Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 21 Disember 2020

Belgium Dedah Harga Vaksin #Covid19, Timbalan Menteri Nafi Dakwaan Zaharin, HM Tukar Tajuk.

POLITIK | Portal The Guardian melaporkan tindakan seorang Menteri Belgium yang mendedahkan harga yang akan dibayar negara itu (yang dipersetujui Kesatuan Eropah) bagi membeli vaksin covid19 dari beberapa pengeluar berbeza.

Eva De Bleeker mendedahkan senarai harga itu di Twitternya tetapi dipadamkan selepas itu. Bagi kumpulan pendesak yang mahukan ketelusan perubatan, tindakan Eva itu dipuji.

Namun ianya mengundang ketidakpuasan hati dikalangan syarikat farmaseutikal kerana melanggar klausa kerahsiaan yang tertakluk sebagai rahsia komersil sensitif.

Pfizer antara yang mempertikaikan perkara tersebut.

"Harga tersebut dilindungi oleh klausa kerahsiaan dalam kontrak bersama EU komisi," kata pembuat ubat, Elisabeth Schraepen. 

Berikut senarai harga yang didedahkan Eva. EU membeli setiap dos vaksin;

Oxford/AstraZeneca pada harga €1.78 (RM8.81); 

Johnson & Johnson (AS$8.50 atau RM34.35

Sanofi/GSK (€7.56 atau RM37.45) 

Pfizer/BioNTech dijual pada harga €12 (RM59.43)

CureVac (€10 atau RM49.52)

Moderna (AS$18 atau RM72.73).

Oxford memberikan harga yang paling murah, sementara yang paling mahal adalah dari Moderna namun hal tersebut sememangnya sudah diketahui umum.

Bagaimanapun, maklumat itu memberikan kelebihan kepada negara lain yang mungkin masih dalam proses berunding harga dan terma bagi mendapatkan vaksin tersebut.

Belgium dilaporkan membeli 33 juta vaksin dengan harga 279 juta. Jika ditukarkan kepada matawang ringgit, ia bermakna 33 juta vaksin pada harga RM1.376 billion. 

Pada 13 Oktober, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan Malaysia bersetuju untuk menyertai pelan peruntukan vaksin COVID-19 global (COVAX).

Pada 16 Oktober, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin berkata penyertaan Malaysia ke dalam COVAX akan membuatkan Malaysia tertakluk kepada perjanjian jualbeli vaksin.

"Kita juga terikat untuk membeli vaksin dari COVAX ini dengan nilai RM600 juta dan ia satu jumlah yang cukup besar tapi tidak halang kita mendapat bekalan dari pembekal luar seperti China dan negara pembekal lain," katanya, lapor Berita Harian.

Sehingga 19 November, Malaysia dilaporkan telah membayar RM94.08 juta wang pendahuluan COVAX. 

"Keputusan untuk Malaysia menyertai fasiliti ini akan membabitkan kos yang merangkumi bayaran pendahuluan dan jaminan perkongsian risiko berjumlah AS$22,656,200 atau secara anggarannya RM94.08 juta," kata Khairy Jamaluddin pada Waktu Pertanyaan Menteri di Dewan Rakyat. (Berita Harian).

Selain COVAX, Malaysia juga memeterai perjanjian mendapatkan vaksin dari Pfizer.

COVAX akan membekalkan 10% dan Pfizer akan membekalkan 20% bagi keperluan negara.

Pada 27 November lepas, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan Malaysia bersetuju membeli 12.8 juta dos vaksin dari pembekal Pfizer yang akan tiba seawal suku pertama 2021.

Namun harga pembelian tidak dinyatakan.

Perjanjian antara Malaysia dan Pfizer dimeterai pada 24 November 2020.

Menteri Kesihatan Malaysia, Datuk Seri Dr. Adham Baba dalam kenyataan bertarikh 21 Disember berkata kerajaan akan memeterai perjanjian dengan syarikat farmaseutikal AstraZeneca dari United Kingdom pada Isnin ini bagi pembelian vaksin Covid-19 bagi memenuhi keperluan imunisasi 20 peratus rakyat Malaysia.

Dengan ketiga-tiga perjanjian tersebut, ini bermakna Malaysia sekurang-kurangnya mempunyai bekalan vaksin sehingga 50% bagi penduduknya.

Vaksin tersebut juga akan diberikan secara percuma kepada warganegara dan bayaran akan dikenakan bagi bukan warganegara.

Sementara itu, tindakan Belgium mendedahkan senarai harga pembelian vaksin juga mengundang tanda-tanya dikalangan rakyat Malaysia.

Bahkan ada yang mendakwa Malaysia bayar mahal untuk tujuan dana pilihanraya.

Khairy Jamaluddin dalam satu kenyataan bertarikh 16 Oktober berkata Malaysia akan mengadakan rundingan mengenai harga yang perlu dibayar kepada COVAX kerana kini harga untuk satu vaksin sudah ditetapkan pada harga AS$20 (kira-kira RM82).

Ini bermakna harga yang diberikan kepada Malaysia lebih mahal dari perjanjian EU bersama pengeluar. Bagaimanapun harga itu mungkin tidak tertakluk kepada kos penghantaran, simpanan dan agihan.

Laporan bercelaru Harian Metro;

Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Ahmad Amzad Hashim dilaporkan berkata kos pembelian vaksin ialah RM2.3 billion, lebih rendah dari apa yang diperuntukan.

Bagaimanapun laporan itu hanya dapat diakses menerusi portal Harian Metro versi AMP. Bagi versi web kenyataan tersebut tidak terpapar. Tajuk awal laporan tersebut ialah : Covid-19 : Kos Beli Vaksin RM2.3 Billion.

Kini ditukar kepada : Covid-19: Kos beli vaksin lebih rendah.



Dalam laporan yang sama, Ahmad Amzad Hashim juga menafikan dakwaan Zaharin Mohd Yassin kononnya kos Malaysia membeli vaksin adalah sebanyak RM3b. - 21 Disember 2020.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...