Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 5 Januari 2021

Keputusan UMNO Keluar PN Keluar Esok, KJ Sedia Lepas Jawatan Menteri..

POLITIK | 1. Sebarang keputusan mengenai Ahli Parlimen UMNO diarah melepaskan jawatan dalam kerajaan dan agensi berkaitan kerajaan (GLC) sebelum bulan depan akan dimuktamadkan esok oleh Majlis Kerja Tertinggi parti, kata Setiausaha Agung UMNO, Ahmad Maslan.

Beliau enggan mengesahkan Presidennya, Ahmad Zahid Hamidi mengeluarkan arahan itu pada mesyuarat bersama ketua bahagian UMNO di Pusat Dagangan Dunia Putra yang berakhir sebentar tadi.

Beliau yang tidak menafikan laporan itu berkata, ia perkara yang perlu dimuktamadkan MKT UMNO.

“Itu hanya laporan (media). Apa-apa yang kita bincang tadi, kita akan bawa ke Majlis Kerja Tertinggi. Jadi, keputusan muktamad, apa juga akan dibincangkan MKT esok malam,” katanya. (Free Malaysia Today).

2. Portal Suara TV melaporkan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi meminta anggota parlimen parti itu meninggalkan kerajaan Perikatan Nasional (PN) sebelum Februari bagi membolehkan pilihan raya umum diadakan secepat mungkin.

 

Bagaimanapun, laporan itu dinafikan oleh Zahid Hamidi.

Sebagai rekod, semalam, Pengerusi Umno Kelantan Ahmad Jazlan Yaakob meletakkan jawatan sebagai pengerusi Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) setelah menggesa parlimen dibubarkan bulan ini
.

3. Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin sedia melepaskan jawatannya dalam Kabinet, jika diarahkan Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO.

Katanya, beliau terikat kepada sebarang keputusan MKT UMNO yang akan bermesyuarat esok untuk membincangkan kedudukan pemimpin UMNO memegang jawatan dalam kerajaan Perikatan Nasional (PN) pimpinan Muhyiddin Yassin.

“Jika MKT membuat keputusan mengarahkan hli UMNO untuk menarik diri (daripada kabinet), saya, sebagai ahli UMNO, adalah terikat kepada keputusan itu,” kata beliau. - 5 Januari 2020.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...