Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 31 Oktober 2020

Warga Felda Minta Penjelasan Kenapa Pendapatan Dipotong Selama 12 Bulan.

SEMASA | Hari ini ada dua isu yang membabitkan warga FELDA. Satu mengenai program perintis sedekah yang katanya dipaksa bersedekah sebanyak RM50 sebulan selama 6 bulan persamaan RM300. Boleh bayar lumpsum atau bulanan.

Respon yang diterima pelbagai; 

- Ada yang kata ia amalan lama & disensasikan pengkritik (refer pembangkang).

- Ada yang kata amalan itu tak pernah wujud.

- Ada yang kata ia dibawah MPKK.

- Ada yang kata amalan itu sebenarnya ikut kawasan.

- Sumber kami pula melaporkan ia bukan paksaan. Nak sedekah boleh taknak pun tak apa dan selama ini ramai je yang suka membangkang tak bayar pun. 😂.

Setakat ini FELDA juga belum keluarkan apa-apa kenyataan rasmi. 

Isu kedua membabitkan potongan RM30 selama 12 tahun. Respon juga pelbagai. Ada yang kata ia bayaran zakat. Tapi ada yang kata tidak dimaklumkan.




Kenyataan penuh;

Zulkefli Nordin | Keluhan Peneroka Felda. Jangan perlekehkan keluhan ini. Tidak semua masalah kita sama. Mohon Felda beri pencerahan. Kasihanilah Peneroka Felda. Jangan dibebankan lagi mereka dengan masaalah baru pula.

👇👇👇👇

Assalamualaikum Datuk. Saya dengar cerita dan sekarang ni dah jadi isu dan rasa tidak puas hati dengan cara ini. Ini terpaksa atau dipaksa oleh pihak atasan Felda kah atau pihak pengurusan Felda? Yang mana setiap peneroka Felda akan dikenakan potongan sebanyak RM30 sebulan x dengan 12 bulan jumlahnya RM360.

Katanya potongan untuk anak-anak yatim. Bayangkan kalau keseluruhan Felda yang ada berapakah jumlah semua wang tersebut.


Masalahnya bagi kami peneroka Felda yang belum lagi ambilalih ladang bagaimana cerita. Kami cuma terima bantuan sara hidup peneroka Felda . Pendapatan bulanan RM1,500 sahaja. 

Belum bersih, bersih kami terima RM300 ke RM400. Kenapa pihak atasan Felda & pengurusan Felda suka hati nak buat potongan gaji kami. Kami peneroka Felda tidak setuju dan tidak benarkan sama sekali.

Note : Dulu isu potongan Insuran Ladang. Bila berlaku serangan Ulat Bungkus yang amat teruk kami tanya Felda kenapa tak claim Insuran ladang. Terkejut kami bila dimaklumkan insuran ladang tidak pernah wujud. Dalam paysheet terang-terang tulis potongan Insuran Ladang. Tiba-tiba dimaklumkan ianya sudah jadi Tbung P
ulihan Ladang. Dan duit tabung dah kering! Sehingga sekarang Felda tak pernah bentang berapa yang sudah digunakan berapa pulak yang berbaki. Sebab itu bila timbul cerita tabung ni kami di NGO SGBF jadi "seram" !

#SGBF - 31 Oktober 2020.

Nota : Ejaan asal telah disunting.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...