Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 3 November 2014

Anwar Tidak Setuju Fatwa Haramkan SIS.


Sokongan bukan atas dasar keterbukaan. Dalam PR tiada keterbukaan. Dalam BN pun tiada keterbukaan. Apa yang ada ialah sokongan bermotifkan sentimen politik. SIS adalah penyokong kuat BERSIH. BERSIH adalah penyokong kuat aka TEGAR kepada PKR itu sendiri.

Boleh diperhatikan. 

Apabila berlaku acara baling kerusi, ketidakadilan dalam sistem pengundian dan ketidaktelusan pemilihan PKR, BERSIH buat donno.

Tapi. Bila ia babitkan hal2 yang berkaitan KERAJAAN, laju2 aje BERSIH kondem.

Geng2 BERSIH akan bagi alasan. Pemilihan PKR is something yang nothing to do with us. Kita punya focus ialah SPR.

SPR ale uto kaw.

Kau baru aje memekak isu mahasiswa. Dan hari tue kau memekak isu TSKI. Manusia yang akalnya waras, mindanya sihat, tidak dipengaruhi oleh sentimen politik, mengkaji dan menganalisa keadaan berpandukan fakta kes dan kronologi kejadian akan nampak betapa POLITICIOUSnya NGO BERSIH berbanding waktu dahulu. Dalam erti kata lain, BERSIH sudah tercemar. Lari dari matlamat asal dan dijadikan kuda politiking oleh pihak2 tertentu.

Jadi. Tiada yang pelik bila Zairil dari DAP mengkritik fatwa pengharaman SIS. Dan bukan pelik bila Azmin play-safe menghormati fatwa yang telah dikeluarkan MAIS. Dan bertambah2 langsung tak pelik bila ANWAR sendiri sokong kewujudan SIS.

Dalam SIS. Banyak geng2 BN dan PR yang memperjuangkan agenda kebebasan bersuara bagi wanita, aurat dan poligami. Ini bukan cakap kosong.

Rujuk sini ==> penglibatan langsung Shahrizat kesayangan wanita BN dengan SIS.

Penglibatan langsung Marina dan Maria Chin dengan BERSIH yang ada kaitan dengan SIS pun rasanya semua tahu kan. 

Antara perkara yang diperjuangkan SIS ialah berkaitan aurat. Mereka tidak mempertikaikan keterangan Allah secara langsung (kalau secara tertutup/forum itu lain kisahnya).

Pada mereka. Hak wanita untuk menutup aurat atau tidak menutup aurat adalah sama rata. Mana2 pihak tidak boleh discriminate mana2 wanita atas alasan aurat. Majikan tak boleh paksa pekerja pakai tudung, atau paksa pekerja jangan pakai tudung. Pada SIS, hak berhijab atau tidak berhijab adalah milik individu tersebut. Tiada mana2 undang2 patut paksa fahaman mereka ke atas mana2 pihak sekalipun meskipun wanita tersebut adalah seorang penganut muslim. Seperti menghukum wanita yang tidak menutup aurat di Kelantan.

Oke. Point aku kat sini ialah pendirian SIS neh dah sangat berbeza dari pendirian PAS.

SIS = BN = BERSIH = PKR satu geng.

Dalam SIS ada geng BN. Ada geng PR. 

Dan PAS bekerjasama pula dengan geng2 SIS dalam BERSIH. Nampak tak hubungkait kat situ?

Mereka neh sokong satu sama lain bukan sebab nak sokong sangat. Sokong atas sentimen politik, kuasa, propaganda dan kepentingan aje sebenarnya.

Point aku ialah aku nak korang faham bahawa sokongan berbentuk kerana ikhlas nak sokong, faham kenapa SIS tak patut diharamkan, raikan keterbukaan, penerimaan terhadap kepelbagaian pendapat tak wujud pun kat negara neh sebenarnya. Mereka sokong satu sama lain atas nama kepentingan aje semata2. Tak kira la sapa2 pun.

Kalau kita guna konsep tue NGO pro GAY pun tak boleh diharamkan. NGO lawan MONARKI pun tak boleh la orang kritik, kewujudan PERKASA, ISMA dan lain2 lagi. Jika atas nama keterbukaan. Semua yang wujud haruslah dilayan sama rata sama adil.

Tapi. Perihal SIS neh aku sejujurnya taknak sokong aktiviti mereka. Kenapa ek? Aku bukan la muslim yang baik. Pada aku. Kalau aku nak buat kerja bangang pun aku buat sorang2 sudah.

Tapi kalau aku hasut orang untuk buat kerja bangang aku nampak benda tue salah. Pada aku, SIS jika berpendirian mahu membahaskan perkara2 berkaitan ISLAM dengan tujuan pencerahan, kepelbagaian dan ilmu, tiada masalah. Tapi jika tujuannya untuk membidas tuhan, mempertikaikan dan mengubah ketetapan fitrah aku taknak sokong.

Yang aku nampak. SIS buat yang no dua. Mereka mencabar agama itu sendiri. So malas la aku nak sokong dorang. Lain2 hal kalau mereka betul2 nak tolong rakyat tertindas aku sokong la dari segi cause. Tapi dari segi perjuangan SIS secara peribadi, aku takde minat nak sokong. 

Dan tentang fatwa haramkan SIS. Aku rasa fatwa tue wajar dipertikaikan. Sebab peranan agensi penguatkuasa agama sangat longgar bila babitkan isu2 yang lebih berat dan penting dari kewujudan SIS.

Contoh.

A pembunuh.
B pencuri.

PDRM tak hukum A. Tapi hukum B. Bila B kena hukum dia berhak pertikaikan hukuman ke atas dia sebab PDRM bersikap double standard.

Jika benar keadilan yang kita cari, PDRM patut hukum dua2.
Jika benar ISLAM yang agensi2 penguatkuasa agama, MAIS, JAKIM, JAIS, MUFTI, cari, maka jangan double standard. Bila kau double standard dalam meletakkan hukum, kau yang salah. Pihak yang pertikaikan hukuman tue hanya mengambil kesempatan di atas kesalahan yang kau sendiri buat.

Kbai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...