Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 5 April 2012

20 ribu orang hadiri ceramah Hasan Ali.

15 ribu orang hadir ceramah hasan ali di batu gajah. Ceramah yb pas dan pkr hanya 150 orang je hadir. Ini ialah realiti der. Bukan aku yang cakap. Tapi hasan ali yang sembang kencang der. Wa tak tipu lue der. Siyes.

kah kah kah

Lihat bukti kat bawah neh beb ;


 

20 ribu orang pergi ceramah dia? 

15 ribu orang pergi ceramah dia?

Kelakar kelakar kelakar memang kelakar. Kalau part yang terang2 gini dia boleh buat kelakar toksah hadap lah part video murtad tue betul. Siyes aku rasa menyampah. Aku malas nak komen lebih2 time tue sebab nanti orang ingat aku anti perjuangan hasan ali yang cuba menyekat gerakan murtad bagai pula tapi bila tengok video kat atas neh memang siyes aku nak sound direct je kat umat2 melayu di malaysia neh.

Bagi aku umat2 melayu di malaysia neh kebanyakkan dari mereka tak sedar diri. Dah lah yang murtad tue satu hal, menyalahkan bangsa dan agama lain satu hal lagi. Tak reti nak cermin kesalahan diri sendiri tapi dok sibuk pongpang salahkan kristian bagai. Dalam agama neh, peranan mubaligh2 kristian dan pendakwah2 islam adalah normal jika mereka nak menarik masyarakat masuk ke dalam agama dan kepercayaan masing2.

Contohnya orang islam berdakwah kepada bukan islam. Seperti itu jugalah mubaligh kristian berdakwah kepada orang islam. Di malaysia neh, kita cakap ikut peruntukkan undang2 oke. Di malaysia, umat2 islam tidak boleh didorong memasuki agama lain. Masuknya disini ikut laws, kalau mubaligh2 kristian mendakyahkan umat islam malaysia agar convert kepada mana2 agama, itu salah.

Tapi, masalahnya di malaysia neh peranan mubaligh2 kristian yang mendakyahkan umat melayu malaysia adalah kecil. Peratusan mereka adalah sangat kecil. Berapa sangatlah ko tengok orang2 cina, india dan melayu boleh bergaul rapat sesama mereka di malaysia neh? Kalau datang dari bangsa campuran macam aku logik lah juga. Aku siap masuk gereja join jualan amal lagi tapi macam biasa lah pandangan2 orang confirm ar negatif bagai. Tapi ada aku kesah? Yang penting aku membantu orang tua yang memerlukan, bukan aku pergi convert tukar agama der.

Yang harus disalahkan kat sini, yang paling utama ialah persekitaran kita. Persekitaran ini dibentuk oleh kerajaan kita. Bukan aku buta2 nak tuduh kerajaan bien itu neh tapi itulah hakikatnya. Dengan tv rancangan2 mengarut dilepaskan. Korang tengok kartun2 di rtm dan tv3? Kepada kaki kartun, korang akan nampak kadang2 dalam kartun pun kristian menyerapkan fahaman mereka. Adakah kristian salah? Adakah kartun itu salah? Sudah tentu tidak. Yang buat kartun tue orang kristian. Dia punya pasal lah dia nak terapkan kepercayaan dia.

Sama juga dengan kartun2 dari negara china dan korea. Dia punya pasal lah dia nak terapkan kepercayaan dan budaya dia. Yang orang malaysia neh bangang sangat pergi import dan jaja ke minda budak2 sapa suruh? Cuba lah belajar tapis. Rancangan2 itu disiarkan di tv3, di rtm di saluran kartun astro. Yang mana sasaran2 mereka ialah budak2 melayu islam. Sikit2 lama2, jadi bukit. Sikit2 dia cakap kristian, lama2 bila budak2 neh dah selalu dengar, dia akan anggap itu adalah kebenaran. 

Sebab tue selain dari keluarga, kerajaan juga kena main peranan. Pergi menguatkuasakan undang2 yang keras dan efisyen. Itu tak masuk lagi bab yang lebih dalam. Beria2 dok pongpang2 murtad sana sini tapi artis melayu islam yang seksi bagai tak pernah ditegur dan dipantau. Alasan mereka dah sah2 pakai seksi tue dosa habis tue adakah murtad itu takde ketetapan yang pasti pula? Sama je seme. Sama je. Itu seme hipokrit. 

Sebelum dok tunding jari pada orang2 kristian better semak lah diri sendiri. Diri sendiri pun tak serupa islam lepas tue nak salahkan orang lain je setiap kali orang islam murtad apa seme. Sedangkan peranan2 pendakwah2 di malaysia neh disekat dan dihalang daripada berdakwah secara terbuka. Sebab? 

Keterbukaan dan kelantangan pendakwah2 islam akan menikam balik pemimpin2 malaysia. Itulah hakikatnya bila kerajaan sudah terlalu jauh ke dalam dunia sekularisme. Kalau pun betul mubaligh2 kristian neh mendakyahkan umat islam, itupun seme salah kerajaan sebab menyekat kebebasan pendakwah2 islam dan tidak pernah mahu mengawal kebebasan2 tersebut. Lihat sahaja iklan2 di tv sebagai contoh. 

Oleh itu jangan salah sesiapa sebaliknya salahkan diri sendiri. Setiap orang islam yang lahir itu belum tentu matinya islam dan setiap orang bukan islam yang lahir itu belum tentu matinya kafir. Kesimpulan nya? Telitilah dulu kelemahan dan kesalahan kita daripada sibuk salahkan bangsa dan penganut lain. Bai

Ameno : Umat islam malaysia dianiaya oleh kerajaan yang mengaku islam.. itu taknak pula ko sibukkan hasan ali?

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...