Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 28 September 2020

Kritik DBKL Tukar Nama Jalan Dan Sebarkan Cerita Separa Tepat, Menteri Wilayah Dipertikaikan Netizens.

SOSMED | Apa agaknya ye masalah Menteri Wilayah Tan Sri Annuar Musa. 

Acah-acah hero tak kena tempat. Pada awalnya beliau bising kenapa DBKL tukar nama jalan Raja Laut kepada Jalan Palestine.


Apa yang kelakarnya disini ialah;

1. Tan Sri Annuar Musa ialah Menteri Wilayah.

2. DBKL dibawah seliaannya.

3. Berbanding buat post di Twitter, beliau sepatutnya menggunakan telefon dan bertanyakan Datuk Bandar Wilayah secara terus. Itukan anak buahnya. Bukannya orang lain. TSAM bukannya orang biasa yang terpaksa menggunakan media sosial bagi menyatakan sesuatu.

4. Sudahlah tu, pertukaran nama jalan juga adalah sesuatu dibawah bidang kuasa DBKL bersama JUPEM.

5. Ini bermakna pada bila-bila masa, jika TSAM mahu, beliau boleh merujuk dan mendapat fakta dari DBKL daripada membuat isu di sosial media.

6. Tidak hanya itu, TSAM juga seolah-olahnya tak faham. Sedangkan DBKL telah mengeluarkan kenyataan rasmi secara jelasnya menyatakan nama jalan yang ditukar ialah Jalan Raja Laut 1. Dan bukannya Jalan Raja Laut. Apa neh? Beliau ialah menteri dan menyerang staff sendiri menggunakan sosial media. Menteri apa neh? Sangat bercelaru.

7. Dalam ertikata lain, nama Jalan Raja Laut masih ada, tidak ditukar sama sekali, jauh dari apa yang menteri bisingkan di sosial medianya atau secara ringkasnya Menteri Wilayah sebarkan fake news, ya, fake news.

8. Apa itu pula nama Jalan Raja Laut 1?

9. Lihat menerusi Google Maps, nama asalnya ialah Jalan Bunus.

10. Lihat;


11. Lihat lagi;


12. Sejarah Jalan Bunus sebelum menjadi Jalan Raja Laut 1;



13. Sudahlah salah faham, bising pula mengenai jalan yang sepanjang 150 meter tanpa fakta yang sahih. Hal ini seterusnya membuatkan netizens mengecam kelakuan Menteri Wilayah.

14. Tiada salahnya cadangan TSAM menukarkan nama-nama jalan penjajah ataupun jalan keinggerisan kepada nama berbahasa melayu, identiti tempatan, tetapi jangan jadi jaguh tak tentu pasal.

15. Nama Jalan Raja Laut masih ada. Nama asal Jalan Raja Laut 1 ialah Jalan Bunus dan ditukarkan kepada Jalan Palestine tanda solidariti dan di Malaysia kita ada ribuan nama jalan, tak akan nak terjejas dengan satu nama jalan yang sepanjang 150 meter?

16. Dan jika itupun menjadi kesalahan, sebagai Menteri hendaklah pandai mencari jalan berbincang dibalik tabir dan bukannya membuat serangan terbuka kepada kementerian sendiri. Apatah lagi menyebarkan fake news. Hal ini akan melemahkan mood penjawat awam. Orang politik suka mencari millage, balik-balik penjawat awam juga yang salah.

17. Rakyat juga tidak bodoh untuk memahami perangai menteri yang mengharapkan millage politik murahan.

18. Lihat sahaja nama UMNO. Ia identiti nasional kah? Bahasa Malaysia kah? Luaran lain, dalaman lain, kenyataan lain, tindakan lain. Fikir-fikirkan dan berhenti menyerang penjawat awam tak tentu pasal.. - 28 September 2020.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...