Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 17 Jun 2014

Gambar2 Rumah Mewah Milik Empayar Keluarga YTL.














Amboi.

Kemain lawa lagi rumah dorang.  Sudah la lawa, besar pula tue. Mahal jangan cakap la. Dah tentu punya.

Dibandingkan dengan rumah orang2 kaya yang lain. 

Tengoklah ;


Sekeliling dia tue pun rumah orang2 kaya juga. Cuma dia super kaya. Itu yang rumah dia kemain lagi. Untuk rekod yang design rumah empayar YTL ialah arkitek dari luar negara.

The Agence Jouin Manku design team included Patrick Jouin, Sanjit Manku, Yann Brossier (architect), Richard Perron (designer). Officina del Paesaggio from Lugano, Switzerland was in charge of the landscape design, and L’Observatoire, New York, USA handled the lighting. 

Tue dia. Orang luar punya air tangan.

3 generasi keluarga YTL mendiami rumah tersebut. Ada 9 bilik tidur. 2 bilik tidur utama. 21 bilik air. Kolam renang. 2 suite untuk tetamu. Ada bilik tarian yang besar macam kat dalam gambar di atas. Ruang makan pula ada 2 jenis. Satu untuk kegunaan formal. Satu untuk kegunaan peribadi. Perpustakaan. Pelbagai jenis dapur. Untuk kegunaan keluarga dan juga majlis2 tertentu. Bilik permainan pun ada. Gereja pun ada. Dan tempat letak kereta peribadi dan juga untuk kegunaan orang luar (tetamu).

Pada tahun 2003, empayar YTL telah menjemput kumpulan pereka dari syarikat Jouin Manku Agensi, Paris untuk mereka bentuk kediaman empayar YTL. Ianya siap sepenuhnya pada akhir tahun 2008. Ada orang kata kos membina kediaman mewah ini mencecah sehingga 45juta. Bagi aku dengan kos 45 juta bagi orang2 kaya ianya dianggap sangat murah. Tengokla design dan perabot dorang. Super mahal. Kalau orang biasa macam kita keluarkan modal nak buat rumah macam neh mao cecah billion masuk markup. Ini YTL tahu kat mana nak cari bahan berkualiti tinggi dengan harga yang berbaloi disebabkan dorang bisnes dalam bidang tersebut. Rumah rakyat yang 2 bilik pun dijual dengan rate harga 45,000 paling murah. Kalau yang 3 bilik, landed sekarang area KL dah ratus2 ribu. Pemaju nak untung. Kerajaan pun nak untung. Bank pun nak untung. Sudahnya rakyat la kena kerja sampai mampos bagi membiayai keperluan mereka. Nak taknak, rumah itu asas. Kalau takde rumah pun tak boleh juga.

Haizh.

Dengan kekayaan sebegini rupa pun dorang tak puas2 lagi. Di saat ahli2 keluarga YTL enak tidur kat atas katil dan tilam berjenama mewah plus mahal rakyat di KG. Chubadak tidur dalam bangsal aje. 

Bayangkan.

Kejam ke tak kejam si YTL neh?

YTL + DBKL = kejam ke tak kejam bila halau penduduk2 di KG. Chubadak macam anjing?

Pegawai2 DBKL ada rumah besar macam empayar keluarga YTL juga ka?

Kbai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...