Isnin, 21 September 2015

Anak Panda - Malaysia Kena Bayar US 600,000 Kepada China.


600k US dollar tau.

Bayaran sewaan itu merujuk kepada nilai seekor anak panda semata-mata. Kalau dua ekor, tiga ekor, empat ekor lain kira.

Bagaimana dengan kos makan?
Kos penjagaan?
Kos kesihatan?

Itu pun citer lain gak. 

Almaklumla. Kita petik duit dari pokok. Mana la heran bab jimat cermat neh kan.

Kah Kah Kah

Laporan oleh THE SUN.
Malaysia has to pay US$600,000 to China for each panda cub that is born here after 12 months and return the cub to China when it is two years old, Natural Resources and Environment Minister Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar said.
This is stated in the Malaysia-China Giant Panda International Conservation Agreement programme, in which two giant pandas, Fu Wa (Xing Xing) and Feng Yi (Liang Liang), were loaned to Malaysia for 10 years, he told a press conference at the Giant Panda Conservation Centre here at Zoo Negara after making an official visit to the zoo.
"No, the pandas do not belong to Malaysia, even if it was born in Malaysia.
"We have to return the panda cub to Chengdu, China, after two years. We also have to give a gift for the birth of the panda, that is pay US$600,000 for each panda cub that is born here," he added.
"Even to name the panda cub, we need China's approval as per the agreement," Wan Junaidi said, adding that the ministry will organise a naming contest for the cub like the one held to name its parents.

Katanya ;

1. Malaysia kena pulangkan semula setiap anak2 panda yang dilahirkan di negara neh. Memang itu ada disebut dalam perjanjian.

2. Dan ianya perlu dipulangkan selepas 2 tahun.

3. Dan ketika nak memulangkan, kena sediakan hadiah.

4. Hadiah itu ialah wang US600,000.

5. Nak bagi nama anak PANDA pun kena tunggu kelulusan CHINA.

Lepas dua tahun kalau ringgit mengukuh, mata wang dollar jatuh takpe la. Kalau lepas dua tahun ringgit semakin jatuh, meroyan gak nak bayar US600K tu. Tahun 2014, 600k US tue persamaan 2 juta ringgit kita. Now berapa? 

2.5 juta beb. 

Nasib China kata bayar lepas 2 tahun. Ada la harapan nak naikkan balik ringgit kita.

Dalam bisnes neh, CHINA memang bijak dan yang bahlolnya kerajaan kau neh. Dah tahu takde duit, sesak sana sesak sini sampai kena potong macam2 peruntukan tetapi sanggup pula dok menyara dua ekor panda.

Kos makan je cecah puluhan ribu sebulan.

Masa nak ubahsuai zoo negara bagi menempatkan panda, Malaysia memperuntukkan 25 juta ringgit. Rujuk Awani.

Setahun 1.5 juta dah buta2 'letgo' untuk sara 2 ekor panda. Itu 2 ekor aje tau. Tak masuk yang baru lahir tue. Kiraan dah jadi lain.

So fikir la. Di zaman negara kita bising potong subsidi sana sini apa bagai tak ke macam setan perangai dorang bila sanggup bela panda 2 ekor tue? Bukan benci pada panda tapi benci pada pemimpin negara yang buat keputusan tanpa memahami risikonya kepada rakyat.

Dah kaya, berkemampuan apa semua takpe juga buta2 nak buang duit untuk jaga panda. Tapi rakyat menanggung impak dari tindakan di atas. Macam-macam impak. Pemahsuhan subsidi minyak paling ketara, di ikuti dengan pelaksanaan GST dan kenaikan kos sara hidup. Bagi sektor awam, peruntukan dipotong dan kini mereka bergerak dengan bajet yang terhad.

Memang tak boleh blah bapak angkat si panda neh. Menyusahkan rakyat je dia pandai. 

Huhu.

Kbai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...