Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 29 Jun 2017

Peralatan Radar Tentera Berteknologi Tinggi Bernilai Jutaan Ringgit Hilang Dari Tanjung Pelepas.

Peralatan radar tentera berteknologi tinggi bernilai jutaan ringgit yang perlu mendapat kelulusan khas daripada Putrajaya didapati hilang daripada Pelabuhan Tanjung Pelepas, lapor portal Free Malaysia Today yang memetik laporan akhbar The Star

Ketua Polis Daerah Nusajaya, Nor Hashim Mohamad mengesahkan laporan polis diterima mengenai perkara itu, manakala Penolong Pengarah Kastam (Penguatkuasaan) Datuk Paddy Abd Halim berkata jawatankuasa khas ditubuhkan bagi menyiasat kes tersebut. Kehilangan barangan itu dikesan ketika pemeriksaan audit baru-baru ini. 
  
Ia tiba dalam sebuah kontena dari Australia tetapi menunggu permit khas.
Laporan itu turut memetik sumber kastam sebagai berkata peralatan itu tiba dalam sebuah kontena dari Australia bulan lalu, dan bakal menuju ke Belanda melalui Johor. 

Bagaimanapun, ia ditahan pihak kastam disebabkan ketiadaan permit khas dikeluarkan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri di bawah Akta Perdagangan Strategik 2010

Akta tersebut mewajibkan permit kementerian ke atas beberapa barangan “sensitif” termasuk barangan ketenteraan, bahan nuklear, kimia, toksin, di samping alat navigasi dan teknologi sensor. Ia dipercayai bagi mengelak peralatan seperti itu daripada jatuh ke tangan pengganas atau anasir ekstremis.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...