Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 18 Mac 2020

Portal Ismaweb Pertikaikan KPM Buat Iklan PISMP Untuk Lepasan UEC.

Politik | Portal Ismaweb hari ini mempertikaikan tindakan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) yang mengeluarkan iklan pengambilan khas Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) dengan Kepujian bagi calon laluan khas Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC).

"Iklan itu seolah-olah menunjukkan Timbalan Menteri Pendidikan I, Senator Datuk Dr Mah Hang Soon telah menunaikan janji dengan pertubuhan radikal, Dong Zong dan Jiao Zong dalam isu pendidikan Cina.

Hang Soon yang juga Timbalan Presiden parti perkauman MCA dilaporkan berkata, pihaknya akan bekerjasama dengan KPM dan gabungan itu untuk menggerakkan reformasi pendidikan
," tulis portal itu hari ini.



Semakan mendapati tindakan KPM itu bukannya baru, kerana pada tahun 2016, iklan yang sama pernah dikeluarkan.


Rujukan : https://www.moe.gov.my/pemberitahuan/pengumuman/pengambilan-calon-unified-examination-certificate-uec-dan-sijil-menengah-agama-sma-atau-sijil-menengah-ugama-smu-untuk-mengikuti-program-ijazah-sarjana-muda-perguruan-pismp-ambilan-khas-2016
 

Di laman web KPM tidak kelihatan iklan yang dipaparkan di portal Ismaweb itu.


Sebagai rekod, sijil UEC tiada kaitan dengan Lembaga Peperiksaan Malaysia, ia sebaliknya dikendalikan oleh Gabungan Persekutuan Pertubuhan Lembaga Sekolah-Sekolah Cina Malaysia (UCSCAM) dan wakil-wakil dari Dong Jiao Zong sejak 1975 lagi.
UEC merupakan peperiksaan bersepadu yang digunakan oleh sekolah menengah persendirian cina di seluruh Malaysia dimana sukatan pelajarannya tidak selari dengan Dasar Pendidikan serta Akta Pendidikan 1996. - 18 Mac 2020.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...