Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 17 September 2013

Senarai Negara Yang Menjual Kereta Dengan Harga Mahal 2013.

Top Ten. Mahu tahu Malaysia ada atau tidak dalam senarai ini? Mahu tahu Malaysia di kedudukan yang ke berapa?

Meh kita lihat kedudukan negara kita di tangga yang ke berapa.

BTW, kajian ini dilakukan oleh laman blog ==> http://jalopnik.com/the-ten-most-expensive-places-to-buy-a-car-1256855393

Blog tue memang khusus bercerita pasal kereta.

Kali neh mereka buat perbandingan specific mengenai harga kereta Toyota PRIUS, FR-S Scion ataupun kedua2nya sekali. Kat bawah neh mencatatkan 10 tempat di mana harga2 jualan kereta di negara2 tersebut di anggap mahal.

Di anggap mahal pada mereka2 yang participate dalam survey tersebut, yakni rakyat di negara2 tersebut. Perbandingan ini tidak menyeluruh dan terperinci. Jika nak jadikan ia sebagai bahan kajian, mohon rujuk kepada bahan yang ilmiah dan terbukti. 

10. Cuba. = harga tidak direkodkan.

9. Korea Utara. = harga tidak direkodkan.

8. St. Kitts And Nevis. = harga tidak direkodkan.

7. United Kingdom. = $39,031 [FR-S Scion, lihat gambar]


6. Brazil. $36,559 [merujuk kepada PRIUS]



5. China. $43,919 [FR-S]

4. Nicaragua. = harga tidak direkodkan.

3. Indonesia. $59,666 [FR-S]

2. Malaysia. $73,529 [FR-S]

1. Singapura. $135,421 [FR-S]

Untuk rekod, perbandingan ini dilakukan dengan convert matawang. Ada matawang rendah nilainya, ada yang tinggi nilainya. Yang neh kena fahamkan juga. Di UK dorang guna POUND STERLING. Dan perbandingan ini disumbangkan oleh rakyat2 yang duduk di negara tersebut sebelum dibandingkan dan meletakkan negara2 tersebut dalam kedudukan ini.

Amek contoh harga kereta di UK. Harga $36k tue dah termasuk insurans dan itu untuk harga kereta baru. Currency di convert dengan nilai US. Kalau ikut tangga gaji UK pada mereka murah lagi. Tapi disebabkan convert, kita nampak mahal. Kerana perbezaan nilai matawang. BTW, dengan harga yang sedia ada pun pada mereka MAHAL disebabkan insurans. Hello, ada ke orang yang p UK nak kata harga kereta di negara itu MAHAL. Bahkan rakyat luar asyik puji je harga barang2 kat UK murah. Adakah mereka tak bersyukur atau apa? Jelas kat sini mereka ialah rakyat yang  sentiasa berfikir begini. Aku tahu sebagai rakyat aku boleh dapat yang lebih baik, lebih murah dan lebih bagus dari ini.

Hehe.

Mentaliti mereka dan mentaliti kebanyakkan rakyat di negara ini memang jauh berbeza. Siyes. Cuba baca di ruangan komen kat blog tersebut. Boleh nampak macam mana mereka berfikir. Dan yes, takde komen2 yang pergi menyalahkan Islam, propaganda yahudi ataupun ini semua agenda syiah. Wow. Mereka takde masalah untuk focus pada perbincangan rupanya.

Yang menarik, individu yang mencalonkan kedudukan harga kereta di Malaysia mahal ==> http://jalopnik.com/i-would-like-to-nominate-malaysia-where-in-malaysia-t-1251744055 

Telah menerima respon dari seseorang yang merasakan hey penjualan kereta di Malaysia tak la seteruk di Singapore pun..

At least you don't have to contend with COE, and actually have the choice of buying a nice, interesting used '90s car, rather than having all of them disappear from the roads. Plus, your fuel is subsidised as well. Trust me, it's a lot more miserable being an enthusiast in Singapore.

Rakyat, di mana2 negara sekalipun, rasanya sama aje kan?

KAH KAH KAH

Oke bai. 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...