Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 22 Mac 2013

Bila Ex-Polis Pun Menyampah Kat BN...

Sebenarnya dah lama. Sebab tu aku tak pernah cakap polis tu anjing kerajaan. Pasal aku tahu dalam polis bersepah penyokong pr. Aku ada kenal some. Hanya kerana mereka tak bercakap bukan bermaksud benda tu tak wujud.

Yang suka2 heret polis ke sana ke mari dalam isu2 politik ialah kpn. KPN = ketua polis negara. Keputusan dia la yang menyebabkan imej polis pada hari ini tercalar dengan teruk dan sadis.

Sebagai ketua, dia patutnya memastikan pdrm bebas dari pengaruh politik. Tapi dia tak buat. Apa yang kpn buat ialah mengheret pdrm jauh ke dalam kerja2 politik sehingga abaikan kerja2 utama mereka. Bahkan campurtangan politik dalam pdrm sekarang neh lebih teruk dan dasat berbanding zaman musa hasan.

Polis2 sendiri komplen. Kadang2 disuruh buat roadblock bila ada ceramah politik pr di sesetengah kawasan. Sejak bila tugas polis jaga atau halang ceramah politik pr? Sejak bila SB boleh digunakan untuk pantau pentas ceramah pr? Apa bn ingat dorang neh suka sangat ke kena buat kerja2 bodoh tu? Yang menariknya ada polis2 yang tukar pendirian dari bn ke pr setelah mrnjaga ceramah2 politik pr. Ada kebaikan juga la di atas arahan tolol ini rupanya.

Kah kah kah

Then bila polis2 tak ikut arahan di anggap tidak melakukan tugas. Dikenakan tindakan tatatertib. Risiko kena buang kerja. Hutang berlambak nak bayar. Nak tanggung family lagi. Anak2. Belanja rumah. Nak taknak kena la buat ikut tugas.

Kalau yang melawan tu satu kumpulan pun tak cukup. Pasal ketua2 mereka masih lagi pro bn. Bila2 masa, mereka boleh dibuang kerja atas alasan tatatertib.

Bukan sebab makan rasuah macam papa gomo.. sorry papa gomo just jadikan ko contoh je. Benda dah tersebar. Bukan aku yang hebahkan ko bekas banduan pun. Aku simpan elok2 rahsia yang aku tahu. Kan da lama aku tahu. Tak pernah aku hebah dan sebarkan pun. SPRM yang dedahkan. Ko blame SPRM je la.

Hehe.

Sambung balik isu asal. Yang sebenarnya dah ramai gile ahh polis2 neh sendiri rasa jijik,  muak, sakit ahti dipergunakan oleh orang2 politik.

Kang aku tangkap orang2 pr seme menderu maki aku anjing. Padahal bukan aku nak sangat pun. Arahan bhai. Arahan.

Sial.

Apa yang aku rasa korang seme tahu ke?

Ada sesiapa sedar aku sokong PR?

Siap suruh berhenti kerja bagai. Kenapa aku nak kena berhenti kerja plak? Itu tindakan pengecut dan dayus bhai. Aku nak pulihkan imej polis. Bersihkan dari dalam. Lari takan selesaikan masalah. Tu kerja dayus. Yang suruh berhenti kerja tu seme bodoh nak mampos. Bukan dorang yang akan bayar hutang2 aku. Bukan dorang yang akan bagi mak ayah aku makan. Tapi aku.

Hah.

Lebih kurang gini la perasan seseorang polis pro pr. Dalam ahti dah sah2 sokong bn. Zalim nak mampus. Tapi dalam masa yang sama penyokong2 pr gak ada yang cam gampang. Biasalah. Nak bercakap hanya memerlukan mulut. Cuba kalau nak bercakap pun kena bayar? Mampos dorang nak merepek beb.

Lagipun polis2 yang masih dalam perkhidmatan boleh salurkan info2 berguna kepada kita.

Dan sebab itula presiden pas menyeru agar kita jangan membidas polis secara general. Sasarkan aje kemarahan korang terhadap leaders2 dorang. KPN. Timbalan. Yang buat onar.

Jangan berhujah asal polis je confirm lancau. Tak tepat beb. Polis2 ini memang terseksa habis. Jadi mangsa keadaan. Dah la hari tu budak2 bn belasah polis. Nak amek tindakan pun tak boleh. KPN boleh rilex goyang kaki makan kopok sambil tepuk tangan kat rumah nampak. Anak buah sendiri kena belasah tu beb. Langsung tak buka siasatan beb. Bias.

Bak kata bekas ketua polis sabah. Kita kena tukar kerajaan untuk bersihkan imej polis. Dan polis2 juga kena bersama2 kita untuk pulihkan imej korang seperti dulu2 dengan undi pr.

Campurtangan politik be it pr or bn wouldn't be acceptable beb. Polis bukan kena neutral,  as a policeman ko berhak ada stance politik. Ko boleh sokong sesiapa. Itu hak ko as a malaysian. Perlembagaan says so beb.

But bila it involves scope kerja ko tak boleh hukum orang berdasarkan politik. Owh dia bn let they go. Owh dia pr jom detain. Itu la yang salah. Bawa stance politics applies pula kat tempat kerja. Itula yang KPN dan BN buat sekarang buat neh. Dan itula yang kita + polis malaysia yang jijik dengan campurtangan politik ke atas agensi mereka akan ubah bersama2.

Sabar polis2 semalaysia. Pru kali neh kita kasi tukar seme. Undi la pr untuk memerdekakan institusi kepolisan kita. Yeah.

http://m.malaysiakini.com/news/224588

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...