Isnin, 29 Mei 2017

Gambar Orang Solat & Headline Teroris : Ini Penjelasan The Star.

Tular satu gambar front page yang merujuk kepada akhbar The Star di laman sosial, kononnya ia menghina umat Islam kerana mengaitkan gambar orang solat dengan laporan berita terorisma. 

Tajuk berita itu; "Rakyat Malaysia Kini Ketua Terorisma" namun di bawah laporan berita itu memaparkan gambar umat Islam yang sedang bersolat terawikh. 



Gambar itu tersebar di laman sosial dengan caption menuntut supaya akhbar itu memohon maaf kerana mengusik sentimen umat Islam. Rata-rata netizens beranggapan gambar tersebut ada kaitan dengan tajuk berita. 

Malahan sejak tersebar, terdapat umat Islam yang memberikan respon secara racist dan mengutuk bukan Islam di ruangan komen media sosial. Ada juga yang mempolitikkan isu berkenaan. Ada yang menyalahkan MCA dan ada juga yang menyalahkan DAP serta tak kurang juga yang menyalahkan orang cina.

The Star dalam satu kenyataan menjelaskan paparan gambar tersebut tiada kaitan dengan headline berita utama. Sudah menjadi kebiasaan akhbar itu untuk melaporkan terawikh pertama (bergambar) sejak 10 tahun yang lepas. Tajuk berita dan gambar sebenarnya merujuk kepada dua laporan yang berbeza. Untuk rekod front page yang tersebar adalah merujuk The Star bercetak terbitan hari sabtu, 26 Mei lalu.

Bagaimanapun pihak The Star tetap meminta maaf kerana mencetuskan salah faham di kalangan umat Islam. 

Dalam pada itu, KDN melalui Ketua Setiausahanya juga memanggil pihak The Star bagi membuat penjelasan berkenaan atas 1isu tersebut.r

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...