Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 6 Ogos 2022

Skandal LCS - Laksamana Tan Sri Dato' Sri Dr Abdul Aziz, Wira Yang Berusaha Selamatkan Aset Dan Wang TLDM.

Mohd Mukhlis Mohd SharifI) Teaser dari laporan PAC pasal pelancaran LCS1/. 
 
Pada tahun 2017 TLDM dah lancarkan LCS1 yang mereka namakan KD Maharaja Lela, siap tulis yang akan di lancarkan ke perairan pada hari itu juga. LCS1 ini patut di serahkan ke TLDM pada tahun 2019.
Lihat gambar pelancaran di bawah.
 
 
 
Tapi bila di tanya pasal pelancaran LCS1 dalam PAC, mereka kata pelancaran tersebut bukan bermaksud kapal tersebut telah siap di bina. Jadi kapal yang beramai-ramai duduk ambil tu gambar apa? Nampaknya ia hanyalah dummy ship yang mast (pole) dia sahaja berharga 400K. Dari rancangan asal nak lancarkan pada 2017, boleh pula simpan mast dalam store. 400K bazir macam itu sahaja; hampir 1 billion dah bayar tak dapat apa-apa. 
 
Tapi baca apa yang Kepten (B) Ir. Azhar bin Jumaat: kata
"Akan tetapi, dengan perubahan landskap politik kita pada tahun 2018, mungkin itu ada hikmahnya. Ini telah berjaya mengubah dan memberi ruang kepada saya untuk meneruskan usaha untuk cuba mencari root cause kepada isu semasalah.
Sebagai hasilnya, adalah kita telah membuat, melaksanakan position dan juga forensic audit kepada program ataupun projek ini. Hasil daripada ataupun findings of the forensic audit tersebut, telah memberi asas yang kukuh kepada kami untuk vmembuat laporan kepada MACC. Laporan tersebut telah dibuat dan kami mahu ia dilaksanakan sebagai satu due process yang adillah dilaksanakan untuk memastikan satu siasatan yang menyeluruh dilaksanakan terhadap projek ini. "
Jadi kita ingat, kalau tak ada perubahan kerajaan tempoh hari kepada PH, jangan mimpi rakyat nak tahu tentang hal ini. Ini bukti undi anda tidak sia-sia walaupun PH di khianati lepas 22 bulan.
 
II) Wira yang tidak di dendang.
Siapa dia Laksamana Tan Sri Dato' Sri Dr Abdul Aziz bin Haji Jaafar ni? Ikut carian wiki tulis dia adalah Panglima Tentera Laut yang ke 15. 
 
Kenapa dia tiba-tiba jadi penting dalam kes LCS ini?
Sebab waktu itu dia atas kapasiti PATL berani lawan Menteri Pertahanan, Menteri Kewangan dan Perdana Menteri walaupun dia tahu ianya adalah "losing battle".
Berapa ramai yang berani melawan orang atasan atas dasar kebenaran dan prinsip? Ini baru boleh di nobat mat kilau moden.
"Di sebalik semua surat dan pembentangan peribadi kepada ketua setiausaha negara, menteri pertahanan dan perdana menteri Najib Razak ketika itu, kata bekas panglima TLDM itu dia sedar dirinya bertarung dalam kekalahan."
Tapi dia juga cerdik sebab dia simpan rekod bantahan dalam sistem supaya satu negara tahu yang dia telah berusaha untuk selamatkan aset dan wang TLDM.
"Abdul Aziz menyifatkan BNS sebagai "angkuh" dan "mereka sangat dilindungi". Oleh itu, kata bekas panglima TLDM itu surat-menyuratnya tidak akan bermakna apa-apa melainkan sebagai rekod bantahan."
Lagi pelik bila dia kata macam mana kontrator boleh ubah design kapal, padahal TLDM order benda lain. Macam kalau kita nak buat rumah teres 2 tingkat, tiba-tiba kontraktor buat rumah satu tingkat, rasa hangin tak?
"Menurut Abdul Aziz, BNS, bukan kementerian pertahanan, memaklumkan kepada TLDM bahawa projek itu akan mengikut reka bentuk kelas Gowind.
Abdul Aziz berkata ini tidak boleh diterima kerana, pada masa itu, reka bentuk kelas Gowind belum lagi terbukti, sedangkan kelas Sigma sudah beroperasi di Indonesia dan Maghribi.
Kedua, Abdul Aziz berkata kapal itu tidak cukup besar untuk kegunaan yang menjadi matlamatnya."
Hats off to you Sir!
Anda bukti seorang wira negara yang berintegriti tinggi dan berusaha menjaga amanah dan kedaulatan negara. / 6 Ogos 2022.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...