Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 22 November 2021

PASCA PRN Melaka, Apa Yang Patut PH Jadikan Iktibar.

NURUL ASYIKIN |  Apa Yang Perlu PH Belajar.

๐‹๐Ž๐†๐Ž

Logo bukan punca. Kelihatannya penyokong PH menyalahkan logo dan bergaduh sesama sendiri kerananya. Kalau pun logo menjadi punca, bukan kerana ia tidak dikenali, tetapi kerana ia dikenali. Pemimpin PH sudah memutuskan menggunakan logo tersebut, ini bermakna mereka sudah membuat satu ketetapan, jika bergaduh isu logo, maka anda semua berpatah balik ke belakang, bergaduh mengenai hal yang sudah diselesaikan. 

Bergaduh isu logo juga dilihat seperti mengabaikan punca sebenar kekalahan PRK Melaka. Kenapa nak buang masa? Benar, anda perlu membersihkan imej Pakatan Harapan tetapi proses pembersihan perlu bermula dari isi ke kulit, bukan dengan menukar kulit semata-mata dan mengekalkan isi yang sama. Ini bermakna, aspirasi dan prinsip Pakatan Harapan yang perlu diperbaharui, kaedah dan strategi perlawanan yang perlu dibetulkan dan ditambahbaik terlebih dahulu, apabila anda kembali dapatkan keyakinan pengundi, anda guna logo pokok pun, orang undi. 

Ada banyak parti yang jatuh bangun dalam dunia ini masih menggunakan logo yang sama ketika di persada kuasa dan hilang kuasa, tak perlu pergi jauh, di Malaysia kita ada Barisan Nasional, kita ada DAP, malah kita ada PKR juga. PKR pernah menang 1 kerusi, dengan logo yang sama mereka berjaya memenangi pilihanraya. Kenapa? Pengundi tidak menilai bersandarkan logo semata-mata, ia lebih dari itu. Apakah 'itu' yang dimaksudkan? 'Itu' lah yang Pakatan Harapan perlu cari kembali.

๐๐„๐‘๐€๐“๐”๐’๐€๐ ๐”๐๐ƒ๐ˆ ๐‚๐€๐‹๐Ž๐ ๐๐„๐๐€๐’ ๐Œ๐„๐๐ˆ๐๐†๐Š๐€๐“

Satu perkara yang perlu diperhatikan ialah undian kepada calon bebas meningkat. Kenapa ini berlaku? Mereka guna logo pokok, daun, buku dan sebagainya. Ini memberikan bayangan, sudah ada kumpulan yang lelah dengan perangai parti politik. Sentimen anti parti politik arus perdana boleh meningkat dari tahun ke tahun jika perlakuan-perlakuan dan cara ahli politik bergaduh ini tidak berubah.

๐๐„๐‘๐ˆ๐Š๐€๐“๐€๐ ๐๐€๐’๐ˆ๐Ž๐๐€๐‹ ๐ƒ๐€๐๐€๐“ ๐Š๐„๐๐„๐‘๐‚๐€๐˜๐€๐€๐ ๐๐„๐๐‰๐€๐–๐€๐“ ๐€๐–๐€๐Œ ๐ƒ๐€๐ ๐๐„๐๐†๐”๐๐ƒ๐ˆ ๐Œ๐„๐‹๐€๐˜๐”

Undi awal dilihat ramai yang memangkah PN berbanding PH. Ini bermakna doktrinisasi bahawanya PH anti penjawat awam itu berjaya ditanamkan ke minda mereka. PH dan BEBAS masih menerima undi polis dan tentera tetapi dalam julat yang kecil. BEBAS di Kem Terendak mendapat sehingga 82 undi. Ini angka yang tinggi. 82 undi boleh sahaja kepada PH tetapi mereka rela memilih BEBAS, kenapa? Nasihat saya;

- Untuk semua fitnah yang dipalitkan bagi memburukkan imej Pakatan Harapan kononnya anti penjawat awam, lakukan pembetulan samada dengan tindakan saman ataupun laporan polis serta penjelasan.

- Ketika PH memerintah dahulu, pembubaran mendadak beberapa agensi sebenarnya menyebabkan mereka hilang kerja dan tidak bersedia dipindahkan dan ditukarkan secara tiba-tiba. Ini merupakan satu kesilapan. Betul, anda boleh menuduh mereka bekerja itu ini, tetapi itulah rezeki mereka membayar kereta, dan rumah, menyara anak bini. Dibayar secara sah oleh kerajaan dan bukanlah mencuri. Menyalahkan kumpulan ini adalah tindakan dangkal. Atasan dan elit yang membuat keputusan. Sepatutnya anda kena realistik memahami keadaan dan mengubahsuai dengan tidak mencederakan emosi sekaligus menakutkan mereka. Demikian juga apabila bertindak dan membatalkan projek. Pada anda penjimatan, tetapi bagi mereka, ia bermakna HILANG KERJA. Anda tahu apa itu HILANG KERJA? Apa perasaan HILANG KERJA? HILANG KERJA secara tiba-tiba? Oleh itu jangan diulangi lagi kesilapan-kesilapan sebegini. Berikan keyakinan baharu. Ketika buat manifesto, bukan sahaja PH perlu pastikan ia boleh ditunaikan, malah perlu pastikan adanya jaminan yang menyakinkan institusi penjawat awam. Namun, golongan pekerja swasta dan sendiri tidak boleh diabaikan jua. Manifesto untuk golongan ini juga perlu ada.

Pengundi melayu sudah menunjukkan kecenderungan kepada Perikatan Nasional. BN pilihan pertama, PN pilihan kedua, tetapi kenapa PN? Jika BN dan PN bergabung, mereka menguasai undi orang melayu.

Apakah nak kata mereka suka pemimpin rasuah dan penuh skandal? Jika inilah tafsiran anda, maka anda silap, ini kerana terdapat juga pemimpin PH yang didakwa di mahkamah dan terpalit skandal. Tolonglah realistik.

Sentimen kaum dan agama mendominasi, oleh yang demikian PH terlebih dahulu perlu keluar sepenuhnya dari lingkaran ini.

Bagaimana mahu keluar?

Pertama, jangan meloncat dan tergopoh gapah nak mengulas apa-apa sahaja isu yang menyentuh sensitiviti kaum dan agama tanpa mendapatkan maklumat jelas dan tepat.

Kedua, fahami trend masa ketika isu-isu sebegini dibawa, lihat siapa dapat keuntungan.

Ketiga, jangan beri lawan ruang dan peluang dapatkan millage politik setiap kali isu kaum dan agama dimainkan.

Keempat, jangan buat pengucapan dan post berbaur perkauman, tak kira bahasa dan lokasi, tak kira masa dan hari, ini zaman bukan hanya orang cina dan india sahaja boleh berbahasa Mandarin dan Tamil.

Kelima, didik penyokong-penyokong anda dengan diri anda sekali dengan slogan Bangsa Malaysia, kita semua adalah Bangsa Malaysia. Kita harus berkasih sayang dan saling hormat menghormati.

Keenam, PH harus menonjolkan parti mereka adalah mewakili semua segmen kaum dan agama, tidak mengenepikan dan mengecilkan mana-mana pihak, adapun PH memang tidak mengenepikan mana-mana kaum, tetapi sudah terpalit persepsi bahawa PH tidak peduli kepada sentimen melayu, hal inilah perlu diberikan penekanan bagi membetulkan semula persepsi negatif.

๐๐„๐‘๐€๐“๐”๐’๐€๐ ๐Š๐„๐‹๐”๐€๐‘ ๐”๐๐ƒ๐ˆ ๐Œ๐„๐๐”๐‘๐”๐

Antara faktor kenapa PH kalah ialah jumlah yang keluar mengundi merundum dengan banyaknya. Selain undi PH berpindah kepada PN. Tiga penjuru yang memecahkan undi PH adalah tidak menguntungkan calon.

Jangan sesekali menyalahkan pengundi. Berterima kasih kepada mereka yang mengundi anda, tetapi jangan memperlekehkan mereka yang tidak memangkah anda.

Ilham Centre menyatakan political fatigue menyumbang kepada kejatuhan peratusan undi. Political fatigue ini bukan bermaksud mereka penat semata-mata dengan PH malah dengan semua pimpinan parti politik yang bercakaran sejak PRU14 berakhir. Ingin saya sebutkan disini, menafikan pengalaman BN sebagai kerajaan 60 tahun adalah satu kesilapan besar.

Sebagai parti yang kukuh dan apabila mereka kalah, ia tidak berakhir disitu. Inilah kecuaian PH sehingga terjadinya Langkah Sheraton dan akhirnya membawa kepada political fatigue.

Setiap pengundi telah membuat pilihan dan jangan sewenang-wenangnya mengherdik pilihan mereka. PH bukan nak bertanding sekali, PH akan bertanding berkali-kali, anda gagal dapat undi mereka kali ini tetapi senario ini boleh berubah di pilihanraya akan datang.

Baik pengundi Melaka atau luar Melaka, anda jangan sesekali mengecam keputusan pengundi. Pengundi datang dari pelbagai segmen masyarakat.

Anda tahu jika mereka tak punya wang untuk balik mengundi?
Anda tahu jika mereka sakit?
Anda tahu jika mereka kuarantin?
Anda tahu mereka kehilangan kerja?
Terjejas kerana covid19?
Tarikh sama pula dengan suntikan vaksin?
Anda tahu jika mereka punya kekangan masa?
Anda tahu jika mereka ada hal kecemasan yang tidak boleh dielakkan?

Sebab itulah tidak boleh sewenang-wenangnya mengadakan pilihanraya. Pengundi adalah manusia hidup. Bukannya robot. Yang anda boleh picit butang oi sila mai mengundi. Mereka terikat dengan faktor-faktor kehidupan yang lain.

Dengan menyalahkan pengundi di atas kekalahan anda, well pimpinan PH tidak menyalahkan, tetapi penyokong mereka ada yang frust, anda tidak rasional.

๐„๐‹๐€๐Š๐Š๐€๐ ๐Š๐€๐“๐€๐Š ๐ƒ๐€๐ ๐‰๐€๐๐†๐€๐ ๐Œ๐€๐’๐”๐Š ๐‚๐€๐Œ๐๐”๐‘ ๐๐„๐‘๐๐€๐‹๐€๐‡๐€๐ ๐๐ & ๐๐

Selepas ini, BN vs BN ke, PN vs BN ke, PN vs PN ke, PH cukuplah sekadar pemerhati di luar pagar, usah biar diheret-heret dalam percakaran mereka.

Di Melaka puncanya kerana PH biarkan diri mereka terjebak dalam percakaran itu.

Jika mereka park tepi, tak rugi apa pun, takdelah kerusi tinggal sampai 5 jer. Jika DUN terbubar pun pengundi cuma faham BN vs BN, tetapi disebabkan adanya penglibatan PH siap bawa jadi calon, beban kesalahan itu dipikul PH.

Pengertian katak bagi penyokong BN, PN dan PH tidak sama. Time frame juga perlu diambilkira.

Oleh kerana baru lagi jatuhnya BN Melaka angkara 4 orang ADUN, maka kebencian itu meluap-luap, manakan nak sama dengan katak-katak yang jatuhkan PH pada tahun lepas, yang mana dengan masa perasaan itu beransur-ansur pudar. Kerana itu katak BN boleh memenangi undi dari penyokong BN.

Bagi PN yang semua tahu dalamnya majoriti katak diketuai katak, penyokong pun katak, ia adalah parti yang membina nama dengan imej katak, PN dah berulangkali cuci imej katak mereka dengan doktrin yang mewajarkan pengkhianatan sehingga boleh diterima oleh sebilangan rakyat, maka apa peliknya calon katak mereka mampu meraih undi?

Sentimen katak bagi pengundi PH adalah sesuatu yang berbeza. Katak ini menjatuhkan federal dan negeri. Ada hilang kerjaya. Bertahun-tahun mereka marahkan katak. Mereka kata pengkhianat. Dalam hati ada dendam. Tiba-tiba disuruh kempen katak. Undi katak. Apa neh? Otak mereka tak mampu hadam dan wajarkan perbuatan itu. Jadi akhirnya PH bukan sahaja gagal curi undi dari parti lawan, kamu hilang undi dari penyokong kamu.

๐๐‹๐€๐Œ๐„ ๐†๐€๐Œ๐„, ๐‡๐„๐๐“๐ˆ๐Š๐€๐, ๐‰๐ˆ๐Š๐€ ๐’๐„๐Œ๐€๐’๐€ ๐๐„๐๐˜๐Ž๐Š๐Ž๐๐† ๐๐€๐Š ๐๐„๐‘๐€๐ƒ๐”, ๐๐ˆ๐€๐‘ ๐Œ๐„๐‘๐„๐Š๐€ ๐‹๐„๐๐€๐’๐Š๐€๐ ๐‘๐€๐’๐€ ๐Œ๐€๐‘๐€๐‡ ๐’๐„๐‡๐ˆ๐๐†๐†๐€ ๐๐”๐€๐’ ๐‡๐€๐“๐ˆ

Di peringkat pemimpin janganlah ada blame game di hadapan media. Gaduhlah dalam mesyuarat. Keputusan masuk campur dalam pergolakan Melaka adalah keputusan bersama. Sama-sama dah fikir masak-masak, sama-sama dah buat ketetapan maka sama-sama lah tangung akibatnya like a boss.

Tidak cukup sekadar menerima kegagalan, ia perlu diperbaiki dengan langkah pembetulan, ambil iktibar dan pengajaran dari sini.

Di peringkat penyokong, kalau pun mereka nak bertekak bagai rak di sosial media ini, abaikan, biar mereka luahkan, dengan masa perbalahan itu akan berhenti juga.

Walaupun yang terkesan teruk dalam kekalahan ini adalah PH tetapi bagi penyokong mereka juga berasa sedih, jadi biarlah mereka menyampaikan perasaan mereka.

Dah nama pun penyokong PH, adakah anda tahu jika mereka mempertahankan PH ketika bertekak di WhatsApp, di sosial media, di ruangan komen, di Youtube, ketika bersembang dengan rakan dan keluarga, sekecil-kecil peranan mereka, ada jasanya. Oleh itu jangan diserang-serang mereka, biar mereka luahkan kekecewaan mereka.

๐”๐“๐€๐Œ๐€๐Š๐€๐ ๐‚๐€๐‹๐Ž๐ ๐ƒ๐€๐ ๐ˆ๐’๐” ๐“๐„๐Œ๐๐€๐“๐€๐

Pemilihan calon yang mewakili kawasan bertanding adalah cukup penting bagi akar umbi. Apabila ahli sendiri boikot yang rugi adalah parti. Oleh itu jangan abaikan suara-suara protes.

Calon yang bertanding perlu dikenali masyarakat setempat dan mempunyai rekod yang baik.

Calon muda merupakan suatu kelebihan. Yang tiada isu dan terpalit skandal. Mungkin 25 tahun ke atas. Calon juga perlu berwibawa dan bukannya tak tahu menjawab di hadapan media.

Walaupun isu nasional mampu mempengaruhi mood pengundi, tetapi isu tempatan lebih dekat di hati mereka. Seringkali saya katakan setiap parti perlu ada jentera yang mencakupi kajian lapangan yang mana anda perlu tahu apa masalah yang dihadapi penduduk tempatan, sentimen dan apa yang mampu membuatkan mereka undi PH. Dengan kajian ini, anda boleh memahami masalah yang dihadapi mereka dengan baik sekaligus menawarkan satu penyelesaian yang anda yakin anda boleh buat, elakkan beri satu janji yang anda tidak mampu tunaikan ye.

Isu berkaitan Najib dan 1MBD sudah dimuktamakan mahkamah. Najib didapati bersalah. Jadi ulang main isu yang sudah ada penyelesaian pun tak ada gunanya.

Demikian juga isu Rosmah, dia sedang diadili di mahkamah, apa je pengundi nak ambil kira pasal dia?

Yang mereka peduli ialah bagaimana kau boleh selesaikan masalah aku kat tempat aku tinggal. Isu banjir ke, perparitan ke, peluang pekerjaan ke, apa ke itu yang perlu diberikan penekanan.

๐๐„๐‘๐๐€๐ˆ๐Š๐ˆ ๐Š๐„๐Œ๐๐„๐ ๐๐„๐‘๐’๐„๐Œ๐”๐Š๐€ ๐ƒ๐€๐ ๐Ž๐๐‹๐ˆ๐๐„

PRN Sarawak sedang berlangsung. PH dan penyokong tidak boleh terlalu lama bersedih dan bercakaran atas apa yang berlaku di Melaka.

Antara yang menjadi punca apabila tiadanya command centre. Untuk PRN Sarawak, wujudkanlah command centre yang disertai oleh semua parti.

Command centre ini akan berperanan membincangkan isu berkaitan kempen online dan menangkis serangan serta hal-hal berbangkit.

Disebabkan pandemik, kempen bersemuka juga akan berhadapan kesulitan. Salah sikit kena kompaun, hilang duit pula. Yang berada di lapangan boleh buat kajian kempen cara apa yang terbaik yang mampu dilakukan mereka supaya maklumat sampai kepada pengundi.

Tolonglah bersepakat, wakil setiap parti perlu berkerjasama dan ada di setiap kawasan kempen. Maklumat juga perlu dikongsikan dan jangan ada perbalahan.

๐๐ ๐Œ๐„๐๐€๐๐† ๐“๐„๐“๐€๐๐ˆ ๐‰๐”๐Œ๐‹๐€๐‡ ๐”๐๐ƒ๐ˆ ๐“๐ˆ๐ƒ๐€๐Š ๐‰๐€๐”๐‡ ๐๐„๐‘๐๐„๐™๐€ ๐ƒ๐„๐๐†๐€๐ ๐๐‡, ๐“๐€๐Š๐„ ๐๐Ž๐“๐„ ๐ƒ๐„๐๐†๐€๐ ๐๐

Walaupun BN menang selesa dengan 2/3 kerusi tetapi jumlah undi tidak jauh berbeza dari PH.

PH juga perlu peduli dengan undi yang diraih PN. Mereka perlu dapatkan kepercayaan dari segmen masyarakat yang undi PN, anak muda dan atas pagar.

BN kini yakin tampil solo. BN ialah kerajaan. Mereka ada keupayaan masuk ke gelangang PRU15 dalam keadaan bersedia serba serbi dari segi kewangan, aset, media dan logistik.

Bagaimana PH boleh melawan mereka? Bergaduh sesama pimpinan tertinggi guna media?

Pertama, PH perlu tunjukkan mereka ialah gabungan stabil dan kukuh. Untuk itu elakkan percakaran terbuka.

Kedua, buat manifesto yang menyakinkan dan mampu dilaksanakan. PH perlu lancarkan manifesto dan perlu masa untuk mendapatkan kepercayaan pengundi.

Banner calon kat tepi-tepi jalan tak relevan. Banner polisi dan manifesto itu yang sepatutnya. Iklankan manifesto secara online.

Kuasai kempen media sosial. Di semua platform.

Jangan biarkan lawan membina naratif. PH kalah dengan media arus perdana, isu sudah pasti, tetapi cari jalan untuk kuasai media alternatif.

Adapun sebagus mana pun kempen anda, apa isi kempen, itu yang lebih penting.

Apa yang PH nak isi dalam manifesto mereka kali ini?
Tolong dapatkan pandangan awam.
Jangan syok sendiri.

Sekian.

Khamis, 2 September 2021

Photo OP Menteri Agama Yang Gagal.

NURUL ASYIKIN | Menteri agama, mana-mana menteri, atau sebarang individu sekalipun tidak entitle untuk membuktikan kepada masyarakat umum samada mereka bersolat ataupun tidak.

Dalam erti kata lain, urusan amal ibadah adalah urusan individu semata-mata, tiada keperluan oleh dirinya untuk membuktikan kepada sesiapa pun samada dia beriman atau tidak. Itu urusan individu dengan Allah. Yang berhak menghakimi dirinya, amalnya, solatnya, imannya, hanyalah Allah.

Nampaknya ada pihak dari wakil Menteri Agama, Tuan Idris Ahmad tidak memahami perkara semudah ini.

Photo Op yang memaparkan aksi solat Menteri Agama baharu dari pelbagai angle jelas bertindak memalukan imej Menteri Agama itu sendiri berbanding mengangkat krediblitinya sebagai seorang pemimpin.

Paling tidak faham tindakan menyebarkan gambar seperti ini;


Apa yang individu ini cuba capai? Individu ini individu yang dekat dengan Menteri Agama. Individu ini mungkin ada peranan tertentu sehingga dibenarkan mengambil gambar dan menyebarkan ia, jadi apa tujuannya melakukan hal seperti ini? Adakah dia berupaya memberikan nasihat? Jika ya, adakah nasihat dari individu yang berfikiran seperti ini akan membantu kerjaya Menteri Agama?

Lihat la mata menteri. Meleret ke mana. Adakah sang tukar sebar tak nampak? Gembirakah agaknya menteri ditertawakan?


Ada pihak yang bertindak mempertikaikan kritikan dengan memusing fakta. Kononnya mempersoalkan solat seseorang dan berasa panas melihat orang bersolat.

Itu adalah satu karektor yang tidak mahu menjawab soalan pokok. Jadi dia spin dengan memberikan jawapan di luar tajuk.

Rasanya semua sedar. Yang dipertikaikan ialah tujuan mengambil gambar dan tayang. Tujuan mengambil untuk membuktikan kepada masyarakat bahawa menteri ini bersolat, betul ke? - tetapi siapakah orang-orang awam ini? Kenapa menteri perlu rasa entitle membuktikan kepada kita semua?

Satu perkara yang penyokong-penyokong PAS perlu faham dan jelas ialah anda, tidak perlu membuktikan kepada masyarakat di luar sana samada anda bersolat atau tidak, samada pemimpin anda bersolat atau tidak, beriman atau tidak. 

Masyarakat di luar sana bukannya Allah. Mereka tidak ada upaya untuk menghakimi tahap keimanan anda. Yang akan menilai pengakhiran kita semua hanyalah Allah. Allah adalah yang paling Maha Berkuasa untuk menentukan semuanya. Tak perlu mengharapkan tanggapan manusia. Soal iman adalah soal yang kompleks. 

Buktikan kepada masyarakat dengan menggunakan hasil kerja. Mentadbir dengan baik. Memerintah dengan cekap. Mengurus dengan amanah. Mewujudkan polisi yang adil. Mengutamakan rakyat. Apabila ini pemimpin-pemimpin anda buat, persepsi negatif akan pudar sendiri. Menyebarkan gambar bersolat tidak akan menyelesaikan masalah, tetapi keputusan-keputusan yang dibuat semasa mentadbir, iya. Fahamkan perbezaan ini, dan berhenti halakan kamera ke arah sudut yang salah. Tangkaplah gambar yang betul lain kali. - 2 September 2021.

Khamis, 29 Julai 2021

Mesyuarat Tergempar UMNO Dalam Parlimen Undang Persoalan Netizens.

POLITIK | Sebaik sahaja Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim membangkitkan dan membahaskan Titah Diraja Yang Dipertuan Agong yang menyatakan Takiyuddin bersikap derhaka, kem kerajaan di dalam dewan kelihatan sunyi dan krik krik krik sekejap.

Ini kerana Perikatan Nasional terang-terang kantoi telah melakukan penipuan berkaitan pembatalan Ordinan Darurat. Walaupun telah dibincang awal bahawa Ordinan Darurat ini memang ke arah pembatalan tetapi ia perlu dibahas, dibincang, diperdebatkan dalam Parlimen.

Kenapa nak bahas perkara yang ingin dibatalkan ini?

Jawapannya supaya kita tahu kat mana kita betul dan salah. Perkara yang salah ini perlu dibincangkan supaya kita tak ulang balik. Yang betul pula untuk kita tambahbaik, supaya kita teruskan perkara yang baik.

Bukan susah sangat nak faham pun.

Tapi PN batalkan secara tergesa-gesa tanpa beri peluang bahas walaupun Agong dah keluarkan titah sehingga melakukan perbincangan dengan menteri berkaitan.

Pembatalan tergesa-gesa ini sebenarnya bukan sahaja mengelirukan dewan, membelakangkan Agong, melangkaui perlembagaan, malah seperti mahu menyorokkan sesuatu.

Ada apa yang ingin disorokkan?

Ada lakukan kesalahan ke?

Jangan salahkan orang awam yang buat persepsi bukan-bukan sedangkan tindakan kita yang buka ruang syak wasangka.

Dalam pada itu, ketika dewan sedang gamat dengan pekikan dan laung kem pembangkang agar Muhyiddin Yasin meletakkan jawatan, kelihatan di sana beberapa kem UMNO sedang berkumpul dan membincangkan sesuatu.


Ada Najib, Noh Omar, Ahmad Maslan, Bung Moktar, yang lain-lain tak perasan siapa. Gambar ini ditangkap dan diupload oleh Hannah Yeoh yang memerhatikan gelagat Ahli-ahli Parlimen UMNO itu.

Gambar itu dengan sekelip matanya menjadi tular di laman sosial hari ini dan diperkatakan pelbagai netizens dengan pelbagai sangkaan.

Apa agaknya yang mereka bincangkan. Nak lari dari terpalit sangat isu penderhakaan ke atas Agong ke? Kedudukan kerusi berani tukar tak? Sekurang-kurangnya Ku Li berani cakap dan berani lawan. Walaupun bukan jaguh dalam gelangang Facebook. - 29 Julai 2021.

5 Point Penting YDPA Yang Buktikan Takiyuddin Dan Jemaah Menteri Derhaka Agong.

POLITIK | Hari ini Istana Negara telah mengeluarkan titah Yang Dipertuan Agong berhubung kenyataan Takiyuddin Hasan, Menteri Undang-Undang pada 26 Julai 2021 di Parlimen ketika Ahli- Ahli Parlimen sedang berbahas mengenai Proklamasi dan Ordinan Darurat.



Dalam kenyataan itu, Takiyuddin memaklumkan;

- Kerajaan PN memutuskan tidak akan menasihati Agong untuk menyambung Proklamasi Darurat.

- Kerajaan PN memutuskan untuk membatalkan semua Ordinan Darurat pada 21 Julai 2021 (tarikh ini disebut ketika Takiyuddin bangkit kali kedua).

Akibat dari kenyataan Takiyuddin itu, beberapa persoalan mula dibangkitkan oleh pelbagai pihak, antaranya adakah kerajaan ini masih sah dan kenapa pembatalan itu dibuat secara tergesa-gesa.

Semalam, di Parlimen, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Pakatan Harapan mendesak agar Takiyuddin menjawab samada pembatalan Ordinan Darurat telah melalui Agong ataupun melangkaui proses perlembagaan.

Bagaimanapun Takiyuddin enggan menjawab persoalan tersebut dan berkata akan menjawab pada hari isnin. Tindakan Takiyuddin turut disokong oleh Speaker Azhar Harun.

Faktanya, proses dan sistem di negara ini, menurut Perlembagaan, untuk melaksanakan, menguatkuasa, meminda mahupun membatalkan apa-apa Darurat dan Ordinan Darurat, ia memerlukan kelulusan, perkenan ataupun endorsement dari Yang Dipertuan Agong.

Hanya Agong boleh meluluskan darurat dan demikian juga halnya ketika membatalkan ia.

Jemaah Menteri boleh bersidang, bermesyuarat dan memutuskan mahu menguatkuasa atau membatalkan tetapi untuk semua keputusan-keputusan tersebut, perlulah mendapat perkenan daripada Agong. Sehingga Agong dirujuk, tidaklah boleh membuat kenyataan dan keputusan sesuka hati kerana tindakan itu dianggap melangkaui peraturan, sistem dan Perlembagaan Negara.



Perkara ini juga disahkan oleh Agong menerusi kenyataan Istana Negara bertarikh 29 Julai 2021;

๐—ž๐—จ๐—”๐—ฆ๐—” ๐— ๐—˜๐—ก๐—š๐—š๐—จ๐—•๐—”๐—Ÿ & ๐— ๐—˜๐— ๐—•๐—”๐—ง๐—”๐—Ÿ๐—ž๐—”๐—ก ๐—ข๐—ฅ๐——๐—œ๐—ก๐—”๐—ก ๐——๐—”๐—ฅ๐—จ๐—ฅ๐—”๐—ง ๐—ง๐—˜๐—ฅ๐—Ÿ๐—˜๐—ง๐—”๐—ž ๐——๐—œ ๐—•๐—”๐—ช๐—”๐—› ๐—•๐—”๐—š๐—œ๐—ก๐——๐—”.

Yakni, YDPA perlu dirujuk terlebih dahulu jika PN mahu mengubal atau membatalkan Ordinan Darurat kerana itu bidang kuasa YDPA.

1. Perkara 150(2B) dibaca dengan Perkara 150(3) Perlembagaan Persekutuan secara jelas memperuntukkan kuasa penggubalan dan pembatalan Ordinan-Ordinan Darurat terletak pada Seri Paduka Baginda.

๐—•๐—”๐—š๐—œ๐—ก๐——๐—” ๐—•๐—˜๐—ฅ๐——๐—จ๐—ž๐—”๐—–๐—œ๐—ง๐—” ๐——๐—˜๐—ก๐—š๐—”๐—ก ๐—ž๐—˜๐—ก๐—ฌ๐—”๐—ง๐—”๐—”๐—ก ๐—ฌ๐—”๐—ก๐—š ๐——๐—œ๐—•๐—จ๐—”๐—ง ๐—ง๐—”๐—ž๐—œ๐—ฌ๐—จ๐——๐——๐—œ๐—ก ๐——๐—”๐—Ÿ๐—”๐—  ๐—ฃ๐—”๐—ฅ๐—Ÿ๐—œ๐— ๐—˜๐—ก ๐—ฆ๐—˜๐——๐—”๐—ก๐—š๐—ž๐—”๐—ก ๐—ฃ๐—˜๐— ๐—•๐—”๐—ง๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ก ๐—•๐—˜๐—Ÿ๐—จ๐—  ๐—Ÿ๐—”๐—š๐—œ ๐——๐—œ๐—ฃ๐—˜๐—ฅ๐—ž๐—˜๐—ก๐—”๐—ก๐—ž๐—”๐—ก.

Maknanya, Takiyuddin telah mengesahkan PN telah membuat tindakan berkaitan pembatalan Ordinan Darurat tanpa merujuk dan mendapat perkenan daripada YDPA.

2. Sehubungan dengan itu, Seri Paduka Baginda menzahirkan rasa amat dukacita dengan kenyataan yang telah dibuat di Parlimen pada 26 Julai, 2021 lalu bahawa Kerajaan telah membatalkan semua Ordinan Darurat yang telah dimasyhurkan oleh Baginda sepanjang tempoh Darurat walhal pembatalan belum lagi diperkenan Baginda.

๐—ฃ๐—˜๐—ฅ๐—•๐—œ๐—ก๐—–๐—”๐—ก๐—š๐—”๐—ก ๐—”๐—ช๐—”๐—Ÿ ๐—•๐—˜๐—ฅ๐—ฆ๐—”๐— ๐—” ๐—•๐—”๐—š๐—œ๐—ก๐——๐—” ๐—ฃ๐—”๐——๐—” ๐Ÿฎ๐Ÿฐ ๐—๐—จ๐—Ÿ๐—”๐—œ ๐—”๐——๐—”๐—Ÿ๐—”๐—› ๐——๐—œ๐— ๐—œ๐—ก๐—ง๐—” ๐— ๐—˜๐— ๐—•๐—”๐—›๐—”๐—ฆ๐—ž๐—”๐—ก ๐—ข๐—ฅ๐——๐—œ๐—ก๐—”๐—ก ๐——๐—”๐—ฅ๐—จ๐—ฅ๐—”๐—ง ๐—•๐—”๐—š๐—œ ๐—ง๐—จ๐—๐—จ๐—”๐—ก ๐—ฃ๐—˜๐— ๐—•๐—”๐—ง๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ก ๐—ง๐—”๐—ฃ๐—œ ๐—œ๐—” ๐—ง๐—”๐—ž ๐——๐—œ๐—Ÿ๐—”๐—ž๐—ฆ๐—”๐—ก๐—”๐—ž๐—”๐—ก.

Rupa-rupanya, Takiyuddin dan berbincang dengan YDPA mengenai isu pembatalan ini tetapi YDPA mahu hal pembatalan ini dibawa ke dalam Parlimen untuk dibincangkan bersama sebelum membatalkan ia. Ini juga bermakna, YDPA mahu mengambilkira pandangan pelbagai pihak. Pandangan pelbagai pihak ini sebenarnya penting sebagai rumusan dan kajian akhir dan bagaimana negara ini patut belajar dari tindakan ini di masa-masa akan datang. Nampak gayanya Takiyuddin telah meremehkan keputusan YDPA.

3. Seri Paduka Baginda turut menzahirkan rasa amat dukacita kerana apa yang telah diperkenan dan dititahkan kepada Yang Berhormat Datuk Seri Takiyuddin bin Hassan selaku Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) dan Yang Berbahagia Tan Sri Idrus bin Harun, Peguam Negara semasa majlis menghadap secara maya pada 24 Julai 2021 bahawa cadangan pembatalan semua Ordinan Darurat dibentang dan dibahaskan di Parlimen bagi tujuan diungkaikan telah tidak dilaksanakan.

๐—ฃ๐—˜๐— ๐—•๐—”๐—ง๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ก ๐——๐—œ๐—Ÿ๐—”๐—ž๐—จ๐—ž๐—”๐—ก ๐—ฆ๐—˜๐—–๐—”๐—ฅ๐—” ๐—ง๐—˜๐—ฅ๐—š๐—˜๐—ฆ๐—”-๐—š๐—˜๐—ฆ๐—” ๐—ง๐—”๐—ก๐—ฃ๐—” ๐—ฃ๐—˜๐— ๐—•๐—˜๐—ก๐—ง๐—”๐—ก๐—š๐—”๐—ก. ๐—ž๐—˜๐—ก๐—ฌ๐—”๐—ง๐—”๐—”๐—ก ๐—•๐—˜๐—ฅ๐—–๐—”๐—ก๐—š๐—š๐—”๐—› ๐——๐—”๐—ก ๐—•๐—˜๐—ฅ๐—ก๐—œ๐—”๐—ง ๐— ๐—˜๐—ก๐—š๐—˜๐—Ÿ๐—œ๐—ฅ๐—จ๐—ž๐—”๐—ก ๐——๐—˜๐—ช๐—”๐—ก. ๐—ง๐—œ๐——๐—”๐—ž ๐— ๐—˜๐—ก๐—š๐—›๐—ข๐—ฅ๐— ๐—”๐—ง๐—œ ๐—ž๐—จ๐—”๐—ฆ๐—” ๐—•๐—”๐—š๐—œ๐—ก๐——๐—” ๐——๐—”๐—ก ๐—ฃ๐—˜๐—ฅ๐—จ๐—ก๐—ง๐—จ๐—ž๐—”๐—ก ๐—ฃ๐—˜๐—ฅ๐—จ๐—ก๐——๐—”๐—ก๐—š๐—”๐—ก ๐—ก๐—˜๐—š๐—”๐—ฅ๐—”.

YDPA juga dengan tegasnya bertitah bahawa kenyataan Takiyuddin adalah bercanggah dan mengelirukan dewan malah gagal menghormati kedaulatan undang-undang.  Nama Takiyuddin dipetik terang-terangan disitu.

4. Seri Paduka Baginda turut menegaskan bahawa permohonan pembatalan semua Ordinan Darurat berkuat kuasa pada 21 Julai 2021 yang telah dilakukan secara tergesa-gesa tanpa pembentangan di Parlimen dan kenyataan yang bercanggah serta mengelirukan di Parlimen bukan sahaja gagal menghormati prinsip kedaulatan undang-undang yang terkandung dalam Rukun Negara malah telah membelakangi fungsi dan kuasa Seri Paduka Baginda selaku Ketua Utama Negara seperti yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan.

๐—•๐—”๐—š๐—œ๐—ก๐——๐—” ๐—”๐——๐—” ๐—ž๐—˜๐—ช๐—”๐—๐—œ๐—ฃ๐—”๐—ก ๐— ๐—˜๐— ๐—•๐—จ๐—”๐—ง ๐—ง๐—˜๐—š๐—จ๐—ฅ๐—”๐—ก ๐—ช๐—”๐—Ÿ๐—”๐—จ๐—ฃ๐—จ๐—ก ๐—ง๐—˜๐—ฅ๐—œ๐—ž๐—”๐—ง ๐——๐—˜๐—ก๐—š๐—”๐—ก ๐—ก๐—”๐—ฆ๐—œ๐—›๐—”๐—ง ๐—๐—˜๐— ๐—”๐—”๐—› ๐— ๐—˜๐—ก๐—ง๐—˜๐—ฅ๐—œ.

YDPA mengakhiri titah tersebut dengan menjelaskan walaupun baginda terikat dengan nasihat jemaah menteri bagi membuat sebarang keputusan itu bukanlah bermakna baginda tiada kewajipan menyampaikan kebenaran apatah lagi pihak yang ditegurnya sedang menyelewengkan perlembagaan.

5. Seri Paduka Baginda sedia maklum akan perlunya Baginda bertindak mengikut nasihat Jemaah Menteri seperti terkandung dalam Perkara 40(1) Perlembagaan Persekutuan. Namun, Seri Paduka Baginda menzahirkan pandangan bahawa Baginda, selaku Ketua Utama Negara, mempunyai kewajipan untuk menyampaikan nasihat dan teguran jika berlaku sebarang tindakan yang tidak berperlembagaan oleh mana-mana pihak, khususnya mereka yang melaksanakan fungsi dan kuasa KDYMM Seri Paduka
Baginda Yang di-Pertuan Agong.

#DaulatTuanku - 29 Julai 2021.

Selasa, 27 Julai 2021

Berita Utusan Azmin Ali Jadi Lauk Pembangkang Ditukar Tajuk.

POLITIK | Semalam Azmin dipanggang kaw-kaw oleh kem pembangkang semasa berbahas di Parlimen. 

Azmin Kena Panggang, Tak Ada MP Kerajaan Yang Bela.

Ketika itu, Tengku Zafrul yang sedang struggle menjawab persoalan demi persoalan dari kem pembangkang, tiba-tiba Azmin (Gombak) bangun. Atas alasan nak membela. Itupun selepas Anwar (Port Dickson) memberikan hujah mengenai kluster kilang yang menjadi punca permasalahan kepada jangkitan covid19 yang meluas.

Azmin yang dilihat emosi, bangun dan mengangkat placard. Katanya mengandungi data. Gobind (Puchong) sempat menyindir. Dengan menunjukkan buku peraturan mesyuarat, Gobind bertanya, macam mana nak baca kecik macam tu, sepatutnya Azmin la tolong bacakan, langsung tak nampak.

Mereka berdua kemudiannya berbalasan silly yang disudahi Gombak dengan perkataan stupid sambil marah-marah.

Tak cukup dengan panggang dalam dewan, luar dewan di Twitter rasmi Azmin, langsung tak berani buka komen. Pun demikian, nama Azmin menjadi trending semalam. Beribu-ribu tweet di Twitterjaya kerana teruk dikecam.

Utusan turut melaporkan kecaman yang diterima Azmin. Utusan melaporkan perkara itu dengan tajuk : Azmin Ali Jadi Lauk Pembangkang.


Berita itu ditulis oleh Juani dan ianya tular di laman sosial. Nampak sangat netizens 1 Malaysia memang tak suka Azmin Ali. Tetapi hari ini Utusan telah bertindak menukarkan tajuk berita tersebut. Tajuk lama ditukarkan kepada : Azmin Jadi Sasaran Serangan Pembangkang.

Kita tahu kan siapa Menteri Komunikasi. Adakah ini suatu percubaan untuk mengawal dan menekan pihak media? Orang politik dan kritikan, berpisah tiada. Taknak kena kritik, jangan jadi orang politik. Jika tisu dan sensitif, tak payah la jadi wakil rakyat dan menteri. Kalau susah sangat nak berhenti, kita jumpa di Gombak nanti. Rakyat akan tolong dengan suka hati. PRU15, pertarungan bukan di antara parti tetapi di antara pengundi dengan Azmin Ali. - 27 Julai 2021.

Isnin, 26 Julai 2021

Rumusan Persidangan Parlimen 26 Julai 2021.

POLITIK | Parlimen membuka semula pintunya selepas berbulan-bulan lamanya ditutup atas alasan darurat. Persidangan kali ini mendapat liputan dan perhatian kerana ramai pemerhati politik, khususnya rakyat ingin melihat bagaimana persidangan kali ini akan berlangsung, terutamanya bagi menjawab beberapa persoalan berkaitan dengan pengisytiharan darurat dan pelan menanggani covid19.

Berikut adalah ringkasan penting berkaitan apa yang berlaku dalam persidangan kali ini;

1. Selepas bersidang hampir 23 minit, Ram Karpal (Gelugor) telah memulakan hujahnya dengan menyerang Speaker Parlimen, Azhar Harun. Perkataan Lapdog menjadi sensasi. Ram bertanya, adakah Azhar ialah lapdog (bagi pihak kerajaan). Ram juga meminta Azhar untuk meletakkan jawatannya. Ini kerana perkara berkaitan Ordinan Darurat dan Pengisytiharan Darurat dilakukan tanpa membawa kepada Parlimen, dan apa yang anehnya ia dibenarkan oleh Speaker. Justeru itu dengan lantangnya, Ram telah menegur tindakan Azhar. Azhar ketika ditegur Ram, hanya berdiam dan memerhatikan Ram.

2. Selepas itu, Langkawi, Puchong, Selayang, Sepang dan beberapa Ahli Parlimen lain dibenarkan bangun untuk berbahas. Isi yang diutarakan oleh kesemua mereka berkisarkan;

- Kerajaan gagal menanggani covid19. Ramai yang mati, dijangkiti, hilang kerja, masalah ekonomi juga gagal diatasi.

- Menghadkan bilangan Ahli Parlimen dalam dewan walaupun sudah divaksin, bagaimana boleh mengabsahkan sokongan sebenar Perdana Menteri.

- Parlimen sepatutnya dibenarkan berbahas seperti biasa dengan membawa masuk usul Port Dickson dan Beruas dengan mengambilkira nyawa rakyat adalah nyawa yang paling patut diutamakan.

3. Kuala Krau kemudiannya bangkit dan mempertahankan tindakan Speaker dengan membaca Peraturan Mesyuarat. Kuala Krau berkata Sidang Khas Parlimen pernah berlaku sebelum ini. Namun ia kemudiannya dipertikaikan kem pembangkang kerana mendakwa setiap sidang khas perlu dimulakan dengan usul terlebih dahulu.

4. Pokok Sena, Puchong, Semporna, bangkit dan menolak semua hujah Kuala Krau dengan membawa Peraturan Mesyuarat bahawa setiap Proklamasi dan Ordinan Darurat perlu melalui proses Parlimen; dengan melangkaui proses tersebut, ia melanggar Perlembagaan Negara.

5. Kota Bharu kemudiannya bangun untuk menjawab semua hujah-hujah kem pembangkang namun dipertikaikan kem pembangkang kerana semua Peraturan Mesyuarat yang dibangkitkan pembangkang sejak mula ditujukan kepada Yang Dipertuan Speaker, bukannya soalan kepada kem kerajaan. Ini bukan sesi soal balas.

6. Kota Bharu kata sidang khas pernah berlaku dalam sejarah negara, namun ia dipertikaikan kem pembangkang bermati-matian kerana setiap contoh yang diberikan Kota Bharu tidak tepat.  Pokok Sena beranggapan kerajaan sedang berperang dengan Perlembagaan dan Agung. Puchong bertanya bila masa ada undi.

7. Kota Bharu yang ditekan kem pembangkang kemudiannya menunjukkan surat yang diberikan Perdana Menteri kepada Speaker, namun kemudiannya diasak lebih teruk apabila ditanya mengenai perbahasan dan bila masa pula dilakukan sesi undian.

8. Semporna kemudiannya sekolahkan Speaker. Speaker pada ketika ini dilihat tertekan.

9. Lebih kurang sejam berdebat, Speaker kemudiannya menjelaskan Mesyuarat Khas mengikut Peraturan Mesyuarat. Parlimen masih berada di penggal ketiga yang tertangguh, dan ini bukannya penggal keempat. Namun penjelasan Speaker itu kemudiannya dipertikaikan Gelugor dan Pulai.

10. Pada minit ke 1.14 minit, Speaker kemudiannya mengamuk. Selepas menjerit dengan meminta kem pembangkang senyap, Speaker kemudiannya berkata tidak bersetuju dengan semua Peraturan Mesyuarat yang dibangkitkan kem pembangkang dan meneruskan aturan mesyuarat. 

11. Port Dickson kemudiannya diberikan laluan berbahas. Port Dickson kemudiannya mempersoalkan usulnya ditolak atas alasan teknikal adalah sesuatu yang tak wajar. Tiga kali YDPA menitahkan Parlimen perlu berbahas dan bukannya Mesyuarat Sidang Khas, jika YDPA salah, apakah kerajaan akan terangkan dimanakah kesalahan itu. Istana telah ambil keputusan dengan menyuarakan pandangan mengikut Perlembagaan yang juga bersesuaian dengan aspirasi rakyat. Port Dickson juga mempersoalkan pelan memerangi covid19 yang gagal, rakyat semakin ramai yang mati, proses vaksin yang lambat, dengan kelembapan ekonomi. Untuk semua masalah-masalah yang berlaku, tak wajar Parlimen dibahas dibawah Peraturan Mesyuarat 11(3). Nak membelanjakan wang negara, nak buat polisi, pengisytiharan darurat, semua ini tak dibahas dan tak diundi. Suara majoriti rakyat mahukan Parlimen berbahas dengan menekankan konsep semak dan imbang. 

12. Anwar turut menyatakan kegagalan Menteri Besar Selangor yang lama menyebabkan wang negeri habis. Perkara itu kemudiannya dipertikaikan kem kerajaan namun tak sampai 10 saat pun.

13. Port Dickson turut bertanya Bera apakah kuasa PBT melangkaui kuasa MKN dalam isu tutup kilang.

14. Pada jam ke 1.36 minit, Kota Bharu kemudiannya berkata;

- YDPA telah perkenankan sidang khas Parlimen. Dokumentasi adalah bukti.

- PN tidak akan menasihatkan YDPA agar menyambung proklomasi darurat.

- PN telah membatalkan semua ordinan darurat maka semua isu-isu berbangkit tidak lagi terpakai.

15. Kemudiannya, kem kerajaan dan kem pembangkang saling bergaduh. 

16. Selepas lebih kurang 2,3 minit bergaduh, Perdana Menteri bangkit bercakap seorang-seorang dimana semua Ahli Parlimen sibuk bergaduh sesama sendiri dan tak memberikan tumpuan dengan ucapan Muhyiddin.

17. Muhyiddin kemudiannya menghentikan ucapannya dan Puchong diberikan floor untuk bertanya soalan. Speaker kemudiannya berbalas hujah dengan Puchong.

18. Pada ketika ini Pasir Salak mula bangun dan terpekik-pekik dan memarahi blok pembangkang secara rambang. Dia membebel suruh balik, suruh diam, suruh duduk, dan beberapa rapuan lain turut kedengaran.

19. Melihatkan perdebatan Speaker dan Puchong belum tamat, Kota Bharu kemudiannya bangun dan menjelaskan semua Ordinan Darurat telah ditarikbalik pada 21 Julai 2021.

20. Kemudiannya Perdana Menteri bangun dan menyambung ucapannya. 

21. Semasa Muhyiddin berucap inilah Mat Sabu (Kota Raja) berkata mahu keluar dan makan durian dan menyebabkan ramai tertawa.

22. Pada jam 2.25 minit, Jelutong kemudiannya mempertikaikan kelayakan Timbalan Speaker mempengerusikan mesyuarat kerana telah terkantoi melanggar S.O.P beberapa kali.

23. Persidangan bersambung dengan perbahasan dari kem pembangkang.

24. Pada jam ke 2.45 minit, Port Dickson membawa masuk isu Doktor Kontrak. Arau kemudiannya bangkit dan mengacau perbahasan Port Dickson beberapa kali.

25. Pada jam ke 2.50 minit, Azmin Ali bangun dan menjawab dakwaan Kluster Kilang, rupa-rupanya Azmin Ali dah bawa kertas bersaiz A3 yang didakwanya data dan fakta bagi menangkis dakwaan Kluster Kilang. Malangnya penjelasannya tidak disokong sesiapa dari kem kerajaan dan dikecam oleh kem pembangkang. Pada ketika ini, Azmin Ali juga dilihat beremosi dan bergaduh pula dengan Shah Alam.

26. Persidangan Parlimen bagi sesi pagi ditamatkan dengan perbahasan dari Langkawi, yang mengkritik kegagalan kerajaan menguruskan pandemik.

Perbahasan sesi petang agak aman. Namun terdapat satu dua insiden yang membuatkan Parlimen kecoh.

27. Pada minit ke 14, ketika Kota Raja berbahas, Masjid Tanah meminta Kota Raja memakai mask - mematuhi S.O.P, Kota Raja kemudiannya memakai sambil menjawab akan patuh dengan apa sahaja arahan Datuk (rujuk Timbalan Speaker, Azalina Othman). Namun Masjid Tanah menjelaskan yang beliau yang menegur sambil diiyakan Azalina.

28. Kota Raja berkata semua pihak perlu bersama-sama untuk menguruskan masalah pandemik covid19 yang perlahan-lahan harus ditukarkan kepada endemik, iaitu perlu hidup bersama-samanya.

29. Ucapan Muar antara yang menimbulkan perdebatan apabila Muar mempertikaikan UMNO yang membayangkan tidak menyokong Perikatan Nasional diluar dewan tetapi di dalam dewan diam dan tidak berbahas.

30. Ketika Arau berucap, Arau telah diganggu oleh kem pembangkang sehingga YB naik marah.

31. Ketika Permatang Pauh berucap, tak ada seorang pun Ahli Parlimen kerajaan bangun dan mempertikaikan hujah Nurul Izzah. 

32. Pada jam ke 1.57 minit, Arau kemudiannya bangkit dan mempersoalkan Peraturan Mesyuarat. Menurut Arau, mana-mana pihak tidak dibenarkan melakukan serangan peribadi seperti pesta durian, kawan-kawan yang buat pesta arak.

33. Hal itu kemudiannya membangkitkan kemarahan Jelutong. Arau kemudiannya diasak bertubi-tubi, dan akhirnya berasa marah dengan tindakan Jelutong. Arau kemudiannya menjelaskan dakwaan pesta arak tidak merujuk kepada PH dan pembangkang, sebaliknya merujuk kepada kawan-kawan.

34. Bukit Mertajam mendakwa moratorium tidak automatik malahan ada syarat dan faedah yang menekan peminjam. Ini bermakna kerajaan menipu apabila berkata moratorium diberikan tanpa syarat. Komputer sebanyak 150,000 yang dijanjikan oleh kerajaan pun sehingga kini masih ramai tak sampai-sampai.

35. Pontian berbahas dengan berusaha untuk bercakap sebanyak mungkin cadangan yang beliau ada. Ahmad Maslan berjaya membaca sebanyak 33 cadangan dalam masa 7 minit.

36. Pada jam ke 2.20 minit, Menteri Kewangan bangkit untuk menjawab semua isu-isu awal yang dibangkitkan pembangkang sebelum ini tetapi dipertikaikan kem pembangkang yang mendesak samada Perdana Menteri ataupun Timbalan Perdana Menteri menjawab isu-isu tersebut kerana ia ditujukan kepada Perdana Menteri. Manakala isu ekonomi boleh dijawab Tengku Zafrul pada Khamis.

37. Kem pembangkang dan kem kerajaan kemudiannya saling bertekak mengenai keupayaan dan kelayakan Tengku Zafrul untuk menjawab soalan bagi pihak Perdana Menteri.

38. Bera kemudiannya bangun dan menjelaskan kenapa Zafrul layak menjawab selepas dipersoalkan Port Dikson.

39. Pada jam 2.46 minit, Gombak yang dilihat koyak kerana disindir Port Dickson yang disambung oleh Shah Alam telah bangun menjawab dan mempertikaikan menjadi punca kepada Kluster Kilang sambil membawa placard.

40. Malangnya penjelasan Gombak itu bukan sahaja tidak diterima, malah diremehkan dan ditroll oleh kem pembangkang.

41. Perbahasan kemudiannya tamat pada 4.30 tetapi itupun tak berakhir dengan baik apabila Pokok Sena dan Jelutong sempat memarahi Speaker yang menghentikan persidangan. - 26 Julai 2021.

Rabu, 30 Jun 2021

Kenduri Durian - Pembohongan Timbalan Speaker Dikantoikan Netizens.

VIRAL | Alangkah malunya Ahli Parlimen Batu Pahat, Rashid Hasnon yang dikantoikan netizens selepas menafikan video tular kenduri durian adalah video lama.

Ketika ditanya wakil media, ini respon Rashid;

"Tak adalah, itu (video) lama kot.

“Saya ingat (video) tahun lepas punya, sebelum PKP," jawabnya.

Jawapan itu membuka ruang kepada para netizens melakukan siasatan selanjutnya yang lebih teliti dan hasilnya, ya, Rashid kantoi berbohong. Ia adalah rakaman baru, yang berlaku tahun ini dan selepas PKP dilaksanakan. Ia bukanlah kejadian yang berlaku pada Mac 2020 dan sebelum PKP.

Lihat sahaja bukti-bukti dibawah;



1. Pada 27 Jun 2021, Menteri KPKT, Zuraidah mengemaskini Twitter dan melaporkan lawatan ke MPBP, Batu Pahat, Johor, yakni di tempat Rashid Hasnon menjadi Ahli Parlimen.

2. Lelaki berbaju biru, lelaki berbaju kotak, lelaki berbaju merah berada di lokasi-lokasi yang sama yang turut dihadiri Rashid Hasnon pada hari yang sama dengan baju yang sama warna.

3. Lelaki berbaju jersi merah memakai keluaran (edisi) terbaru yang dikeluarkan pada tahun 2021 (musim 20/21).


4. Wanita bertudung Fareha memakai keluaran terbaru edisi 2021, yang dikeluarkan sebelum Hari Raya Aidilfitri.


Rashid Hasnon tak layak jadi Timbalan Speaker. Selain mengkhianati amanah pengundi di kawasannya, beliau terang-terangan melanggar SOP dan bercanggahan dengan apa yang kerajaan tekankan ke atas rakyat iaitu MEMATUHI SOP.

Sementara rakyat dikurung dirumah berbulan-bulan lamanya, mereka sesuka hati membuat kenduri durian. Durian adalah makanan bermusim dan mahal. Seenak-enaknya makan dikala rakyat menderita dan kesusahan angkara kehilangan pendapatan dan dibebani dengan hutang menimbun.

Apa yang kita risaukan ialah siasatan kes ini mungkin memakan masa yang panjang dan hukuman yang dikenakan pula, ringan. 

Selain itu Rashid juga enggan mengaku kesalahan dan kecuaiannya sebaliknya memilih untuk berbohong. Apakah itu kriteria seorang pemimpin, wakil rakyat dan Timbalan Speaker? Jika beliau berintergriti, beliau akan membuat permohonan maaf terbuka dan meletakkan jawatan. Itupun jika beliau benar-benar berintergriti. - 30 Jun 2021.

Ahad, 14 Mac 2021

Gambar Menteri Tak Pakai Face Mask Dipadamkan.

SOSMED | Admin Mindef Malaysia di Instagram telah memadamkan gambar Menteri Pertahanan DS Ismail Sabri yang dilihat duduk bersama beberapa pegawai tinggi Mindef namun tidak memakai face mask.


Sebelum gambar itu dipadamkan, sebenarnya beberapa netizens terlebih dahulu tangkaplayar dan menyebarkan gambar itu di akaun media sosial masing-masing.

Tujuan mereka ialah;

- Simpan bukti.

- Mahu tanya kenapa Menteri tak pakai face mask.

- Mahu membandingkan dengan beberapa rakyat yang dikompaun RM10k akibat tak pakai face mask.

Walaupun admin IG dah padamkan post, netizens tetap gigih mempersoalkan perlanggaran SOP tersebut;




Bagaimanapun, sesetengah komen tersebut mungkin telah dipadamkan awal berbanding dengan jumlah komen yang dapat dibaca.

Walaupun gambar dah dipadamkan dari sosial media, bukan bermakna kesalahan itu tidak dilakukan.

Jika nak menggunakan hujah, ia gambar lama yang berlaku pada 13 Mac 2021 seperti hujah video yang pernah viral suatu ketika dahulu, adakah rakyat akan terima lagi alasan sebegini? Sekali boleh la. Dua, tiga kali rakyat pun tahu jemu. 

Satu lagi yang menjadi tanda tanya ialah adakah laporan polis akan dibuat kepada mereka-mereka yang sebarkan gambar di atas sekaligus mereka yang persoalkan perlanggaran SOP akan disiasat manakala yang melanggar dibiarkan? Sama-sama kita tunggu dan lihat. - 14 Mac 2021.

Zuraidah Rasmikan Aktiviti Berbasikal Beramai-Ramai, Langgar SOP Atau Tidak?

SOSMED | Menteri KPKT merasmikan Program Malaysia Prihatin Norma Baharu Berekreasi di Zon Rekreasi Keluarga, Taman Persekutuan Bukit Kiara, Kuala Lumpur semalam.

Kuala Lumpur kini tertakluk kepada peraturan PKPB.

Gambar-gambar perasmian itu ada di Facebook menteri sendiri.

Lihat;




Mari kita lihat SOP PKPB pula disini;

https://asset.mkn.gov.my/web/wp-content/uploads/sites/3/2021/02/SOP-PKPB-Am-kemaskini-18-Feb-2021-FINAL.pdf

Di mukasurat 5 menyatakan;

Semua aktiviti sukan dan rekreasi individu dan berpasukan DIBENARKAN bagi tujuan kesihatan, kecergasan, latihan, permainan/ perlawanan dan penganjuran kejohanan/ pertandingan tempatan TANPA penonton/ penyokong.

MAKNANYA?

Boleh la tu berbasikal ramai-ramai. Menganjurkan pun boleh. Tapi ada syarat tambahan, yakni; TANPA PENONTON.

Kalau tengok gambar di atas, kita ada;

- Tukang rasmi

- Tukang tengok

- Tukang tangkap gambar

- Tukang lepak

Sebahagian dari mereka boleh ditafsirkan sebagai penonton, betul tak?

Maknanya, kalau ikut SOP PKPB, aktiviti di atas telah melanggar syarat tertentu dalam aktiviti sukan kecergasan. Agak-agak ada ke yang kena denda? - 14 Mac 2021.

Rabu, 10 Mac 2021

Mahkamah Benarkan Penganut Kristian Guna Kalimah Allah, Baitullah, Kaabah Dan Solat - Nasib Baik Bukan Zaman PH.

SEMASA | Sinar Harian melaporkan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan penganut Kristian seluruh negara menggunakan kalimah ALLAH dalam penerbitan pendidikan agama Kristian.

Yang membuat keputusan tersebut ialah Hakim Nor Bee Ariffin.  

Kronologinya adalah seperti berikut;

- Pada 11 Mei 2008, cakera padat (CD) berjudul 'Cara Hidup Dalam Kerajaan Allah', 'Hidup Benar Dalam Kerajaan Allah' dan 'Ibadah Yang Benar Dalam Kerajaan Allah' telah dirampas dari seorang penumpang yang baru sahaja tiba di Lapang Terbang Sepang.

- Penumpang tersebut ialah Jill Ireland Lawrence Bill, wanita yang berasal dari Sarawak, keturunan Melanau.

- Jill kemudiannya mencabar tindakan itu dengan melawan di mahkamah, beliau berkata bahawa hak perlembagaannya untuk mengamalkan agamanya dihalang dengan sekatan atau larangan pengimportan bahan pendidikan.

- Jill memfailkan semakan kehakiman untuk menuntut semula CD itu dan relif hak perlembagaannya. 

- Pada 2014, Mahkamah Tinggi membenarkan permohonan Jill dan memerintahkan agar kesemua lapan CD itu dipulangkan, namun tidak membuat sebarang penghakiman mengenai relif-relif lain yang dimohon.

- Pada 10 Mac 2021, Hakim Nor Bee Ariffin membuat keputusan penganut Kristian seluruh negara dibolehkan menggunakan kalimah ALLAH dalam penerbitan pendidikan agama Kristian. Selain itu, perkataan Baitullah, Kaabah dan solat juga dibenarkan dengan pra syarat perlu ada penafian ‘hanya untuk orang Kristian’ dan lambang salib di hadapan kulit buku.


Nasib baik ia berlaku di zaman Perikatan Nasional, jika berlaku di zaman PH isu ini akan menjadi lagu perkauman dan tak semena-menanya PH akan dituduh sebagai punca. Islam terancam akan menjadi slogan.

Sememangnya tidak perlu rasa tergugat jika benar orang Islam mana mungkin mereka tidak tahu membezakan kitab Kristian dan Alquran. Bodoh benarlah kalau begitu.

Dan kalau nak mengumpul umat dengan cara memaksa mereka, itu pun bodoh benar. Umat berkualiti dan umat berkuantiti, ada beza.

Sikit dan banyak bukan faktor kejayaan atau kebenaran.

Orang yang percaya dengan agama sendiri, akan mencari jalan mengkaji dan mempelajari agamanya. Penganut yang tergugat dengan penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam sememangnya perlu banyak masa membaca Alquran dan bukannya bergaduh di sosial media. Pergi tambahkan ilmu dan bukannya serang penganut agama lain. 

Kerana kita rasional, kita ada pandangan ini tak kira siapa pun memerintah. Tetapi sesetengah penyokong mereka tidak rasional, pandangan mereka berubah-ubah mengikut parti politik. - 10 Mac 2021.

Jika PN Berpecah Yang Rugi PPBM Dan Bukannya Orang Melayu.

NURUL ASYIKIN | Wan Saiful perlu cepat bangun dan cuci muka dia. Jangan asyik tidur dan terbuai-buai dengan mimpi sehingga bila nak beri pendapat pun semacam orang lalok telan gam.

Wan Saiful menulis di Facebooknya (rujuk); 

Perpecahan undi Melayu akan menghasilkan ketidakstabilan politik yang tidak sudah, lantas menyukarkan proses menjaga kebajikan rakyat semua kaum dan agama. 

Kestabilan penting untuk pembinaan semula ekonomi negara. Dalam keadaan kita tahu bahawa DAP dan PH memang mahukan undi Melayu terpecah untuk mereka kembali berkuasa, sudah pasti seruan untuk menjaga muafakat politik ini mesti dipandang serius oleh semua yang ikhlas.

Bagi saya, sesiapa sahaja yang sengaja mahu kita berpecah dan mahu kita lemah, maka mereka adalah agen DAP dan PH. DAP dan PH memang mahukan PENJAJARAN BARU yang melemahkan kita. Agen-agen mereka mungkin datang dalam pelbagai bentuk.

Sewaktu PPBM bersama PH, prestasi PPBM paling teruk. Mereka ada banyak menteri yang mengarut dan menjadi bahan sindiran netizens. Malah banyak keputusan Tun Mahathir sebagai PM dari PPBM juga dipertikaikan dan diperlekehkan oleh penyokong-penyokong PH sendiri. 


Pendek kata, tak perlu tunggu budak-budak UMNO dan PAS menyerang, budak-budak PH sendiri serang dulu kerana terlalu membodohkan umat.

Bila ada mana-mana menteri bangang dari DAP, PKR dan AMANAH, mereka turut menerima tempias yang sama tetapi tidaklah seteruk layanan yang PPBM terima.

Bila masuk PRK, calon PPBM kalah teruk.

Nampak gayanya PPBM tiada kredibliti dan aura. Kemenangan calon mereka semasa PRU14 atas dua faktor. Menumpang PH dan mencuri wakil parti lain.

Mereka ialah parti yang lemah dan tak salah kita panggil parasit.

Menangnya PPBM dengan pengundi PH. Ada DAP, PKR dan Amanah didalamnya. Bukan sahaja tidak berterima kasih malah kini dengan tak malunya mengutuk apa sahaja yang menghalangi niat mereka sebagai agen DAP dan PH. Ibarat melepaskan anjing tersepit. Kita tolong dia, dia gigit kita balik, bukan setakat gigit siap serang sampai koma PH dibuatnya.

Selepas menang mereka sibuk nak membenarkan kesemua keputusan politik dan pentadbiran Tun Mahathir walaupun bukan itu yang dijanjikan kepada pengundi. Selepas melihat bahawa PKR tidak mahu bodoh-bodoh menurut dan taat, lalu Langkah Sheraton berlaku.

Di depan orang ramai dikatakan berebut kuasa Perdana Menteri. Betul, terpaksa rebut sebab Perdana Menteri Tun Mahathir mahu memerintah Malaysia ini mengikut otak kapitalis, sedangkan bukan itu yang rakyat perlukan.

Kita terpaksa jadi gila mendesak beliau melepaskan jawatan kerana kita tak mahu Perdana Menteri yang tidak pro kepada keperluan rakyat. Bagaimana itu salah?

PPBM membayangkan perkara itu salah dalam naratif Langkah Sheraton hasilnya PAS dan UMNO berjaya ditundukkan PPBM.

Sebenarnya, apabila PPBM beralih kepada PAS dan UMNO ia adalah alhamdullilah kepada PH khususnya PKR yang terlepas beban besar.

PPBM adalah parasit dan mereka sedang berpaut kepada PAS dan UMNO bagi memanjangkan hayat mereka. Terpulang kepada PAS dan UMNO nak menongkat, membelai, memanjai, mendodoikan, menurut dan patuh kepada rayuan PPBM, ia bukan PH punya call.

Cumanya, tidak betul bila Wan Saiful berkata perpecahan undi melayu akan menyukarkan menjaga kebajikan semua rakyat.

Sistem BN tidak sempurna dan PH masih banyak perlu belajar tetapi dengan sistem sedia ada, ia dah boleh menjaga kebajikan rakyat. Kita cuma perlu membuat beberapa pindaan dan penambahbaikan, supaya apa yang dirancang terlaksana.

Apa yang Wan Saiful taknak cakap ialah perpecahan undi melayu akan melenyapkan PPBM.

Inilah perkara sebenar.

PPBM menang atas undi PH. PPBM khianat PH. Nak ke budak-budak PH undi PPBM? Memang takla.

PPBM curi wakil UMNO. PPBM penuh dengan pelompat katak dari PKR.

Adakah budak-budak UMNO dan PKR akan tersengih-sengih dan pangkah PPBM dalam PRU15? Memang takla.

PPBM nak harapkan siapa? Penyokong mereka? Ada berapa juta?

Jadi PPBM perlukan UMNO dan PAS.

UMNO dan PAS ada banyak penyokong. Jika UMNO dan PAS bersama-sama PPBM dalam GE15, maka PPBM akan dapat undi dari budak-budak UMNO dan PAS. 

Sebab tu PPBM taknak PN berpecah. Sebab tu PPBM mesti pertahankan PN. Tapi nak guna alasan apa? Bagaimana nak memastikan orang melayu terima PPBM?

Nak cakap pasal jasa?

Hasil?

Apa jer yang ada. Maka gunakanlah sentimen kaum dan agama. Orang melayu kena ditakut-takutkan. Memang masa PH memerintah, ada beberapa perkara yang menganggu sensitiviti kaum, tetapi majoritinya puncanya dari tangan PPBM - bukannya DAP dan PKR.

Yang lantik peguam dan hakim. Yang cuba bawa Icerd dan Statut Rom tanpa engagement dengan rakyat. Semua tu kini berada di luar PH. 

Sebahagian darinya bersama-sama PN.

PH hanyalah pak sanggup bodoh yang tak tahu diri sedang dipergunakan PPBM.

Demikian juga PPBM sedang pergunakan PAS dan UMNO. Tapi itu bukan kita punya call. Bukan kita yang sedang dipergunakan dan diperkotak-katikkan. PH dah selamat dari azab tu.  Bukan urusan kita nak pertikaikan PPBM pergunakan UMNO dan PAS. Cukup kita nak betulkan kenyataan bahawa tak betul perpecahan PN akan merugikan melayu, ia hanya merugikan PPBM. Undi melayu dah lama berpecah, with or without PPBM. Terimalah hakikat tu. - 10 Mac 2021.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...