Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 19 Ogos 2017

Walaupun Lambat Dan Rosak Teruk, Selangor Tutup Juga Bukit Broga Untuk Tujuan Baikpulih.

Bermula semalam (18 Ogos), kerajaan Selangor menutup sementara, iaitu selama tiga bulan, bagi semua aktiviti rekreasi dan pelancongan di Bukit Broga, Semenyih, lapor Utusan.

Penutupan itu bertujuan untuk kerja-kerja mitigasi dan pemulihan tanah oleh pihak Jabatan Kerja Raya, ekoran aktiviti penerokaan di atas tanah kerajaan negeri itu, seluas kira-kira 57 hektar.
Gambar - Facebook
Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelancongan, Alam Sekitar, Teknologi Hijau Dan Hal Ehwal Pengguna negeri, Elizabeth Wong berkata, langkah penutupan itu perlu bagi memastikan keselamatan pengunjung yang mendaki dan berekreasi di Bukit Broga.

"Ia juga bagi mengelakkan sebarang perkara tidak diingini berlaku akibat daripada penerokaan tanah berkenaan", katanya dalam sidang akhbar di Bukit Broga.

Aduan NGO diabaikan

Luahan NGO Alam Sekitar
Dalam sidang media itu juga, Majlis Tindakan Ekonomi Selangor (MTES) bersetuju Bukit Broga diwartakan sebagai kawasan rekreasi di bawah Seksyen 62 Kanun Tanah Negara dengan Setiausaha Kerajaan Negeri sebagai Pegawai Pengawal dan diselenggara pihak Majlis Perbandaran Kajang.



Gambar-gambar kemusnahan  kawasan rekreasi Bukit Broga





Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...