Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 31 Januari 2014

Isu Kajang - Apa Erti Air Mata Rafizi Ramli?

Semalam Arul PSM mengasak Rafizi bertubi2. Agakan asakan demi asakan tersebut la yang akhirnya membuatkan air mata Rafizi tumpah. Bukan kerana Rafizi rasa tercabar. Jauh sekali kerana Rafizi rasa dia dikalahkan. Tetapi kerana Rafizi sedar dalam sedar tak sedar dia sebenarnya sedang melakukan sesuatu perkara yang diri dia sendiri tak boleh terima dengan sepenuhnya.


Sejujurnya.

Aku tahu, ko tahu, Rafizi tahu, Anwar tahu, Khalid tahu, PKR tahu, PR tahu dan semua tahu pilihanraya di Kajang adalah kerana polemik dalaman PKR yang nampaknya sudah semakin meruncing.

Khalid tidak mahu berkompromi. Azmin tidak mahu berkompromi. Semua tidak mahu berkompromi. Akhirnya kerana masing2 dengan pendirian masing2 maka satu tindakan taktikal perlu dibuat untuk menyelamatkan keadaan yang semakin meruncing.

Ia tiada kaitan dengan Putrajaya.

Ia tiada kaitan dengan Najib. Jauh sekali ada kaitan dengan BN UMNO MAHATHIR dan blablabla tue.

Alasan2 itu semua adalah untuk cover up permasalahan dalaman PKR semata2. Ahli2 PKR mempunyai justifikasi sendiri kenapa mereka memilih untuk sedaya upaya menutup kepincangan mereka seperti itu juga la rakyat marhaen mempunyai justifikasi sendiri kenapa kami lebih selesa memilih jadi lebih jujur, terbuka dan telus.

Kita katakan la saja bahawa Anwar akan berperanan menyelesaikan konflik dalaman dengan Kajang move. Masalahan dalaman PKR jika tidak diselesaikan ia akan menganggugat pentadbiran dan kelansungan pemerintahan PR di Selangor kerana masing2 sibuk berbalah sesama sendiri.

Maka, mula la masing2 menyerang kawan masing2 dengan isu2 peribadi.

Maka, mula la masing2 tidak bersetuju antara satu sama lain mengenai usul2 tertentu.

Maka, mula la masing2 mula mencari jalan macam mana nak jatuhkan pihak2 yang tidak disenangi.

Maka, oleh kerana wakil2 rakyat pun tak se-ahti sejiwa untuk menumpukan perhatian bagi selesaikan masalah rakyat secara automatik hak rakyat akan dicabuli dan terjejas. 

Samada dengan Kajang Move atau tanpa Kajang Move rakyat memang dalam posisi tergugat. Maka aku anggap airmata Rafizi semalam adalah kerana dia sedar inila sebenarnya yang berlaku. Dan atas kapasiti partisan, bukan semua perkara dia perlu menceritakan kepada public demi menjaga kerahsiaan parti. Apa yang dia cuba lakukan ialah sedaya upaya memastikan dengan terheretnya rakyat dalam masalah peribadi PKR ini nanti akan memberikan kesan positif kepada rakyat Kajang, Selangor dan Malaysia keseluruhan nya. Itu yang dia mampu buat bagi menghalalkan tindakan mereka yang menyusahkan rakyat.

Pertama. Mereka akan pastikan pengundi Kajang menerima faedah.

Kedua. Mereka akan pastikan rakyat Selangor menerima faedah.

Ketiga. Mereka akan jadikan Selangor negeri contoh aka penanda aras bahawa keputusan mereka di Selangor (Kajang-Move) akan membuatkan rakyat mengundi PR pada PRU ke 14 kelak.

Maka mereka perlu menunjukkan contoh pentadbiran yang baik dan telus di Selangor untuk menjustifikasikan keputusan mendadak mereka pada kali neh. Menurut artikel Zaid Ibrahim semua neh berlaku kerana jawatan Menteri Besar dijanjikan kepada dua individu yang berbeza sedangkan jawatan nya ada satu. Jawatan yang sama dijanjikan kepada Khalid dan dijanjikan kepada Azmin. Maka perebutan itu pun bermula angkara janji.

Adakah Azmin bersalah kerana mendapatkan apa yang dijanjikan?
Atau, adakah Khalid bersalah kerana mempertahankan apa yang dijanjikan?

Itu lue orang fikir sendiri.

Cuma, setelah Khalid hilang jawatan, dengan Azmin semakin jauh dari apa yang dijanjikan, adakah ia berupaya menyelesaikan kemelut ini?

Dan, sejauh mana jaminan nya yang PKR mampu beri kepada rakyat bahawa Kajang Move adalah yang terakhir sekali rakyat akan diheret dalam permasalahan peribadi parti mereka?

Ini risiko yang perlu diambil peduli. Senaraikanlah. Semua risiko2 yang wujud. Dan pilihla. Keputusan yang paling kurang risiko negatifnya.

Cuma aku berharap sangat. Walaupun tak boleh nak menceritakan kesemua nya kepada public, cuma jangan heret dan menyalahkan pihak2 yang takde kena mengena dengan permainan politik dalaman PKR dan PR.

Dan cuba jangan mengeruhkan lagi keadaan yang sedia keruh. Jika ada mana2 pihak dalam PAS yang bertindak sebaliknya jangan tackle dorang dengan cara provokasi. Sebab korang sendiri yang start buat provokasi. Api, lawannya bukan api. Jangan bagi marak. Jangan dok citer kisah lampau. Sebelah sana citer pasal Semenyih, sebelah sini dok citer pasal Perak. Sebelah sana dok citer pasal Hasan Ali, sebelah sini dok citer pasal Najib-DSAI di Indonesia. Sebelah sana sebelah sini dok buka citer dan kelemahan masing2. Kita neh yang kat tengah2 dok tengok dan perati. Kalau sebelah sana dan sebelah sini lebih selesa memilih salah menyalahkan antara satu sama lain, lupa nak cermin diri sendiri, dan kerja nak bercakaran nya aje buat apa sebelah sana dan sebelah sini sibuk nak berpakat dalam Pakatan Rakyat? BUBARLAH.

Rakyat takan rugi. Orang yang sedang pegang kuasa aje yang rugi.

Parti politik boleh dibentuk pada bila2 masa.

Kepercayaan rakyat akan berubah pada yang boleh buat kerja.

Ini bukan zaman kuno yang orang akan nagis huha2 letak harapan mengunung pada parti.

Orang yang ada akal tahu berfikir. Zaman takut-takutkan orang dah tak relevant lagi. 

Daripada korang yang partisan ini PAS dan PKR mengungkit keburukan dan kelemahan masing2 macam orang yang tak reti nak kawal emosi sehingga memalukan imej parti sendiri baik korang semua perhalusi apa yang cuba disampaikan oleh Tuan Ibrahim Tuan Man kat sini ==> https://www.facebook.com/AmenoWorldOfficial/posts/726511584050381

Terus terang aku cakap. Nukilan itu sangat positif pada aku. Ada asasnya juga kenapa PKR terpaksa walaupun dalam tak rela mengheret rakyat dalam permasalahan dalaman mereka neh.

Disebabkan nukilan itu la aku cuba membayangkan bahawa apa yang berlaku di Kajang itu kita boleh la anggap saja seperti sedang melakukan satu pelaburan.

Pelaburan itu ada untung, ada rugi. Ini risiko yang rakyat perlu hadap.

Kali ini, pengundi Kajang diberikan sepenuh hak dan bertanggungjawab untuk menentukan pelaburan berskala besar ini. Pengundi Kajang perlu berfikir semasak2nya siapa yang mereka mahu undi walaupun aku rasa semua sedia maklum, DSAI dah secure kedudukan di Kajang sebenarnya.

Aku juga berharap sangat agar PSM perlu berfikir semasak2nya jika mahu bertanding disini. Aku takde masalah dengan PSM. Tetapi ada ramai mereka2 di negara ini ada masalah dalam memahami PSM. Bagi mereka sosialis itu jahat. Bagi mereka PSM itu entah apa2. Mereka tak memahami dasar sosialis. Mereka hanya kenal separuh atau mungkin tidak kenal langsung tetapi mereka lebih suka memusuhi apa yang mereka tidak tahu berbanding cuba mengenali apa yang mereka tidak tahu.

Yang aku risaukan. Jika PSM bertanding disini, rakyat akan isytiharkan PSM jahat kerana melawan Anwar. Pemikiran rakyat di negara ini masih dibatasi dengan ruang kepartisan. Mereka takan fikir bahawa ini perlawanan idelogi. PSM tawarkan dasar sosialis. PKR tawarkan dasar sedia ada dengan penambahbaikan, BN teruskan dasar sedia ada. Itu bagi orang yang berfikir dengan matang. Bagi partisan matang ialah perkara terakhir. There is no perlawanan idelogi. Ia adalah mengenai kita lawan BN sampai mampos sebab BN jahat. Atau kita lawan PR sampai mampos sebab PR jahat. That's. Itu finale. 

Aku walaupun sangat tidak favor apa yang berlaku di Kajang neh tetapi aku meraikan perbezaan pendapat. Bagi aku, situasi kita neh berbeza. Ia bukan aku taknak setuju, tetapi aku tidak boleh bersetuju setelah meneliti keseluruhan perkara. Aku tidak mahu bersetuju kerana ada perkara2 yang aku tak sanggup risikokan jika ia berlaku. Bagi aku lebih baik aku tidak bersetuju dan salah kerana tidak bersetuju di kemudian hari, daripada aku bersetuju dan salah kerana bersetuju di kemudian hari. 

Apabila aku tidak bersetuju, dan Selangor menjadi lebih baik, maka aku sanggup terima risiko tersebut kerana ia kesan positif. Tetapi apabila aku bersetuju dan masalah dalaman PKR menjadi bertambah rumit dengan pergaduhan dan perpecahan sesama sendiri, aku tak sanggup tanggung.

Bagaimanapun aku yakin, semua akan bersetuju dengan perkara ini, hanya kalau, hanya kalau PKR memilih untuk jadi lebih jujur dan lebih terbuka berbanding menyalahkan dan memburukkan pihak2 lain dalam isu Kajang Move.

Renungkan. 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...