Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 23 Disember 2020

Kenaikan Kos Haji 2021, Apa Yang Kita Tahu Setakat Ini.

SEMASA | Nampaknya laporan yang tersiar di akhbar versi cetak Sinar Harian telah mencetuskan kebimbangan di kalangan penganut Islam yang berasa gusar dengan kenaikan kos haji.

Laporan yang disiarkan pada semalam (22 Disember 2020) telah mendatangkan pelbagai reaksi kepada umat Islam di negara ini.

Laporan itu menyebut;

- Pendeposit Tabung Haji disarankan menambahkan simpanan mereka.

- Ini kerana, kos menunaikan haji dijangka akan meningkat pada tahun hadapan (2021).

- Kenaikan itu dipercayai ada kaitan dengan penularan pandemik covid19.

- Dimana kerajaan Arab Saudi akan menguatkuasakan SOP dan langkah keselamatan yang lebih ketat bagi mengekang penyebaran covid19.

- Walaupun kerajaan berusaha melakukan yang terbaik bagi memastikan yang terbaik untuk bakal jemaah haji tetapi semua pihak perlu juga bersedia dengan apa yang akan diumumkan oleh Arab Saudi kelak.

- Bagaimanapun andai kata berlaku sebarang kenaikan, ianya tidak akan dilakukan secara mengejut.

- Kerajaan dalam masa yang sama akan berunding dan berbincang dengan kerajaan Arab Saudi bagi mengetahui kos yang terbaik serta memperincikan beberapa perkara berkaitan ibadat haji.

- Sebarang keputusan termasuklah menaikkan kos haji akan dimuktamad selepas melalui proses perbincangan termasuklah membawa isu ini ke dalam kabinet.

- Pada ketika ini kos jemaah haji muassasah TH ialah RM9,980. Kos sebenarnya ialah RM22,900. Selebihnya ditanggung kerajaan bagi mereka yang menunaikan ibadat tersebut buat kali pertama.

Laporan ini menjelaskan bahawa sebarang pertambahan kos yang akan berlaku di masa hadapan adalah hasil dari tindakan Arab Saudi dan bukannya kerajaan Malaysia. 

Satu lagi, kenaikan itu pun nampaknya belum muktamad. Boleh jadi kerajaan akan menyerap kos tambahan ataupun melepaskan ia kepada bakal jemaah haji, tertakluk kepada hasil perbincangan bersama.

Dalam perkembangan yang berkaitan, Sinar Harian bertindak membetulkan tajuk laporan mengenai berita tersebut.

Tajuk akhbar versi cetak : Bakal jemaah kena tanggung sendiri kenaikan kos haji.

Tajuk akhbar versi online yang dikemaskini : Jemaah haji diminta bersedia berdepan caj tambahan baharu.

Meskipun berlaku perubahan tajuk, ia nampaknya tidak mengubah maksud laporan asal, yakni pendeposit perlu bersedia dengan sebarang pertambahan kos di masa-masa akan datang dan haruslah membuat persediaan awal dengan menyimpan lebih. - 23 Disember 2020.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...