara juga telah mengeluarkan arahan agar para sukarelawan mencari ibu bapa yang membawa anak-anak kecil bersama dan pindahkan mereka dari stadium utama kepada stadium mini yang terletak bersebelah.


4 baris yang pertama telah dikhaskan kepada mereka yang bukan muslim. Dan terdapat lebih kurang 25 baris kerusi Banquet dikhaskan untuk golongan VIP. Orang ramai yang datang lebih awal sebelum ini telah pun duduk di atas kerusi tersebut tanpa mengetahui bahawa ianya sebenarnya telah dikhaskan untuk orang-orang VIP, kenamaan.


"Sila undur ke belakang, kerusi ini adalah untuk VIP!" kata salah seorang pegawai penganjur.


"Ia adalah sunnah semasa kuliah seperti ini bagi orang-orang untuk duduk di hadapan dan datang awal!" kata Ahmed Natasha. Beliau adalah salah seorang peserta yang datang seawal jam 5 petang dan telah duduk di atas kerusi itu.


"Jika VIP itu lewat, ialah terdiri daripada mereka yang tidak mengikuti sunnah! Siapakah anda untuk menghalau saya keluar apabila saya mengikuti sunnah! Siapakah anda untuk mengatakan bahawa saya tidak penting! Bukankah kita semua penting di sisi Allah? Jika anda tidak berpuas hati, hubungi Zakir Naik untuk datang ke sini dan beritahu saya secara berdepan bahawanya saya perlu keluar dari tempat duduk asal saya! " katanya kepada pegawai tersebut sambil menunjukkan riak kekecewaan.


Malangnya pada sekitar jam 8 malam, ketika VIP telah mula memasuki kawasan padang, orang-orang yang duduk di kerusi banquet mereka telah diarahkan untuk bergerak ke belakang dan perlu duduk di kerusi berwarna putih. Saya tertanya-tanya sejak bila ada pengasingan kelas (amalan kasta) di  antara rakyat biasa dan VIP dalam ceramah agama? 


Mengapa mereka (VIP) yang duduk di hadapan? Adakah mereka  (VIP) membayar untuk itu atau mereka (VIP) telah menderma sejumlah wang tertentu (dengan banyaknya) ?

DZN datang ke pentas pada 08:45 walaupun pada poster promosi menyatakan bahawa acara bermula pada jam 5 petang. Sistem bunyi juga agak mengecewakan. Para peserta tidak boleh mendengar kuliah dengan lancar ditambah dengan loghat beliau yang membuatkan ia lebih sukar bagi rakyat Malaysia biasa untuk memahaminya. Kerana keadaan tersebut, ramai orang yang memilih bersandar pada kerusi sambil tertidur. DZN bahkan terpaksa berhenti untuk seketika, bagi membantu (tunjuk ajar) juruteknik bagi melancarkan sistem bunyi.


"All this should've been done before the lecture. Sound technician do your job. Please increase the low frequency and decrease the mid level... Monitor speakers are buzzing. Cancel the feedback" kata DNZ dalam nada berbaur kekesalan..

Apa yang berlaku malam tadi ialah satu bentuk pengajaran yang boleh dipelajari untuk semua yang mana ia seharusnya tidak berlaku. Ia adalah sangat memalukan bagi sebuah program yang kononnya bertaraf antarabangsa.

Siapakah yang patut memikul tanggungjawab (dipersalahkan) tersebut? DZN atau pihak penganjur?


Dialihbahasa dalam versi melayu oleh AmenoWorld. 
Versi asal disini.

------------

Walaupun demikian, kami mendapat feedback berbeza bagi para hadirin di Terengganu yang mana lokasi pertama syarahan Zakir Naik di Malaysia.

Menurut salah seorang peserta, tiada layanan bertaraf kasta diberikan bahkan sesiapa saja boleh menduduki kerusi VIP meskipun anda orang biasa..

Lihat ;





Setahu aku la. Penganjur utama bagi program Zakir Naik adalah sama di mana-mana tempat pun kat Malaysia neh. Tetapi mungkin masalah berpunca dari penganjur bersama. Dan tidak hanya ini bahkan salah seorang hadirin yang juga blogger turut berkongsikan pendapatnya ketika menghadiri program yang sama ;

Acara dibuka dengan bacaan Al-Quran dan syarahan mini oleh beberapa orang pendakwah termasuklah anak Zakir Naik, Fariq.
Ketika itu hujan benar-benar lebat. Yang duduk di padang mula bergegas ke kawasan berbumbung. Namun janggalnya, salah seorang penceramah berucap ketika itu:
“Kenapa takut hujan? Ini rahmat Tuhan. Bukankah Kuala Lumpur sudah berminggu-minggu panas dan tidak mendapat hujan?”
Sudah tentulah saya tidak menyanggah bahawa hujan itu nikmat. Namun pada hemat saya, ucapan itu kurang sesuai, apatah lagi apabila disampaikan oleh penceramah yang berdiri di pentas yang berbumbung. Andai dia turut berhujan sama, mungkin lebih molek.
Namun ada juga hadirin yang kekal di padang berbaju hujan. Tabik hormat buat mereka.
Dan lagi ;
Kepada yang bertanya soal ketuhanan, Zakir akan membalas dengan soalan: adakah kamu percaya pada Tuhan yang Esa? Dua soalan susulan: Adakah kamu percaya Isa itu pesuruh Tuhan? Adakah kamu percaya Muhammad itu pesuruh Tuhan?
Jika kesemua dijawab ya, Zakir membuat kesimpulan: bagi saya, kamu sudah seorang Muslim. Kamu mahu ucap semua itu dalam bahasa Arab?
Lalu penyoal bersyahadah.
Saya tidak mahu mempertikaikan niat sesiapa pun bersyahadah. Soal akidah, sifatnya intim dan peribadi. Jika benar-benar nekad, silakan melafaz.
Namun pada hemat saya, sesi bersyahadah di khalayak ramai begini, sekalipun menimbulkan rasa terharu dalam kalangan Muslim dan mampu dijadikan dakwah – persekitarannya begitu menekan dan terdedah.
Bayangkan anda berada di hadapan mikrofon dengan seribu satu persoalan tentang agama dan tuhan. Bagi yang sememangnya sudah lahir sebagai Islam, ini sukar dibayangkan.
Selepas beberapa lama bersoal jawab, berpuluh ribu pasang mata memandang anda dan anda tahu kebanyakan mereka menunggu dan mahu anda mengucapkan syahadah.
Sebab itulah ketika seorang penyoal semalam ditanya “adakah kamu percaya pada Tuhan yang Esa” – jawapannya menyebabkan sesi sebegini perlu penelitian:
“Saya tahu apa yang anda (Dr Zakir) ingin lakukan (mendorong saya bersyahadah) – jadi saya tidak mahu jawab soalan itu. Awak mesti hormat hak saya.”
Saya juga tertanya-tanya mengapa pihak penganjur melarang penonton merakam penyoal yang bersyahadah. Cuma satu saja yang sempat dirakam, barangkali kerana tidak sempat menghalang.
Apabila saya bertanya tentang larangan itu, jawab sukarelawan: Awak tak perlu faham.
https://nizambakeri.wordpress.com/2016/04/17/syarahan-dr-zakir-naik-di-kl-antara-hujan-dakwah-dan-syahadah/

Hah.. macam mana pula dengan engkorang? Sesiapa yang hadir ke program tersebut nak kongsi-kongsikan serba sedikit pendapat tak? Kalau nak tulis komen kat bawah.. jom share pengalaman anda kat public..

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...