Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 8 Februari 2019

Semakin Menafikan Tipu Sijil, Semakin Marzuki Dikantoikan Netizens.

SOSMED | Timbalan Menteri Luar, Senator Dato' Marzuki Bin Yahya dan PPBM nampaknya terkantoi lebih teruk dalam isu penipuan sijil akademik.

Ini gara-gara apabila Marzuki membuat kenyataan media menafikan beliau menipu mengenai kelayakannya petang tadi.

Ketika membuat kenyataan penafian itu Marzuki berkongsikan sijil yang dimilikinya kepada netizens. Di sijil itu tertera ia dikeluarkan oleh Cambridge International University.

Bagaimanapun semakan mendapati website yang tertera di atas sijil itu, http://www.ciuedu.us/ kini telah digodam.

Walaupun tidak meninggalkan apa-apa pesanan, tetapi dipercayai godaman itu dilakukan mungkin untuk menyindir Marzuki yang dianggap menipu kelayakan akademiknya, kerana itulah website itu dengan mudahnya digodam untuk menunjukkan betapa tak 'selamat dan terjaganya' portal tersebut.


Sementara itu di laman sosial, rata-rata netizens mempertikaikan ketulenan sijil tersebut dengan mengemukakan beberapa hujah.





Sesetengahnya mempersoalkan mengenai pointer dan jam kredit, sesetengahnya pula mempersoalkan logo ISO yang disalahguna dan sesetengahnya pula menyebarkan salinan sijil tersebut yang dengan mudahnya boleh diperolehi di website Google.

"Jadi ini bermakna, ketika dia masih seorang CEO dia belajar satu-satu kursus tanpa menyemak kesahihan samada yang menawarkan itu layak ataupun tidak. Bukan sahaja dia tidak berintergriti bahkan tidak mahir berniaga. Siapa pula sanggup nak belajar satu-satu kursus itu tanpa menimbangtara kesahihan, keperluan dan kepentingannya? Lebih baik beli buku dan baca sahaja," komen Tarminder Singh.   

Pelakon Jimmy Shanley turut memberikan ulasan di post tersebut,"Saya cadangkan PPBM adakan satu Universiti sendiri yang betul-betul ada student, sesapa dilantik Menteri ke lantikan politik ke terus diberi sijil ijazah, takde la orang mengata lagi dah," katanya dalam nada menyindir.


"Mohon simpan sikit bodoh tu untuk tatapan generasi akan datang. Aku ambik contoh website Boston University untuk course B.Sc Business Administration pun ada 31 subjek untuk undergraduate. Hala kemana transkrip Marzuki Yahya tu cuma ada 9 subjek ? Sah2 CIU tu fake University. Itulah dek kerana sumpah keramat Atok M kata melayu pemalas tu dah berbalik kepada korang semua. Parti sendiri pulak tu. Dasar pemalas. Malas Belajar tahu nak menipu ja. http://www.bu.edu/.../bs-in-business.../curriculum/," kata Nor Azizuddin pula.

Kelihatan pentadbir halaman PPBM tidak menjawab hujah-hujah yang dikemukakan oleh netizens setakat ini. - 8 Februari 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...