Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 26 November 2015

Sindiran Disangka Menghasut - KPN Arah Siasat Penyokong UMNO Tegar.

Rajin sangat siasat apa yang orang update di twitter dan facebook, seolah-olah sebagai manusia kita berhak nak kawal dan tentukan apa yang orang patut fikir atau sangka tentang diri kita..

KAH KAH KAH

Siang tadi ketua polis negara katanya ;

 
Arah siasat akaun facebook yang menggunakan nama 'Faisal Bin Rohban' yang update seperti status di atas.

Kononnya dia sedang melakukan hasutan. Tetapi siapa yang berkawan dengan account tersebut akan tahu la bahawa individu berkenaan dari dulu lagi penyokong UMNO/BN. Jangan kata nak menghasut, bahkan meluat dengan pembangkang. Pejadahnya nak update status anti Najib atau Rosmah.

Korang bayangkan ek. Just bayangkan.

Bila IGP dapat info kononnya ada status hasutan terhadap Najib dan Rosmah, then IGP arah siasat, baca punya baca, godek punya godek, sekali banggg rupanya status tersebut sebenarnya berbentuk sindiran dan lebih teruk dari itu ialah orang2 tu ialah kawan2 dengan geng2 yang 24 jam kerjanya dok bekap Najib dan Rosmah di media sosial..

Apa rasanya?

Silap-silap antara individu yang bekerja untuk berperang cyber dengan geng2 pembangkang di laman sosial neh..

Macam mana?

Takan nak arah tarik balik siasatan?

Siasat je la..

Then lepas tu mungkin tutup kes la.. dah terlanjur tweet kan..

KAH KAH KAH

Tapi siyes la memang kelakar. Jika status berkenaan berupa hasutan pun tara mana si Faisal tu boleh bawa kesan kepada masyarakat? Habis-habis kuat pun orang baca, kutuk-kutuk, maki-maki then cerita tamat.

Bukannya lepas baca ada sesiapa akan pergi bom Najib dan Rosmah.

So term hasutan itu sendiri perlu diperkemaskan. Perlu ada sokongan ataupun bukti yang kukuh di mana apabila satu2 pihak melakukan hasutan, ia akan mendorong pihak lain untuk melakukan sesuatu tindakan yang salah, teruk atau ganas.

Setakat tulis status di facebook kalau tak mendatangkan kesan atau tiada unsur2 ia bakal mendatangkan kesan mahupun PDRM tak mampu membuktikan ia akan menghadirkan sesuatu kesan, maka buat apa siasat?

Kita ada banyak masalah berkaitan jenayah langsung, pasai apa kita nak berhalunasi dengan imiginasi tentang jenayah yang belum pasti apatah lagi tentu wujudnya? Jenayah langsung neh pun asyik berlaku sana sini tak dapat lagi ditemui jalan penyelesaian konkrit, pasai apa bebankan diri dengan isu2 tak penting seperti status fb sebegini?

Seriyus aku tak faham kenapa Khalid seriyus tentang isu remeh temeh begini. Betapa diprotectnya Najib dan Rosmah mengalahkan Nabi diproktesi ketika hayat baginda.

Nabi kena maki pun nabi relaks aje. Maki kot. Ko bayangkan. Nabi kena maki. Setakat Najib dan Rosmah, besar la ahti tu sikit. Tak mati kot kena sindir, maki atau kutuk. Tapi kalau hilang undi, dan BN hilang kuasa, ye la kot, mungkin 'kena mati'.

KAH KAH KAH

Kbai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...