Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 10 Julai 2019

Isytihar Harta Idea Sosialis, Menjawab Kritikan Ke Atas Presiden PAS.

Abdul Rahim Hilmi Zakariya | ISYTIHAR HARTA IDEA SOSIALIS?

Saya senyum membaca berita Astro Awani apabila TGHH mengatakan pengisytiharan harta ini datang dari Sosialis [1]. Maka ramailah termasuk Ahli Parlimen PH membuat lelucon berkenaan batang tubuh TGHH.

 

 
Soalnya benarkah begitu?

Begini, pengisytiharan harta memang ada dalam Islam. Pada zaman Saidina Umar, baginda pernah mengarahkan agar gabenor2 lantikan mengisytiharkan harta sebelum dan selepas memegang jawatan. Contohnya apabila Abu Hurairah dilantik menjadi Gabenor Bahrain, beliau disuruh mengisytiharkan harta walaupun semua orang tahu Sahabat Nabi s.a.w ini tidak berharta.

Apabila gabenor ini menamatkan perkhidmatan, harta yang dikumpulkan oleh beliau akan dikira dan sekiranya terdapat lebihan harta yang tidak dapat dijelaskan, ia akan dipulangkan ke Baitul Mal.

Jadi TGHH berbohong ke?

Tak. TGHH mengatakan bahawa pengisytiharan harta secara terbuka ini dimulakan oleh kelompok Sosialis. Terbuka. Zaman Saidina Umar, pengisytiharan harta dibuat secara tertutup. Kena tahu beza.

Benarkah sosialis yang memulakan idea ini?

Ya. Negara pertama yang memulakan pengisytiharan harta secara terbuka adalah United Kingdom. Tahun 1974. PM UK ketika itu adalah James Harold Wilson daripada Parti Buruh.

James Harold Wilson ini ideologinya Sosialis Demokrat. Malah kabinetnya ketika itu majoritinya berideologi seperti ini. Dalam satu peristiwa, Wilson pernah menyamakan dirinya dengan fraksi Bolshevik pada zaman Tsar Russia.

Bolshevik ni apabenda? Parti la. Parti Bolshevik. Komunis Russia. Vladimir Lenin, Kamenev, Kalinin semua antara penggerak utama Bolshevik.

Dah apa yang salahnya kata TGHH tu? Dia bukan tak setuju isytihar harta secara terbuka. Malah dia kata isytihar harta secara terbuka ini menjadi wajib dalam keadaan tertentu.

Ahli-ahli parlimen PH memang buta sejarah ke? Sembang banyak benda basic pun tak tahu.


Rujukan:

[1] http://www.astroawani.com/…/idea-isytihar-harta-merupakan-t…

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...