Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 21 Mei 2012

Cheque misteri tersebar..

Misterinya. Ini benar-benar misteri lagi memisterikan. Siyes. Tak caya? 

Tengok bawah sat der ;


Ini adalah cheque yang diedarkan oleh najib kepada peneroka2 felda. Kata Najib, pemimpin2 umno dan seme orang yang related dengan umno insentif rm15ribu neh sebenarnya adalah durian runtuh aka bonus untuk semua peneroka felda.

Tapi apa yang tertera di cheque itu adalah insentif khas penyenaraian saham felda. Kejap. Macam najib taktau rakyat felda menentang isu penyenaraian saham felda. Selain itu, majoriti pengurusan tertinggi felda juga menentang penyenaraian neh.

Semua neh ada kaitan dengan satu laporan yang dikeluarkan oleh BCG = Boston Consulting Group pada 18 november 2011. Sebanyak 55% pengurusan tertinggi felda menyatakan mereka tidak bersedia dengan penyenaraian saham felda dan 5% dari mereka beranggapan bahawa penyenaraian ini akan gagal akibat tiada persediaan yang rapi.

Hanya 20% dari mereka sahaja yang benar2 menyokong cadangan penyenaraian saham felda. Apakah 60% pengurusan tertinggi felda itu dimiliki oleh parti pembangkang = geng2 yang diharamjadahkan oleh najib baru2 ini?

Jika pengurusan tertinggi felda pun menolak apatah lagi majoriti peneroka felda betul tak? Najib juga mencabar mereka2 yang menolak penyenaraian saham felda agar jangan mengambil insentif yang dia sifatkan sebagai durian runtuh neh. Tetapi dengan tersebarnya cheque kat atas neh aku percaya sudah tentu insentif neh berbaur fishy. 

Kemungkinan besar dia akan edarkan cheque neh kepada semua peneroka felda dan beranggapan sesiapa yang menerima cheque neh bererti mereka automatik bersetuju dengan penyenaraian saham felda. Betul ke pandangan aku neh?

Nak tahu betul tak betul kena tunggu jawapan dari najib dan isa samad larh. Tengok dorang nak jawab ke tidak atas isu neh. 

Khusus untuk warga2 felda. 

Video mengenai isu penyenaraian saham felda oleh KuLi. Jika korang rasa pembangkang dan ANAK menipu, bagaimana pula dengan ulasan KuLi sendiri? 

Lihat dulu then baru nilai.


Lanjut mengenai laporan BCG lihat sini.

Dalam isu penyenaraian saham felda neh takde sapa pun marah dan menentang keputusan najib dan bien kalau ia benar2 membawa manfaat kepada peneroka felda. Kalau ia benar2 boleh meningkatkan taraf hidup peneroka sapa pun tak kecoh. Tapi keputusan yang dibuat secara tergesa2 tanpa pelan yang teliti menyebabkan seme orang serba salah nak jadi pak turut jek.


Mungkin ada yang tahu dan ada yang tatau, selain insentif rm15k neh, najib juga umumkan 20% saham telah dikhususkan untuk peneroka felda. Yang neh aku cuba berfikir dalam sedalam dalamnya. Apa yang dimaksud oleh najib 20% saham dikhususkan kepada peneroka felda? Adakah ini bonus ataupun najib mesti nak paksa sekurang2 ada 20% warga felda memiliki saham penyenaraian neh?


Menyahamkan tanah mereka satu hal, lepas tue menguotakan 20% saham untuk warga felda satu hal pula. Walaupun diterjemahkan oleh najib sebagai bonus untuk warga felda tetapi aku beranggapan ia lebih sesuai dianggap sebagai memaksa 20% peneroka felda memenuhi tuntutan 20% saham yang ada.


Oleh kerana mereka neh sebenarnya tak arif bermain saham jadi tak perlulah beria2 nak membonuskan kuota 20% untuk peneroka felda. Sesiapa nak main saham apa sekalipun sebenarnya adalah hak masing2 tapi sebelum buat keputusan nak memiliki saham2 neh fikir masak2 larh. Jangan sampai dah terhantuk baru nak tergandah. Kalau confirm untung baguslah tapi kalau ia merugikan jangan menyesal pula.

Ameno : Terang2 kat cheque tulis lain walaupun menteri cakap lain. Ekekeke..


ada

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...