Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 5 Februari 2019

Timbalan Menteri Didakwa Tipu Kelayakan Akademik, Tunjukkan Sahaja Sijil Yang Dimiliki Itu, Kata Netizens.

SOSMED | Tular dakwaan kononnya Timbalan Menteri Luar,
Datuk Marzuki Yahya menipu mengenai kelayakan akademik. 


Perkara itu pada awalnya didedahkan oleh seorang individu yang dikenali sebagai Mendan Sagor menerusi akaun Facebooknya.

"MINTA TUAN BADAN BUAT PENJELASAN...


Kali ni nak guna sekali lagi Radio Sinar pun boleh. Ini bukan nak gaduh..nak minta penjelasan,"
katanya dalam kenyataan itu sambil berkongsikan beberapa gambar, antara lain mengenai University Cambridge yang mengatakan tiada kursus jarak jauh yang ditawarkan oleh pihak universiti.




Dan persoalan itu kemudiannya disambung oleh seorang individu yang dikenali sebagai Zulfahan Pagon, tanpa menyebut nama menteri yang dimaksudkan.

"#scambridge


Apa puncanya yang menyebabkan seseorang itu sanggup menipu kelulusannya?

Dalam kes yang terbaru ni, seorang menteri mengatakan yang dia ada ijazah Pengurusan Perniagaan dari salah satu universiti tersohor di dunia.

Apalah agaknya yang mendorong dia untuk berbuat sedemikian? Adakah sebab rasa in-adequate? Dan tidakkah dia terpikir bahawa penipuan ini boleh terbongkar, ini lebih kurang sama dengan Najib yang berasa yakin penipuan dia tak boleh terbongkar.

Apa sebab? Kerana untuk menjadi ahli politik dan juga menteri tidak ada syarat untuk apa-apa kelulusan cuma yang mesti ialah kemahiran bermuka-muka dan bermuka tebal sahaja.

Apa pun kes seperti scambridge atau editcawan ini menunjukkan betapa rapuhnya integriti didalam golongan yg berkuasa sekarang sehingga ramai berkata “tiada beza yang sekarang dengan yang dahulu”.

Harap-harap orang-orang atasan ini boleh lah “sort the matter” dan tidak “sweep it under the carpet”,"
katanya di kenyataan itu.

Persoalan itu kemudiannya disambung oleh Astro Awani menerusi satu artikel berita.


Dan berikut ialah analisis yang dilakukan oleh individu yang dikenali sebagai Fadzmel Fadzil.

Fadzmel Fadzil | Aku terbaca ini masa balik dari kampung dan sedar macam ada yang tak kena :

“Timbalan Menteri luar nafi tipu kelulusan akademik.”

http://www.astroawani.com/…/timbalan-menteri-luar-nafi-tipu…
 

So aku double check betul ke sampai kena buktikan ada degree ke tak kan. So Timbalan Menteri Menteri kata he will show proof here:

“Marzuki says will show proof of his cambridge degree”

https://www.thestar.com.my/…/marzuki-says-will-show-proof-…/

So fair enough la. Until aku jumpa ayat ni :

“Timbalan Menteri Luar, Datuk Marzuki Yahya menyerahkan kepada polis untuk menyiasat dakwaan seorang individu bahawa beliau menipu rakyat dengan menyatakan mempunyai kelulusan Ijazah Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan daripada Universiti Cambridge.“

http://www.kosmo.com.my/…/sedia-kemukakan-bukti-punyai-kelu…

Uish. Pelik juga aku kenapa nak sampai siasat -siasat kan? Tunjuk je la sijil. So aku google lagi. Betul la memang ada news report Timbalan Menteri memang ada ijazah dari Cambridge. (Gambar)






http://www.frontdesk.com.my/…/lapan-senator-dengan-pelbaga…/

So aku check la website KLN tak akan nak tipu kan, sebab orang luar negara mesti check biodata Menteri, lagi-lagi la Timbalan Menteri Kementerian Luar Negeri.

It didn’t say which University dalam biodata. Lagi la aku pelik akan la graduan Cambridge tak nak gebang? Tak nak semua orang tahu? Hehe. (Gambar)




Okay tak apa mungkin Timbalan Menteri ni low profile. Which is also good la, maybe. Tak apa YB, saya pun pernah di fitnah sama, kena tuduh tak habis belajar masters, lepas tu suka-suka letak dalam cv. Saya senang je, tunjuk je sijil & dia boleh check dengan University. (Gambar)


So YB tunjuk je sijil PJJ Cambridge tu walaupun saya rasa macam susah sikit sebab bila saya check balik program PJJ atau distance learning dekat Cambridge University ni... macam tak ada! (Gambar)



https://www.graduate.study.cam.ac.uk/…/does-cambridge-offer…

Apa-apa pun let’s just wait for Deputy Minister to show the proof. Because as Deputy Foreign Minister malu juga kita as rakyat bila degree didakwa sedemikian rupa sebab dia represent kita di luar negara. - 5 Februari 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...