Isnin, 7 November 2016

Isu Pelepasan Cukai - Nora Patut Salahkan Nazri Aziz, Tak Perlu Uturn Kata Kenyataan Diputarbelit!

Aku tahu kenapa Nora Danish nak minta pelepasan cukai. Aku akan huraikan selepas ini. Tapi sebelum itu sila baca episode pertama disini : Artis Perlu Kos Untuk Cantik, Harap Dapat Pengurangan Cukai.

Ya, Nora minta agar golongan artis sepertinya diminta pelepasan cukai (pengurangan) kerana mereka perlu berbelanja besar bagi mendapatkan produk2 penjagaan diri bagi tujuan mencantikkan diri kerana sebagai artis, kekal menjadi cantik adalah kemestian. Lebih kurang begitulah point Nora Danish secara ringkasnya.

Dan, selepas dikritik teruk-teruk oleh netizens, Nora kemudian tampil menafikan kenyataan awalnya.

Ini apa yang dipetik menerusi laman instagram Nora Danish.



Muka macam nak minta pelempang. Nak nafikan pun perlu ke gedik-gedik. Pelik aku.

KAHKAHKAHKAH.

Kemudiannya portal The Malay Mail ada sediakan wawancara Nora dengan akhbar Utusan tentang isu pelepasan cukai.

Baca ;
Soalan: Sebagai antara artis yang berjaya dalam bidang lakonan dan perniagaan, ketika ini juga ramai artis sedang “dikejar” oleh LHDN, Nora bukan salah seorang daripadanya?
Nora: Macam saya cakap, dikejar itu tidaklah. Sebab saya membayar cukai pada waktu yang sudah ditetapkan. Bagi saya jumlah yang perlu dibayar tidaklah terlalu mengejutkan.
Ini memandangkan saya sudah membayar sejak dari awal, setiap tahun, jadi ia masih dalam jumlah yang okay sebab tiada tunggakan.
Soalan: Ada juga artis yang lari daripada cukai ya, bagaimana Nora melihat isu ini?
Nora: Bagi saya sebagai rakyat Malaysia memang ini adalah tanggungjawab kita. Cuma apa yang saya harap ada sedikit pelepasan buat selebriti macam kami ini. Bukan apa, dalam waktu sekarang kami banyak mengeluarkan wang untuk penampilan diri.
Jadi, ini adalah sebahagian daripada kerja dan ia barangkali boleh dimasukkan sebagai kos kerja bagi kami. Kalau boleh pihak LHDN pertimbangkan hal-hal sebegitu, ia akan lebih baik buat kami para artis dan selebriti lain yang amat bergantung kepada penampilan dan personaliti diri apabila muncul berhadapan dengan khalayak.

Rujukan : sini

Screenshot untuk bukti.



Aku faham point Nora. Dia bukan minta dikecualikan dari cukai. Dia minta pelepasan. Maksudnya cukai yang dia perlu bayar setiap tahun itu dikurangkanlah dari jumlah biasanya. Sebab dia dah berbelanja banyak, mahal-mahal pula tu atas pelbagai jenis produk kecantikan diri yang perlu juga dia beli kerana sebagai artis penting untuk dia menjaga kecantikan diri. Pembelian ke atas barangan itu patut diserap sebagai kos, modal untuk kerjaya dia. 

Contoh. Tukang gunting. Modal dia bukan sekadar sewa, bil elektrik, air, gaji pekerja, gunting, sikat, kerusi, cermin juga adalah kos kerja dia bagi membolehkan dia beroperasi sebagai tukang gunting yang berjaya.


Dan bagi Nora, artis sepertinya perlu kepada produk2 kecantikan agar dia kekal cantik untuk membolehkan dia meneruskan kerjayanya. Dia menjadi duta pelbagai jenis produk. Dan ada produk kecantikan juga. Walaupun dia jadi cantik guna produk lain, tapi dia promote produk lain. Hehe.

Dan pembelian produk2 ini patutlah dianggap sebagai kos kerjaya dia. Dan apa salahnya dia minta pelepasan cukai kerana dia beli barang2 tu untuk memastikan dia terus relevan dalam kerjaya sebagai artis. Ini maksud dia.

Aku faham.

Kos dia semakin meningkat. Kos membeli barangan kecantikan branded dan mahal itu semakin mahal.

Tetapi dia tak patut minta pelepasan cukai juga. Sebaliknya dia boleh minta bakal bapa mertua dia yang gila tu. Tolong bayarkan.

Sebab bakal bapa mertua dia ;



Tu dia.

Bila ringgit jatuh, harga barangan kecantikan branded luar negara meningkat. Maka Nora perlu keluarkan lebihan wang bagi mendapatkan product yang sama. Apatah lagi produk2 segala bagai neh pula dah ada GST. Walaupun dia nampak macam kaya, dia sendiri pun secara tak langsung menunjukkan satu pemikiran kepada public, bahawanya dia terjejas dengan situasi ekonomi semasa.

Tanpa sedar, Nazri Aziz neh dah menyusahkan famili (atau bakal famili) dia. Paling gembira hotak kau. Nora sampai harapkan pelepasan cukai kerana harga barang2 kecantikan dia dah meningkat bagai sejak 2,3 tahun kebelakangan neh.

Faham tak?

Ini sebab dia. Aku tahu walaupun Nora tak pernah bercerita pada aku. Pandai2 la korang nak percaya ke taknak.

KAHKAHKAHKAHKAH

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...