Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 29 Julai 2021

5 Point Penting YDPA Yang Buktikan Takiyuddin Dan Jemaah Menteri Derhaka Agong.

POLITIK | Hari ini Istana Negara telah mengeluarkan titah Yang Dipertuan Agong berhubung kenyataan Takiyuddin Hasan, Menteri Undang-Undang pada 26 Julai 2021 di Parlimen ketika Ahli- Ahli Parlimen sedang berbahas mengenai Proklamasi dan Ordinan Darurat.



Dalam kenyataan itu, Takiyuddin memaklumkan;

- Kerajaan PN memutuskan tidak akan menasihati Agong untuk menyambung Proklamasi Darurat.

- Kerajaan PN memutuskan untuk membatalkan semua Ordinan Darurat pada 21 Julai 2021 (tarikh ini disebut ketika Takiyuddin bangkit kali kedua).

Akibat dari kenyataan Takiyuddin itu, beberapa persoalan mula dibangkitkan oleh pelbagai pihak, antaranya adakah kerajaan ini masih sah dan kenapa pembatalan itu dibuat secara tergesa-gesa.

Semalam, di Parlimen, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Pakatan Harapan mendesak agar Takiyuddin menjawab samada pembatalan Ordinan Darurat telah melalui Agong ataupun melangkaui proses perlembagaan.

Bagaimanapun Takiyuddin enggan menjawab persoalan tersebut dan berkata akan menjawab pada hari isnin. Tindakan Takiyuddin turut disokong oleh Speaker Azhar Harun.

Faktanya, proses dan sistem di negara ini, menurut Perlembagaan, untuk melaksanakan, menguatkuasa, meminda mahupun membatalkan apa-apa Darurat dan Ordinan Darurat, ia memerlukan kelulusan, perkenan ataupun endorsement dari Yang Dipertuan Agong.

Hanya Agong boleh meluluskan darurat dan demikian juga halnya ketika membatalkan ia.

Jemaah Menteri boleh bersidang, bermesyuarat dan memutuskan mahu menguatkuasa atau membatalkan tetapi untuk semua keputusan-keputusan tersebut, perlulah mendapat perkenan daripada Agong. Sehingga Agong dirujuk, tidaklah boleh membuat kenyataan dan keputusan sesuka hati kerana tindakan itu dianggap melangkaui peraturan, sistem dan Perlembagaan Negara.



Perkara ini juga disahkan oleh Agong menerusi kenyataan Istana Negara bertarikh 29 Julai 2021;

𝗞𝗨𝗔𝗦𝗔 𝗠𝗘𝗡𝗚𝗚𝗨𝗕𝗔𝗟 & 𝗠𝗘𝗠𝗕𝗔𝗧𝗔𝗟𝗞𝗔𝗡 𝗢𝗥𝗗𝗜𝗡𝗔𝗡 𝗗𝗔𝗥𝗨𝗥𝗔𝗧 𝗧𝗘𝗥𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗗𝗜 𝗕𝗔𝗪𝗔𝗛 𝗕𝗔𝗚𝗜𝗡𝗗𝗔.

Yakni, YDPA perlu dirujuk terlebih dahulu jika PN mahu mengubal atau membatalkan Ordinan Darurat kerana itu bidang kuasa YDPA.

1. Perkara 150(2B) dibaca dengan Perkara 150(3) Perlembagaan Persekutuan secara jelas memperuntukkan kuasa penggubalan dan pembatalan Ordinan-Ordinan Darurat terletak pada Seri Paduka Baginda.

𝗕𝗔𝗚𝗜𝗡𝗗𝗔 𝗕𝗘𝗥𝗗𝗨𝗞𝗔𝗖𝗜𝗧𝗔 𝗗𝗘𝗡𝗚𝗔𝗡 𝗞𝗘𝗡𝗬𝗔𝗧𝗔𝗔𝗡 𝗬𝗔𝗡𝗚 𝗗𝗜𝗕𝗨𝗔𝗧 𝗧𝗔𝗞𝗜𝗬𝗨𝗗𝗗𝗜𝗡 𝗗𝗔𝗟𝗔𝗠 𝗣𝗔𝗥𝗟𝗜𝗠𝗘𝗡 𝗦𝗘𝗗𝗔𝗡𝗚𝗞𝗔𝗡 𝗣𝗘𝗠𝗕𝗔𝗧𝗔𝗟𝗔𝗡 𝗕𝗘𝗟𝗨𝗠 𝗟𝗔𝗚𝗜 𝗗𝗜𝗣𝗘𝗥𝗞𝗘𝗡𝗔𝗡𝗞𝗔𝗡.

Maknanya, Takiyuddin telah mengesahkan PN telah membuat tindakan berkaitan pembatalan Ordinan Darurat tanpa merujuk dan mendapat perkenan daripada YDPA.

2. Sehubungan dengan itu, Seri Paduka Baginda menzahirkan rasa amat dukacita dengan kenyataan yang telah dibuat di Parlimen pada 26 Julai, 2021 lalu bahawa Kerajaan telah membatalkan semua Ordinan Darurat yang telah dimasyhurkan oleh Baginda sepanjang tempoh Darurat walhal pembatalan belum lagi diperkenan Baginda.

𝗣𝗘𝗥𝗕𝗜𝗡𝗖𝗔𝗡𝗚𝗔𝗡 𝗔𝗪𝗔𝗟 𝗕𝗘𝗥𝗦𝗔𝗠𝗔 𝗕𝗔𝗚𝗜𝗡𝗗𝗔 𝗣𝗔𝗗𝗔 𝟮𝟰 𝗝𝗨𝗟𝗔𝗜 𝗔𝗗𝗔𝗟𝗔𝗛 𝗗𝗜𝗠𝗜𝗡𝗧𝗔 𝗠𝗘𝗠𝗕𝗔𝗛𝗔𝗦𝗞𝗔𝗡 𝗢𝗥𝗗𝗜𝗡𝗔𝗡 𝗗𝗔𝗥𝗨𝗥𝗔𝗧 𝗕𝗔𝗚𝗜 𝗧𝗨𝗝𝗨𝗔𝗡 𝗣𝗘𝗠𝗕𝗔𝗧𝗔𝗟𝗔𝗡 𝗧𝗔𝗣𝗜 𝗜𝗔 𝗧𝗔𝗞 𝗗𝗜𝗟𝗔𝗞𝗦𝗔𝗡𝗔𝗞𝗔𝗡.

Rupa-rupanya, Takiyuddin dan berbincang dengan YDPA mengenai isu pembatalan ini tetapi YDPA mahu hal pembatalan ini dibawa ke dalam Parlimen untuk dibincangkan bersama sebelum membatalkan ia. Ini juga bermakna, YDPA mahu mengambilkira pandangan pelbagai pihak. Pandangan pelbagai pihak ini sebenarnya penting sebagai rumusan dan kajian akhir dan bagaimana negara ini patut belajar dari tindakan ini di masa-masa akan datang. Nampak gayanya Takiyuddin telah meremehkan keputusan YDPA.

3. Seri Paduka Baginda turut menzahirkan rasa amat dukacita kerana apa yang telah diperkenan dan dititahkan kepada Yang Berhormat Datuk Seri Takiyuddin bin Hassan selaku Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) dan Yang Berbahagia Tan Sri Idrus bin Harun, Peguam Negara semasa majlis menghadap secara maya pada 24 Julai 2021 bahawa cadangan pembatalan semua Ordinan Darurat dibentang dan dibahaskan di Parlimen bagi tujuan diungkaikan telah tidak dilaksanakan.

𝗣𝗘𝗠𝗕𝗔𝗧𝗔𝗟𝗔𝗡 𝗗𝗜𝗟𝗔𝗞𝗨𝗞𝗔𝗡 𝗦𝗘𝗖𝗔𝗥𝗔 𝗧𝗘𝗥𝗚𝗘𝗦𝗔-𝗚𝗘𝗦𝗔 𝗧𝗔𝗡𝗣𝗔 𝗣𝗘𝗠𝗕𝗘𝗡𝗧𝗔𝗡𝗚𝗔𝗡. 𝗞𝗘𝗡𝗬𝗔𝗧𝗔𝗔𝗡 𝗕𝗘𝗥𝗖𝗔𝗡𝗚𝗚𝗔𝗛 𝗗𝗔𝗡 𝗕𝗘𝗥𝗡𝗜𝗔𝗧 𝗠𝗘𝗡𝗚𝗘𝗟𝗜𝗥𝗨𝗞𝗔𝗡 𝗗𝗘𝗪𝗔𝗡. 𝗧𝗜𝗗𝗔𝗞 𝗠𝗘𝗡𝗚𝗛𝗢𝗥𝗠𝗔𝗧𝗜 𝗞𝗨𝗔𝗦𝗔 𝗕𝗔𝗚𝗜𝗡𝗗𝗔 𝗗𝗔𝗡 𝗣𝗘𝗥𝗨𝗡𝗧𝗨𝗞𝗔𝗡 𝗣𝗘𝗥𝗨𝗡𝗗𝗔𝗡𝗚𝗔𝗡 𝗡𝗘𝗚𝗔𝗥𝗔.

YDPA juga dengan tegasnya bertitah bahawa kenyataan Takiyuddin adalah bercanggah dan mengelirukan dewan malah gagal menghormati kedaulatan undang-undang.  Nama Takiyuddin dipetik terang-terangan disitu.

4. Seri Paduka Baginda turut menegaskan bahawa permohonan pembatalan semua Ordinan Darurat berkuat kuasa pada 21 Julai 2021 yang telah dilakukan secara tergesa-gesa tanpa pembentangan di Parlimen dan kenyataan yang bercanggah serta mengelirukan di Parlimen bukan sahaja gagal menghormati prinsip kedaulatan undang-undang yang terkandung dalam Rukun Negara malah telah membelakangi fungsi dan kuasa Seri Paduka Baginda selaku Ketua Utama Negara seperti yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan.

𝗕𝗔𝗚𝗜𝗡𝗗𝗔 𝗔𝗗𝗔 𝗞𝗘𝗪𝗔𝗝𝗜𝗣𝗔𝗡 𝗠𝗘𝗠𝗕𝗨𝗔𝗧 𝗧𝗘𝗚𝗨𝗥𝗔𝗡 𝗪𝗔𝗟𝗔𝗨𝗣𝗨𝗡 𝗧𝗘𝗥𝗜𝗞𝗔𝗧 𝗗𝗘𝗡𝗚𝗔𝗡 𝗡𝗔𝗦𝗜𝗛𝗔𝗧 𝗝𝗘𝗠𝗔𝗔𝗛 𝗠𝗘𝗡𝗧𝗘𝗥𝗜.

YDPA mengakhiri titah tersebut dengan menjelaskan walaupun baginda terikat dengan nasihat jemaah menteri bagi membuat sebarang keputusan itu bukanlah bermakna baginda tiada kewajipan menyampaikan kebenaran apatah lagi pihak yang ditegurnya sedang menyelewengkan perlembagaan.

5. Seri Paduka Baginda sedia maklum akan perlunya Baginda bertindak mengikut nasihat Jemaah Menteri seperti terkandung dalam Perkara 40(1) Perlembagaan Persekutuan. Namun, Seri Paduka Baginda menzahirkan pandangan bahawa Baginda, selaku Ketua Utama Negara, mempunyai kewajipan untuk menyampaikan nasihat dan teguran jika berlaku sebarang tindakan yang tidak berperlembagaan oleh mana-mana pihak, khususnya mereka yang melaksanakan fungsi dan kuasa KDYMM Seri Paduka
Baginda Yang di-Pertuan Agong.

#DaulatTuanku - 29 Julai 2021.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...