Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 18 Disember 2020

Kenapa Nak Sokong Grand Coalition?

NURUL ASYIKIN | Kita telah difahamkan apa matlamat Grand Coalition secara asasnya setakat ini.

Baca sini dan sini.

Tetapi kenapa mesti Grand Coalition? Kenapa tak je jemput parti Pejuang dan Warisan masuk Pakatan Harapan? Nama Pakatan Harapan dah busuk sangat ke sampai mereka menyampah (btw, memang dah busuk yer, please terima hakikat ini 😅).

Sebagai rekod, ada juga yang beranggapan idea GC merupakan strategi Tun untuk mengekalkan PN di puncak kuasa pada PRU15. 

Kalau nak diikutkan, masuk Pakatan Harapan lagi senang. Hanya perlu isytiharkan bahawa Pejuang dan Warisan nak masuk ke dalam PH. Jalan Pejuang mungkin sedikit sukar kerana belum diluluskan ROS tetapi bila dah buat pengumuman sedemikian, publik akan faham PEJUANG sebahagian dari PH meskipun belum rasmi.

Kalau anggap nama PH dah tercalar teruk, boleh tukar nama lain. Walaupun ia tak mampu mencuci imej pemimpin-pemimpin dalam parti gabungan tu at least boleh ada pendirian baharu disamping belajar dari kesilapan lampau. 

Proses pembelajaran tu sepanjang hayat. Benda biasa je gagal, yang penting selepas gagal nak berputus asa atau terus bangkit dan memperbaiki kelemahan atau tidak.

Tapi kenapa PEJUANG dan WARISAN tak buat macam tu? Benda ini cukup mudah dan diketahui oleh umum. Pejuang dan Warisan tak mahu Anwar. Mereka boleh bersama PKR. Tapi mereka tak mahu Anwar berada di posisi teratas dalam gabungan baru ataupun ringkasnya, Grand Coalition.

Jika Anwar berada di hierarki tertinggi Grand Coalition (GC selepas ini), maka siapa yang akan dicalonkan sebagai Perdana Menteri ke 9 bagi parti-parti gabungan pembangkang? Anwar lah. Inilah masalahnya. Tun dan Shafie taknak Anwar.

Jadi macam mana nak plan singkirkan Anwar dari posisi tersebut?

Grand Coalition adalah jawapan dia. Dan ketika ini GC berada di fasa dua. Iaitu mengolah persetujuan umum dan parti. Persetujuan ahli, penyokong. 

Sepanjang dua minggu lepas GC berada di fasa 1, iaitu fasa memperkenalkan ia kepada umum.

Mereka gunakan ayat seperti pembangkang perlu disatukan, Anwar gagal lawan Belanjawan 2021. Logiknya, tiap-tiap tahun memang pembangkang gagal melawan Belanjawan pun. Tetapi apabila gagal melawannya pada tahun ini ia merupakan satu kesalahan serius.

Naratif ini dimainkan supaya apabila Anwar disingkirkan dan diletakkan Tun Mahathir, penyokong tidak akan protes.

Dan apa yang paling kelakar dalam naratif ini ialah, PKR perlu mendapatkan numbers. Lebih tepat, Anwar. Ini ialah satu misi yang diletakkan atas bahu Anwar jika mahukan sokongan DAP dan Amanah.

Tetapi siapa yang tumbangkan kerajaan PH? Tun Mahathir.

Siapa yang diletakkan beban dan perlu bertanggungjawab atas tertumbangnya PH? Anwar.

Yang buat masalah Tun Mahathir, yang kena cuci Anwar. Sejak dari awal lagi PKR telah memilih untuk move on dan bertembung melalui jalan pilihanraya, tetapi disebabkan desakan dan tekanan, maka PKR perlu mendapatkan numbers. Jika tunggu PRU15, ini bermakna PKR dianggap tak kisah kerajaan dirampas cara khianat dan tak serius dalam mempertahankan mandat rakyat.

Setelah ikut flow yang dua parti komponen PH ingin PKR lakukan, maka inilah adalah harga yang Anwar perlu bayar.

Pertama. Anwar tak berada dalam kabinet PH pun semasa Tun menjadi PM. Tapi selepas PH tertumbang, Anwar perlu membersihkan imej PH dengan membahas isu polisi, pentadbiran dan tindakan merugikan rakyat yang dilakukan PN. Sepanjang melakukan proses itu, penyokong PN memaki hamun Anwar dan menyalahkan Anwar sepanjang 22 bulan PH menjadi kerajaan. Dimana Tun Mahathir pada ketika ini? Buat roadshow menyalahkan Anwar dan Najib. Tak sekalipun mencuci dan membersihkan imej PH. Yang masih tinggal dalam PH, perlu membersihnya sendiri.

Kedua. PKR mendapat tawaran dari PN. PKR tidak tinggalkan PH. Anwar memilih setiakawan. PKR mahu terus bersama DAP dan Amanah walaupun disebabkan tindakan itu Anwar dianggap liberal. Tetapi hari ini Anwar dan PKR yang ditinggalkan.

Yang anehnya pun orang kita. Dengan menggunakan perkataan sahaja, Anwar ialah liberal. Tak pernah nampak keluarga Anwar buat majlis tarian, mandi berbikini tepi kolam ataupun terlibat dalam aktivisme LGBT. Tetapi Anwar ialah liberal. Anwar anti melayu. Anwar tak pernah cakap melayu malas, tetapi Anwar musuh melayu. Di satu sisi, kumpulan-kumpulan liberal anti Anwar kerana dia membawa elemen keislaman ke dalam pentadbiran Malaysia semasa menjadi Menteri Pendidikan dan seterusnya Timbalan Menteri, di satu sisi yang lain, kumpulan-kumpulan pro Mahathir berkata Anwar liberal dan musuh melayu. Mereka even tak konsisten pun dalam tuduhan mereka. Dua kumpulan berbeza membawa dua tuduhan berbeza dan tuduhan-tuduhan itu pula contradiks antara satu sama lain.

Fasa mengolah persetujuan umum ini cukup penting dalam pembinaan jenama GC. Apa yang ingin dilakukan ialah;

- Tak boleh tidak PKR mesti bersama-sama barisan pembangkang, gagal mengikuti flow ini PKR ialah PEMECAH kepada GABUNGAN PH dan PENGKHIANAT.

- Anwar tak lagi patut berada di posisi teratas. Seat itu harus diberikan kepada Tun Mahathir. Pilihan pertama. Jika gagal menyakinkan pimpinan dan penyokong, maka Shafie dan Mukhriz akan menjadi calon proxy.

- Penting salah satu dari tiga nama di atas ialah kerana mereka ialah calon PM seterusnya dari gabungan pembangkang.

Macam mana PKR boleh selamatkan diri mereka dari tekanan ini? Keluar dari PH bermaksud menghancurkan PH dan akan dihina sampai mati oleh penyokong-penyokong PH.

Menerima kembali Tun dan membiarkan beliau mengetuai barisan pembangkang membuat ahli-ahli sendiri meninggalkan PKR.

Option ketiga. Bersetuju GC. Tetapi Anwar ialah leader untuk mengelak skim pengkhianatan berulang kembali. Rekodnya Tun Mahathir PENGKHIANAT. Rekodnya, Shafie langsung tak boleh dibawa berunding dan berada di rumah Tun semasa membincangkan langkah-langkah pengkhianatan.

Bagaimana PH patut menyerahkan kunci kuasa ini kepada KUMPULAN PENGKHIANAT?

Dan bagaimana mampu penyokong PH menerima semua tindakan di atas dengan hati yang terbuka? Maka, dalam fasa mengolah persetujuan inilah, penyokong-penyokong PH, khususnya PKR kena bersatu melawan tindakan GC yang mahu meletakkan kembali Tun Mahathir atau proxynya di puncak kuasa.

Sehingga GC keluarkan kenyataan. Kita tak akan calonkan Tun, Shafie dan Mukhriz sebagai CALON PERDANA MENTERI KE 9 ataupun mengetuai GC. Selagi mereka tak cakap ini, tak payahlah kita memperbodohkan diri kita sokong GC. 

Cukuplah 22 bulan Manifesto Bukan Kitab Suci. Dan membina kerajaan dengan lompatan UPKO dan UMNO. 

Kita memang perlukan pembaharuan. Benar Anwar memang banyak kelemahan dan kecuaian. Tetapi selagi kewujudan Anwar membuatkan Mahathir serba tak kena, maka dia perlu diletakkan disana. Kita akan letak Anwar. Supaya kita boleh sekat langkah ketamakan Mahathir. Anwar tak jadi Perdana Menteri pun takpe. Janji dia boleh buat Tun Mahathir dan proxynya tak dapat seat PM9, itu lebih dari cukup. - 18 Disember 2020.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...