Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 24 Januari 2011

WOW! Janji najib malaysia bankrupt kini terbukti! Tahniah!


Saya bukan orang ekonomi. Dan saya bukan pelajar ekonomi. Walaupun saya bukan orang ekonomi yang ekonomited, tetapi saya percaya anda akan nampak apa yang saya nampak. Malahan perkara ini akan lebih jelas kelihatan bagi mereka yang amek major dalam ekonomi. Heh

Lihat paparan printscreen ini ;


Okey, izinkan saya jelaskan beberapa point yang penting. Point2 ini penting supaya anda tahu anda di control oleh pemimpin yang bagaimana. Ingat pemimpin boleh menunjukkan halatuju kehidupan kita. Pemimpin yang baik akan cari jalan untuk memperbaiki kehidupan rakyat. Pemimpin yang corrupted hanya akan menyusahkan rakyat dan melambakkan rakyat dengan masalah demi masalah seperti yang kita alami kini.

1.
global finacial intergrity telah melakukan satu research yang diberikan nama illicit financial flows from developing c0untries 2000 - 2009.

2. dalam bahasa melayu nya ialah laporan kewangan mengenai perbelanjaan yang hilang/tidak dapat dikesan oleh negara2 membangun dari tahun 2000 - 2009. [boleh juga di anggap penyalahgunaan perbelanjaan dalam negara]


3. malaysia menduduki tangga yang kelima. Dengan $291billion. [RM889 billion]


4. angka ini sangat cantik. tidak terlalu di bawah dan tidak terlalu di atas. heh


5. patut kah kita bangga?


6. tengok size negara kita berbanding size negara2 lain. ini sangat unik. heh


7. takde nama indonesia, thailand, apatah lagi myammar. heh


8. so tiadalah harapan utk BN buat perbandingan dengan mereka dalam hal ini. hampa. Heh


9. merujuk kepada fakta di atas, kajian ini telah di iktirafkan worldwide. So, tak dapatlah BN nak menipu rakyat. heh


10. ikut fakta pada tahun 2000 aliran wang negara kita hilang sebanyak
$22.2 billion.


11. namun ia semakin meningkat pada 2008 iaitu sebanyak $68.2b. 3kali ganda. ini bukan angka yang kecik. Tengok baik2.Jumlah 68.2b hanya tercatat pada tahun 2008. Belum masuk pada tahun 2009. Jika termasuk tahun 2009, maka angka itu menjadi $291b. $291b - $68.2b = $222.8b. Dan $222.8b ini hilang dalam masa setahun saja. Dan setahun ini siapa yang pegang negara? Heh.


12. Antara faktor2 wang ini hilang/gagal dikesan dalam perbelanjaan kerajaan ialah


- rasuah
- penyelewengan oleh kroni2

- ketidakcekapan urustadbir perbelanjaan negara

- kena rompak/curi oleh kementerian itu sendiri
- perbelanjaan yang tidak dicatat


baca petikan ini ;
Financial flows from Malaysia have more than tripled from $22.2 billion in 2000 to $68.2 billion in 2008. This growth rate, seen in few Asian countries, may be a result of significant governance issues affecting both public and private sectors.
13. Piem kita berani ulas tak? Atau lebih tepat, berani siar dalam berita buletin utama tak? Heh.

14. Tak mungkinlah siarkan kegagalan diri sendiri kan? Heh


15. Maklumat lagi mengenai hal neh klik
sini

Nota : Jabatan Audit Negara juga mendedahkan perkara yang sama. Kesemua ini ada kaitan dengan kerajaan yang memerintah. Ingat, mereka dah terlalu lama pegang kuasa, sebab itu mereka tamak haloba.

222.8 = bakal naik no ekor akan datang, cepat beli. Heh

Ingat najib ingat 222.8!
Ingat rosmah ingat 222.8!

Ameno : Agaknya apa lah yang dorang nak spin enh.. enhh mungkin isu anwar meliwat rahimi pula di mainkan kat berita2 di tv malaysia.. ha ha ha lawak siot!

Share this

48 Responses to " WOW! Janji najib malaysia bankrupt kini terbukti! Tahniah! "

  1. Admin, amek kt mane artikel ni ?
    selagi bUTUhSAN n berita hairan tak siarkan d akhbar mereka, kami penyokong umno sampai mati takkan percaya artikel ni...

    kah kah kah kah kah...

    BalasPadam
  2. kerajaan sila bg ulasan hal ini?

    BalasPadam
  3. haish!!!apa kata cm2....!!!ni hilang xpa...depa bedak ngan kroni2 depa...kan depa punya tok guru 2 robin hood...rompak pas2 share ramai2...bukan depa makan harta rampasan perang yg lebih elok dibahagikan....mencuri dalam rumah sendiri sapa la nak kata pa...???

    BalasPadam
  4. kahkahkahkahkah..
    taniah kerana cuba mengulas dan cuba tunjuk kepandaian.. dah tau bukan pakar ekonomi dan kewangan tolonglah jgn tunjuk pandai..
    Note: illicit financial flows from developing countries bermaksud aliran kewangan haram yg mengalir dalam cash flow sesebuah negara yg tidak dpt dikesan dtgnye dari mana.. BUKANNYE KEHILANGAN WANG NGOK.. kegagalan mengesan identity wang dalam sesebuah negara berlaku dgn berbagai sbb..salah satunya.. penyeludupan wang/blank money/dan provokasi2 cmpurtgn bank2 luar seperti swiss bank yg tk dpt dikesan.. ngok lah.. aliran wang yg berlebihan wujud tanpa register maksudnyeeeeeeee.. adeiiiii

    BalasPadam
  5. Maunya RM679,985,610,199.89 hilang.
    takpe, RM actually stands for RosmahMansur, so xde hal lah.

    BalasPadam
  6. huhuhuu

    ini kes mcm NUAR sorok duit kat swiss bank tu ker, tak boleh detect. duit tak de register tapi mengalir dalam perbelanjaan dia. kan..kann...kann..

    BalasPadam
  7. nice try ameno. kali ni aku taknak kutok ko. anon pada January 25, 2011 5:13 PM dah beri penerangan yg tepat. hehe. ni bukan kes penyelewengan ye. kes lain.

    apa pun meh aku tolong orang2 lain ke link sebenar laporan ni

    http://iff-update.gfip.org/

    penerangan wiki tentang mksd illicit financial flows:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Illicit_financial_flows

    harap membantu :)

    BalasPadam
  8. haha..sesape yg sokong kerajaan buat illicit financial flows sila la undi dorg lg, korg kan kaya lg pemurah...anwar sorok pun rasanye xde la nk dekat rm 1trillion...bijak sungguh kerajaan mentadbir kewangan rakyat..pelik mcm mane gabenor bank negara leh dpt award klu ade kes ni?

    BalasPadam
  9. kahkahkahkahkahhh.. ni lagi satu budak tunjuk pandai tapi bingaii.. lebihan wang yg dikesan dlam aliran wang malaysia tu bukan duit yg disorok lahh ngok..dan bukan jugak maknanya duit hilang..dan bukannya bole dicipta sesuka hati kekekekekeke.. walau berapa trilion pon nuar simpan itu adalah cthnye.. kekekeke..cuma bile lebihan wang yg ada dlm aliran..ia akan mengakibatkan aliran wang semakin aktif.. kewujudannye berlaku mungkin wujud org seperti sorosss kawan NUAR tu..kekekekeke...adeiiiii

    BalasPadam
  10. xkesah la ape pun maksud dia, tp sbg kerajaan, xkan benda2 ni pun xtau? apa guna menteri kewangan?xkan duk rumah goyang kaki je kot...sibuk isu liwat padahal isu ni lg serious..ni la akibatnye klu para menteri xwat homework, dok asyik goyang kaki je

    BalasPadam
  11. Sy dah baca artikel/kajian tu.. srkg sy faham tapi sy hairan kenapa artikel ni sgt2 menghala kepada pemimpin sedangkan banyak faktor kenapa ini berlaku..soalah-olah anda tidak mahu pembca bahawa semua ini salah pemimpin dan tiada lain.
    pertama, ini semua terjadi dan meningkat disebabkan liberalisasi kewangan.. ertinya sistem kewangan semakin bebas ini menyebabkan malaysia jadi sasaran perniagaan antarabangsa menjalankan kegiatan kewangan yang salah.
    Kedua, Ekonomi yang semakin berkembang akan menyebabkan kegiatan aliran kewangan sukar dikawal.
    Ketiga, rasuah.. mmg berlaku tapi kebanyakan rasuah berlaku diantara pegawai2 kerajaan.. dan seharusnya semua faham yg pegawai kerajaan tiada kaitan dengan parti politik mahupun pentadbiran atasan scr langsung.. yg membawa kesimpulan bahwa artikel ni tiada kredibel walaupun berpunca dari sumber yg krdible. Dengan memfokus kepada parti politik menjadikan artikel ini tiada kredibel kerna degn motif politik penulis cenderung mengarah pembaca kepada keburukan parti yg ditentang dan oleh itu fakta2 yang disebt boleh diragui..

    lagi pun anda sendri yg mgaku tak tahu pasal ekonomi.. sudah tentu anda tidak faham mekanisme yg berfungsi dalam sistem kewangan dan ekonomi.. dan juga faktor2 kelemahan dalam sistem itu. jadi saya sarankan anda menulis menggunakan ilmu yang anda ada sahaja dan jika ingin menulis mengenai ini silalah beljar2 terma2 ekonomi dan fahami konsep2nya.

    Daripada carian sy, laporan mmg ni tidak disiarkan negara kita, tapi negara lain yg terdpat dalam senarai itu juga tidak menyiarkan laporan itu di dalam negara mereka. Jadi sy rasa tidak kisah parti apa yg memerintah, rasuah dan kegagalan dalam kawalan aliran kewangan tetap akan berlaku. dan jika dilaporkan diperingkat antarabangsa pastinya kerajaan yg terlibat akan cuba menapisnya. Menguatkan padangan bahawa semua sama sahaja..

    BalasPadam
  12. kalo bukan pakar...jgn wat kajian.... kalo tade ilmu jgn memandai ngan konfiden nak tunjuk pandai... ni namanya ilmu menyimpang.... org yg suka bg ilmu menyimpang ni bleh masuk neraka.... lu pk la sendri!!

    p/s awk ni bodoh sombong

    BalasPadam
  13. Kepada anon² yg pandai cakap org len bingai sila la baca Report background kat page tu..

    "a groundbreaking report which used World Bank and IMF data to estimate the quantity and patterns of illicit financial flows coming out of developing countries"

    dan baca gak:
    IFF drivers/ trends...

    trade mispricing, bribery , theft, tax evasion?

    klu malas baca bila nk pandai? heh

    BalasPadam
  14. kahkahkahkahkahkah utk anon 6.01pm:-

    tolong listkan apa yg serius sgt dgn berlakunya aliran wang berlebihan yg terlarang dlm cashflow M'sia...lalalalalala..

    BalasPadam
  15. kahkahkahkahkahkah utk anon 6.28pm:-

    aliran wang berlebihan? xsalah klu cm2?

    aliran wang haram? halal ke?

    BalasPadam
  16. dan utk anon 6.26 b4 ko cnp baik kofhmkan dulu apa yg ko copy tu.. asyik org jer nk suap kau.. tapi bagi komen tak study dulu camni lah gupernye.. bile ken bingai pandai lak marah.. belajor tak nak

    BalasPadam
  17. kahkahkahkahkahkah itu jer ko leh jawab ker??? adeiii..adeiii dah lah simpan jer lah bakat ko tu

    BalasPadam
  18. utk anon 6.32 aku rasa ko cuma blh trima apa yg umngok suap ko je kot?
    nk tggu umngok suap ko mmg xde la report mcm ni kluar..

    BalasPadam
  19. hurm, agak menarik essay tu, tp asal lak xde kaitan ngan kerajaan? liberalisasi kewangan, then ape guna kementerian kewangan, kementerian perdagangan etc? kenapa gov xbuat dasar untk bendung benda ni? klu da tau benda ni akan berlaku, asal x di bendung dulu? mana2 negara pun boleh berlaku, tp asal malaysia jd top5 sedangkan negara2 kaya yg lain xde? kenapa jepun, australia, UK yg lagi kaya dr malaysia bkn top5? pelikkan, malaysia yg kecik ni pun mampu kalahkan negara yg jauh lg kaya n maju.
    2nd point, ekonomi makin maju, negara mane yg xmau ekonomi dia maju? so gov kene la pandai2 buat dasar, n dgr kata nk amalkn dasar pandang ke timur (jepun), tp kenapa jepun xde dlm senarai klu betul kita amalkn dasar tu?
    3rd point, mmg pegawai kerajaan mungkin xde kaitan ngan gov, tp nk tny 1 soalan, ape guna SPRM? ape guna PDRM? sedangkan menteri pun kebal ngan undang2 ni kan lg pegawai kerajaan, sbg contoh jet enjin yg hilang, logik ke 2 pegawai kelas bawahan je yg kene? ape dorg seret enjin tu kuar dr kem ke? xkan xde pegawai atasan tau? or pegawai yg lain tido? xkan panglima2 xtau? weapon n equipment askar ade form klu nk bwk kuar yg akan disah kan oleh pegawai tertinggi kerajaan.
    kenapa report ni xleh siar? xkan rakyat xde hak untk tau ape yg berlaku? kenapa anwar punye kes kt swiss sibuk2 je tp kes ni lgsg senyap. xpelik ke?

    BalasPadam
  20. bagi aku lahh selagi aliran wang dlm pasaran M'sia itu aktif dan kukuh ia dah cukup baik melambangkn pengurusan ekonominya teratur.. anggap jer lah lebihan duit dlm aliran tu sebagai kurnian Allah..kahkahkahkahh.. selagi aliran wang negara tak lembab aku tk yah nk fikior byk sgt.. mcm korang gak lah.. gaji 1000 time cukup bulan dpt 1500.. ko declare jer lah 500 tu bonusss..atau pon org lain ter bankin masuk acc ko wakakakakakakakaka.. cth mudah

    BalasPadam
  21. adeiiiiiiii dia masuk bab SPRM lak.. way agaknye korang ni tak tau apa makna aliran wang pasaran kot.. kahkahkahkahakhhh.. seronok nye bermain disini... aliran wang ni terbentuk dgn adanya jual beli di dlm atau diluar negara.. ko ingat kerajaan dan SPRM ker yg kntrol..adoii lahh.. way sebelum aku gelak.. baik korang stop lah.. gi belajar lagi

    BalasPadam
  22. haha..aku bkn pro bab ekonomi tp just wondering, asal malaysia top 5? kenapa x jepun ke, UK ke, US ke? aku still pelik y malaysia top 5.negara xde la besar mana, tp asal top 5? bole tlg explain? klu ko kate china tu aku caye la sbb ekonomi dia power, tp malaysia?

    BalasPadam
  23. adeiii nak jawab ker idak ni?? cth2yg ko sebut tu semua bukan negara membangun..tp negara maju.. DAN TOP10 kat atas tu semua adalah analisis utk negara2 membangun.. adeiii..

    BalasPadam
  24. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  25. pada pemahaman saya,

    illicit= illegal

    financial= related to finance

    outflow= pengaliran keluar sesuatu, as a result of something.

    so, illicit financial outflow means pengaliran keluar wang secara haram, pada pandangan saya.

    correct me if i'm wrong, tp saya rasa ada sesetengah point ameno boleh diterima.

    one thing for sure is duit yg banyak tu mmg telah disalahguna.

    BalasPadam
  26. RM 888 billion hilang tu bukan sikit oi, detect hilang dalam masa sekejap je iaitu 10 tahun, maknanya RM 80 billion/setahun. 1997 je baru separuh je nilai tu dalam masa 3.5 tahun dah nak macam kiamat dah ekonomi negara oi, tapi apsal BNM steady je, Bank kita steady je?

    BalasPadam
  27. korang ni buat pening je la. letak je la apa2 nama.. ni sume pakai nama anon je. pening kepala nak paham sape reply sapa.

    and ameno, tak payah bacul. kalau nak reply, guna je nama ko tak payah letak anon. lagi bagus ko keluar jawab sendiri. salah pun tak apa amalkan budaya berbincang bukan baling batu sorok tangan.

    tu perangai nuar berahim hehehehe

    BalasPadam
  28. ahh lupe komen.

    ameno, aku rasa perjuangan ko ni bukan perjuangan politik malaysia. bukan utk melayu. bahkan bukan utk islam. tp perjuangan ko hanya utk jatuhkan umno. blh tau dari cara ko menjawab, cara ko kait2kan cerita. selagi ada ceruk, selagi ada sudut, ko akan korek dan tarik keluar utk burukkan nama kerajaan. salah makcik potostat kat badan kerajaan pon kalau boleh nak salahkan BN. burung berak kat laman ko pon kalau boleh ko nak salahkan najib.

    sedar la sikit dari mimpi ko. sekarang tahun 2011. keluar sikit dari mentaliti kelas ketiga ko tu. matang sikit dalam membuat penilaian dan penulisan. kerajaan memang perlukan pembangkang dan pengkritik, dorang tu bukan betul sgt pun. jadi mmg ada orang kena tegur kerajaan setiap masa. tapi yg pasti, orang yg tak rasional mcm ko mmg tak diperlukan.

    BalasPadam
  29. bila da tau bodo belagak pandai jadi la macam blogger ni ... bila org lain percaya makin bodo la org yg percaya dan seterusnya .. org2 camni sama la mcm al-jub .. sume pandang buruk je, x tau la apa yg dia sakit ati sangat .. pikir la sendiri banyak yg korang mkan dan guna kat negara ni kerajaan ni la yg bagi subsidi, blaja2 la bersyukur jgn jadi org yg x kenang budi , indon dan bangla pun tau bertrima kasih dok malaysia ni .. korang ???

    BalasPadam
  30. 1. Ok Ameno ko jawab ni

    Logik dia simple je, kalau RM 888 billion tu lesap, apsal institusi Bank Negara dan bank2 lain, KLSE kita tak macam nak KIAMAT mcm 1997?

    Lagi satu logik, Kita punya latest international reserve : Bank Negara Malaysia announced that as at Nov 15, its international reserves amounted to RM326.5 billion (equivalent to US$105.8 billion). Berapa lama kita kumpul tu. Kalau hilang RM 888 billion dalam masa kurang 10 tahun, maknanya aku ngan ko pegi kerja JALAN KAKI oi

    Tak gitu? So betul ke lesap RM 888 billion ni oi, meh cerita sikit

    BalasPadam
  31. Bukan kalau tapi memang lesap, tidak dapat dikesan ataupun wang keluar masuk tue tak dicatatkan dalam penyata yang betul2 proper.

    benda neh khusus utk kerajaan je.kakitangan kerajaan ke apa ke aslong ada kaitan dengan kerajaan, so kerajaan pun terbabit lah sekali.

    of course ulasan mesti berbalik pada kerajaan semula.

    benda neh hilang sebanyak 9 tahun ianya meningkat dari saban tahun so apa yang tak logicnya? kalau tak logic ko pergi sergah owang yg buat research bukan aku, aku cuma sampaikan apa yang aku tahu berdasarkan apa yang perlu diketahui. point2 penting je aku highlightkan sebab tue aku kasi link utk korang menyemak sendiri.

    mmg jelas duit telah hilang/gagal dikesan punca dan kemana perginya ia.

    lagi satu ko ada kira kita punya latest hutang?

    jgn fikir logic akal ko. sila fikir logic penyiasatan di atas. heh

    shah : aku bkn anon2 di atas. sesungguhnya aku tidak menipu.

    BalasPadam
  32. Aku setuju dengan shah, apsal banyak sangat anom neh hah? adeh tension aku.. hahahah..

    tunggu dsai akan buat ulasan pasal neh, dia akan ulas dari sudut ekonomi. kerajaan akan deman kalau ulas bab neh weh.

    lagi satu aku tak delete apa2 komen kat thread neh, memandangkan aku selalu dituduh delete itu delete neh aku nak jelaskan kat thread neh or mana2 thread aku tak delete apa2 komen.

    tq

    BalasPadam
  33. o yeke takde? sebab ada satu dua anon gaya tulis mcm ko.

    kalau betul takde, ok sorry. kalau ada, lantak ko la kahkahkah

    BalasPadam
  34. AMENO...

    Comment2 UMNO memang JELAS membuktikan senentiasa BETAPA "BODOH"nya mereka sebagai SPESIS Melayu yang TAK BERILMU dan juga MALAS membaca...

    Ni LINK laporan oleh Global Financial Integrity ( GFI )...

    http://iff-update.gfip.org/

    Full report dalam PDF Format boleh baca di:-

    http://www.gfip.org/storage/gfip/documents/reports/IFF2010/gfi_iff_update_report-web.pdf

    1st skali golongan Untuk Melayu NO OTAK ( UMNO ) dah buktikan yang mereka "TAK MEMBACA" dan TAK RETI BACA ENGLISH...

    Laporan dan jumlah wang itu dari tahun 2000-2009. 9 tahun...bukan 889BILLION hilang SEKALI GUS...BODOH punyer UMNO... pendapatan Negara, kita punyer KDNK atau GDP setahun pun tak sampai 700BILLION boleh lesap 889BILLION sekaligus???

    Tak ker BODOH Melayu UMNO ni...

    Kalau diorang nak kata DSAI simpan wang haram di Swiss Bank?
    DSAI tahun 2000 kalau tak silap BELUM KELUAR lagi penjara dan TUn Dr. M pun BELUM bersara...cakap BODOH lagi golongan Melayu UMNO kiter ni...

    LAGI satu yang mereka ni BODOH sangat...antara sebab orang KAYA suka menyimpan wang dalam Swiss Account ialah PRIVACY...takder orang TAHU berapa di simpan dan SIAPA yang menyimpannya... dah lagi skali cakap BODOH golongan2 UMNO ni menunjukan TAK TAHU pasal BANKING!

    Takder kena mengena dengan Kerajaan KEPALA OTAK BODOH dia lah... IFF ( Illicit Financial Outflows ) memang senentiasa akan terkeluar dalam mana2 negara punyer BALANCE OF PAYMENT Accounts utk Ekonomi Negara sebab duit keluar masuk lazimnya kena DECLARE! Dan ader juga yang boleh di kenakan CUKAI kadangkala...

    Orang2 UMNO ni TAK PERNAH NAIK KAPAL TERBANG pergi LUAR negara ker? TAK PERNAH kena ISI borang declaration...sebab kalau bawak keluar atau masuk duit 10 000 ke atas dah kena declare...ke diorang LUPA kes Menteri diorang sendiri pernah kena tangkap bawak keluar wang Muhammad Taib ker berapa tahun dulu...


    Neh aku COPY PASTE dari komen kawan aku yg juga admin KBSB, iaitu WIWC. dia belajar ekonomi. kalau tak puas ahti leh direct ke kbsb = kami benci saiful bukhari.

    shah : mmg takde.

    so sesapa yg tak pueh ahti leh larh debat sendiri ngan wiwc pasal ekonomi. apa yg pasti 889b lebur. lebur dan lebur di bawah bn. heh

    BalasPadam
  35. eh? contoh kawan ko bagi dah cantik dah. kuar masuk wang yg bayk kene declare kat airport. mmg contoh yg orang biasa akan jmpa. tapi ni aku nak tanya: abes kalau orang persendirian yg bawak kuar duit tue, ape kene mengene ngan kerajaan ye? kalau si polan ada duit juta2 simpan kat bank luar negara tak declare, ape kaitan ngan kerajaan? aduh conpius aku contoh di bagi tak sama dengan kesimpulan.

    ameno mana kawan ko bagi link la.. tipu la ko tak reti nak letak link profile / discussion board kawan ko tu kan. pelik aku kenapa dia tak reply direct je kat sini? senang soal jawab. ke ko yg taip sendiri? adeh.

    BalasPadam
  36. wahhh!! gempak gler korg komen2 yer..leh msuk debat perdana :D

    BalasPadam
  37. Itu perbualan INBOX aku dengan dia, kalau ko CABAR aku printscreen aku NO HAL!

    BalasPadam
  38. semua org yg post kat sini bodoh kecuali aku...wakakakakakakak...

    BalasPadam
  39. print je la apa ada hal. patut ko buat camtu dari awal je. nama pun blogger. bagi link profile sekali. bukan ko ke suruh cari dia?

    tapi dari cara memang dia/kau melalut la. aku dah jawab dah kan. guna logik je.

    BalasPadam
  40. Aku nak tunggu la bila lah negara ni nak bankrap.. dari dulu lagi org PR cakap negara bankrap.. tak jugak bankrap tapi sebaliknya.. bodo lagi bangang lah pengisap nuar ni..

    BalasPadam
  41. memang orang2 besar kerajaan selalu makan duit negara..rilek la,Allah itu Maha Mengetahu dan Maha Adil..

    BalasPadam
  42. eh? contoh kawan ko bagi dah cantik dah. kuar masuk wang yg bayk kene declare kat airport. mmg contoh yg orang biasa akan jmpa. tapi ni aku nak tanya: abes kalau orang persendirian yg bawak kuar duit tue, ape kene mengene ngan kerajaan ye? kalau si polan ada duit juta2 simpan kat bank luar negara tak declare, ape kaitan ngan kerajaan? aduh conpius aku contoh di bagi tak sama dengan kesimpulan.

    ameno mana kawan ko bagi link la.. tipu la ko tak reti nak letak link profile / discussion board kawan ko tu kan. pelik aku kenapa dia tak reply direct je kat sini? senang soal jawab. ke ko yg taip sendiri? adeh.

    BalasPadam
  43. bila da tau bodo belagak pandai jadi la macam blogger ni ... bila org lain percaya makin bodo la org yg percaya dan seterusnya .. org2 camni sama la mcm al-jub .. sume pandang buruk je, x tau la apa yg dia sakit ati sangat .. pikir la sendiri banyak yg korang mkan dan guna kat negara ni kerajaan ni la yg bagi subsidi, blaja2 la bersyukur jgn jadi org yg x kenang budi , indon dan bangla pun tau bertrima kasih dok malaysia ni .. korang ???

    BalasPadam
  44. adeiii nak jawab ker idak ni?? cth2yg ko sebut tu semua bukan negara membangun..tp negara maju.. DAN TOP10 kat atas tu semua adalah analisis utk negara2 membangun.. adeiii..

    BalasPadam
  45. ahh lupe komen.

    ameno, aku rasa perjuangan ko ni bukan perjuangan politik malaysia. bukan utk melayu. bahkan bukan utk islam. tp perjuangan ko hanya utk jatuhkan umno. blh tau dari cara ko menjawab, cara ko kait2kan cerita. selagi ada ceruk, selagi ada sudut, ko akan korek dan tarik keluar utk burukkan nama kerajaan. salah makcik potostat kat badan kerajaan pon kalau boleh nak salahkan BN. burung berak kat laman ko pon kalau boleh ko nak salahkan najib.

    sedar la sikit dari mimpi ko. sekarang tahun 2011. keluar sikit dari mentaliti kelas ketiga ko tu. matang sikit dalam membuat penilaian dan penulisan. kerajaan memang perlukan pembangkang dan pengkritik, dorang tu bukan betul sgt pun. jadi mmg ada orang kena tegur kerajaan setiap masa. tapi yg pasti, orang yg tak rasional mcm ko mmg tak diperlukan.

    BalasPadam
  46. Sy dah baca artikel/kajian tu.. srkg sy faham tapi sy hairan kenapa artikel ni sgt2 menghala kepada pemimpin sedangkan banyak faktor kenapa ini berlaku..soalah-olah anda tidak mahu pembca bahawa semua ini salah pemimpin dan tiada lain.
    pertama, ini semua terjadi dan meningkat disebabkan liberalisasi kewangan.. ertinya sistem kewangan semakin bebas ini menyebabkan malaysia jadi sasaran perniagaan antarabangsa menjalankan kegiatan kewangan yang salah.
    Kedua, Ekonomi yang semakin berkembang akan menyebabkan kegiatan aliran kewangan sukar dikawal.
    Ketiga, rasuah.. mmg berlaku tapi kebanyakan rasuah berlaku diantara pegawai2 kerajaan.. dan seharusnya semua faham yg pegawai kerajaan tiada kaitan dengan parti politik mahupun pentadbiran atasan scr langsung.. yg membawa kesimpulan bahwa artikel ni tiada kredibel walaupun berpunca dari sumber yg krdible. Dengan memfokus kepada parti politik menjadikan artikel ini tiada kredibel kerna degn motif politik penulis cenderung mengarah pembaca kepada keburukan parti yg ditentang dan oleh itu fakta2 yang disebt boleh diragui..

    lagi pun anda sendri yg mgaku tak tahu pasal ekonomi.. sudah tentu anda tidak faham mekanisme yg berfungsi dalam sistem kewangan dan ekonomi.. dan juga faktor2 kelemahan dalam sistem itu. jadi saya sarankan anda menulis menggunakan ilmu yang anda ada sahaja dan jika ingin menulis mengenai ini silalah beljar2 terma2 ekonomi dan fahami konsep2nya.

    Daripada carian sy, laporan mmg ni tidak disiarkan negara kita, tapi negara lain yg terdpat dalam senarai itu juga tidak menyiarkan laporan itu di dalam negara mereka. Jadi sy rasa tidak kisah parti apa yg memerintah, rasuah dan kegagalan dalam kawalan aliran kewangan tetap akan berlaku. dan jika dilaporkan diperingkat antarabangsa pastinya kerajaan yg terlibat akan cuba menapisnya. Menguatkan padangan bahawa semua sama sahaja..

    BalasPadam
  47. kahkahkahkahkahkah utk anon 6.28pm:-

    aliran wang berlebihan? xsalah klu cm2?

    aliran wang haram? halal ke?

    BalasPadam
  48. kalo bukan pakar...jgn wat kajian.... kalo tade ilmu jgn memandai ngan konfiden nak tunjuk pandai... ni namanya ilmu menyimpang.... org yg suka bg ilmu menyimpang ni bleh masuk neraka.... lu pk la sendri!!

    p/s awk ni bodoh sombong

    BalasPadam

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...