Khamis, 1 September 2016

Kementerian Pendidikan Sedia Bantu PIBG Kutip Derma Selenggara Sekolah.

Ada cikgu yang marah.
Cikgu fikir bila kita kritik derma yang perlu disalurkan ke sekolah bermaksud kita mengkritik kerjaya perguruan dan pengurusan sekolah. 

Bawa bertenang. Tolong bawa bertenang. Kita sebenarnya bukan mempersoalkan atau menyalahkan guru-guru dalam soal derma sebaliknya kita sedang mempersoalkan tanggungjawab kerajaan dan menteri ke atas rakyatnya. 

Setelah kita membayar cukai itu cukai ini pelbagai jenis cukai dengan harapan kerajaan dapat memulangkan semula kepada rakyat dalam bentuk hospital yang lengkap dengan kemudahan atau sekolah yang serba lengkap fasiliti bagi memudahkan pembelajaran, kenapa kita masih lagi dihadapkan dengan permintaan bantuan derma dari kerajaan supaya dapat menyelenggara bangunan sekolah.

Itu isunya.

Beberapa minggu lepas Noh Omar ada mencadangkan mengutip derma dari ibu bapa bagi menyelenggara sekolah.

Dan aku mendapat tahu dari sini, bahawanya cadangan Noh Omar itu sebenarnya turut disokong oleh kementerian pendidikan.


Amboi. Siap nak tolong PIBG kutip derma untuk selenggara bangunan sekolah lagi. Rajin nak mampos ye kementerian pendidikan kita.

Masa sokong usul kenaikan gaji wakil rakyat, tak pula fikir kerajaan kekurangan wang untuk menaikkan gaji ahli parlimen kan?

Masa pergi sana sini naik jet peribadi siap naik helikopter untuk pergi ke mesyuarat parti tak pula berbunyi kerajaan takde duit untuk tampung kegiatan peribadi kan?

Masa naik pesawat pergi melancong main golf bawa anak bini, tak pula katanya takde duit untuk support aktiviti tambahan di masa cuti kan?

Sedapnya hidup membayar APCO, membayar pelbagai firma perunding dengan jutaan ringgit, mengumumkan projek jutaan ringgit yang takde manfaat pada rakyat masa tu tak terfikir pula yang ianya patut digunakan untuk perkara yang lebih penting kan?

Ada duit hidup enjoy macam tiada matinya.
Takde duit ke rakyat dia minta derma.
Tak babi ke tu?
Babi la kan?
Babi sangat.

Kerajaan yang tak reti nak berbelanja dengan berhemah kerana tidak pandai mengurus wang dengan amanah, apa pula rakyat yang jadi mangsa untuk menguruskan sekolah?

Dah semua rakyat nak selesaikan buat apa kita bayar gaji menteri semua? Elokla korang semua letak jawatan ataupun matikan diri cepat2. Dah semua rakyat yang kena buat biar kita je jadi menteri dan tadbir negara neh. Buat apa bayar gaji buta pada manusia yang satusen pun tak guna pada marhaen. Abah kau nak tolong PIBG minta derma. Sakai.

Kbai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...