Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 6 Februari 2019

Timbalan Menteri Pertahankan Sijil Cambridge International University Tapi Siasatan Malaysiakini Mendapati Ada Sesuatu Yang Memeranjatkan..

MALAYSIAKINI | Timbalan Menteri Luar, Marzuki Yahya menjelaskan bahawa ijazah dalam pentadbiran perniagaan beliau adalah dari Cambridge International University yang berpusat di Amerika Syarikat, dan bukan University of Cambridge di United Kingdom.


"Saya fikir mereka (pengkritik saya) salah faham (kelayakan saya). Saya (belajar) di Cambridge International University di AS.

"Saya membuat logistik (sebelum menyertai politik), jadi saya hanya mengambil sijil untuk pengetahuan saya untuk mengembangkan perniagaan saya. Sebagai CEO syarikat, saya ingin memperluaskan pengetahuan dan perniagaan saya,"
katanya kepada Malaysiakini.

Marzuki sekali lagi menegaskan beliau akan memberikan semua bukti kelayakan akademiknya kepada polis sebaik sahaja dipanggil untuk disoal siasat.

Menurutnya, semua tuduhan terhadapnya adalah berniat jahat dan bertujuan merosakkan reputasi beliau.

Carian Google mendedahkan bahawa terdapat dua institusi yang dinamakan 'Cambridge International University'.

Baca : Timbalan Menteri Didakwa Tipu Kelayakan Akademik.

Satu adalah universiti berpangkalan di AS yang didaftarkan di Delaware, sementara satu lagi berpusat di Sepanyol dengan alamat pejabatnya di Florida. Kedua-dua universiti itu adalah berbeza.

Bagaimanapun, laman web untuk kedua-dua universiti itu menimbulkan persoalan tentang kredibiliti setiap institusi.

Institut di AS itu dengan jelas menyatakan pada halaman akreditasinya bahawa ia "tidak diakreditasi oleh agensi akreditasi yang diiktiraf oleh Setiausaha Pendidikan Amerika Syarikat."

Halaman itu juga mengatakan bahawa: "Akreditasi adalah proses sukarela dan tidak menjamin pendidikan yang berbaloi."

Laman itu menyenaraikan 150 program, termasuk satu dalam pengurusan kasino.

Institut ini menawarkan sijil dari peringkat sijil kepada kedoktoran, dengan yuran yang biasa.

Jumlah bayaran untuk ijazah sarjana muda adalah sebanyak AS$ 5,000. Tiada pecahan yuran bagi setiap semester. Bayaran boleh dibuat melalui perkhidmatan pembayaran dalam talian PayPal.

Walaupun menyediakan pelbagai program, laman web itu hanya menyenaraikan 13 fakulti adjang dan 12 fakulti antarabangsa. Tiada kursus yang diajar, atau kelayakan dinyatakan.

Salah satu foto fakulti mempunyai tera air (watermark) dari laman mencari jodoh AnastasiaDate. Laman web ini menghubungkan lelaki dari Amerika Utara hingga wanita di Eropah Timur.

Laman web ini juga menyenaraikan 20 rakan akademik dari seluruh dunia. Bagaimanapun, institusi rakan kongsi yang disenaraikan kelihatan tidak wujud. - 6 Februari 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...