Rabu, 31 Ogos 2016

Sekolah Minta Derma Kertas, Duit Peruntukan Takde - Dan, Kita Bayar GST Untuk Apa?

Ohhh

Rupa-rupanya inila sebabnya kita bayar GST.
Kita bayar GST supaya kita boleh keluarkan duit bagi membaiki sekolah dan menyediakan kertas untuk tujuan peperiksaan.

Sama macam kita bayar tol dan cukai jalan semata-mata nak bersesak-sesak atas jalanraya dan langgar jalan berlubang.

Sebab tu kita beli kereta Proton mahal-mahal bila dah guna 3,4 tahun mula la rosak sana sini macam dah jalan 10 tahun.

Semua cukai, lesen yang kita bayar mahal-mahal, banyak-banyak di Malaysia semuanya ada sebab tersendiri. Samada masuk ke kantung kroni, tambahkan kekayaan peribadi, ataupun menjadi projek songlap duit beramai2, yang pasti rakyat dah puas berbakti pada kerajaan kita yang baik ahti sangat-sangat neh.

Ini adalah apa yang disebutkan Sharifah. Aku pernah baca perkara yang lebih kurang serupa disebarkan oleh seorang peguam. Isunya sekolah minta bantuan berupa derma kononnya nak memenuhi keperluan sekolah. Mereka kekurangan peruntukan. Aku pernah diberitahu oleh beberapa guru sebelum ini tetapi sangkaan aku masalah mereka tidakla ditahap yang begitu seriyus dan membimbangkan. Dengar sambil lalu tetapi masih take note. Tidakla di tahap beria2 memikirkan luahan tersebut secara mendalam pun.

  Dan ini ialah respon pembaca di posting tersebut.




Manakala berikut di bawah ialah gambar Najib Razak. Yang aku dapat tahu sedang begitu segak bergaya ke Sabah kononnya nak merasmikan mesyuarat UMNO negeri. Bukan bajunya, warnanya atau dirinya yang menjadi perhatian aku. Tetapi kenderaan yang dibelakang itu.


Aku tertanya-tanya. Jika yang dihadiri itu ialah mesyuarat UMNO, maka yang membayar kos pengangkutan itu sepatutnya keluar dari kantung parti dan bukannya kantung kerajaan, kan? 

Maklumla. Kerajaan kita takde dana nak beli kertas untuk kegunaan sekolah. Takan pula ada dana nak bayar helikopter pemimpin bagi menghadiri mesyuarat parti. Betul tak? 

Oleh itu marila bersangka baik. Sapa yang nak fitnah-fitnah tu tunggula surat saman Najib selasa depan, oke? 

KAHKAHKAHKAHKAHKAH!

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...