Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 4 Februari 2019

PAS Tarik Balik Saman Terbukti Dakwaan Terima Dedak Tu Benar..

Mohd Mukhlis Mohd Sharif | Kenapa Saman Sarawak Report Sangat Penting?

Sebelum saya terangkan kenapa saman SR sangat penting dalam politik Malaysia, izinkan saya mentaaruf diri. Saya berkerja sebagai “messaging engineer” di sebuah syarikat IT di Cyberjaya. 


Kepakaran saya dalam dalam bidang email and security termasuk lah email forensics and analytics. Dalam masa yang sama minat saya ada 3, data analytics, Malaysian politics dan Gaming. 

Bila invoke mula-mula buat PRU prediction based on data analytics, benda tu sangat menarik perhatian saya. Sampai lah saya sendiri sign up on big data scientist and engineer class demi persue interest saya. Personallity trait saya adalah logician, yang mana trait seorang logician amat bergantung pada data dan analisis untuk membuat keputusan. To us (logician) data integrity is everything, without integrity, the data is useless.



Alhamdullillah, pada minggu lepas saya sudah secara tidak rasmi menjadi certified Data Scientist and Data Engineer.
Berbalik pada cerita saman SR, kenapa benda ini penting bagi rakyat Malaysia umumnya?

Disini saya akan bentangkan fakta-faktanya.

1. Dalam artikel SR, Clare menuduh yang pimpinan PAS mendapat dana dari UMNO sebanyak RM90 juta. Clare juga memberi contoh pimpinan PAS yang mendapat laba dari hasil perhubungan dengan UMNO.


2. Pimpinan PAS pada masa tersebut menafikan tuduhan SR dan kata SR cuba fitnah PAS


3. Mahfuz dan Husam juga menuduh perkara yang sama; pimpinan PAS masa tersebut acap kali nak ugut saman Husam dan Mahfuz, tapi sampai sekarang pun mereka masih belum disaman.


4. PAS hanya mampu meraih sokongan dengan persepsi. Umum kita semua ingat yang cybertrooper PAS berjuang bermati-mati yang kata PAS ada 0 tuduhan rasuah berbanding PH 21 dan BN 73. 


5. Dengan sentiment PAS adalah parti yang bersih , Presiden PAS waktu itu terus menyaman SR di mahkamah tinggi London.


6. Pada mulanya SR hanya mengunakan truth defense sebagai argument, tiba-tiba pula muncul rakaman audio Nik Abduh. Bila SR cuba hendak meminda original truth defense dengan audio nik abduh, di sini yang SR kena bayar kos. 


7. Masa ini lah yang cybertrooper PAS meraikan kemenangan Haji Hadi yang mengatakan PAS sudah menang interloktuari.

Kenapa pula Audio Nik Abduh sangat penting sampai SR cuba pinda truth defense dengan terpaksa membayar kos?

Dalam apa-apa benda sebelum membuat keputusan, biasanya ada risk dan reward dan fakta di bawah adalah kritikal kenapa Audio Nik Abduh sangat penting:

Excerpt


“We anticipate 8 or 9 witnesses [for] issues raised by the truth defence. There are allegations that owners of a religious school received funds. Allegations that the claimant’s political secretary, who was running the election campaign, knew of relevant payments. Then [that] the claimant’s close associate, Dr Marzuki, finally admitted that PAS had received a payment….

It seems likely he [Dr Marzuki] needs to give evidence. [Also the] Treasurer of PAS. Also 3 trustees of an account that is said to have received corrupt funds, at least one possibly two of those [trustees]. That takes you to six. Then there is the man on the tape, Nik Abduh. That’s our preliminary estimate for witnesses on what is pleaded….. [Jacob Dean, barrister for Hadi Awang]

Dalam kenyataan di atas, Peguam bela Presiden PAS Jacob Dean mengesahkan authenticity dan genuinity audio Nik Abduh. Ini penting kerana jika bahan tersebut palsu, it is not admissible by court. Jadi audio nik Abduh adalah asli dan ia tidak di contest oleh peguam Presiden PAS. Tapi apa pula kandungan audio tersebut?

Excerpt below;


“During the Sarawak Election, people did co-operate with UMNO to defeat DAP. Regarding the monetary issue, the fatwa [legal opinion] was already in place. It was apparent that Tok Guru Nik Aziz took UMNO’s money, Tok Guru Haji Hadi took UMNO’s money, I took UMNO’s money, everyone accused took UMNO’s money!!


Among the reasons why we succeeded was with UMNO’s help. UMNO helped us to achieve victory. In 10-11 of these activities. That is us being smart. Umno is stupid. Why do people keep asking us about UMNO’s money? This issue is now over. Tok Guru Nik Aziz took a considerable amount of UMNO’s money. Not a problem? Tok Guru Harun Din, not a problem. This meeting today not a problem.”


…. I have met Tok Guru Haji Hadi. Tok Guru Haji Hadi said lucky you taking UMNO’s money. Just do whatever we want. But do not use the money for our private matters. For our personal gain. Instead, use it for Islamic purposes. That’s why we have good relations with UMNO today… why Najib can even accept RUU amendments [Translated]

Dalam audio tersebut Nik Abduh sendiri MENGAKU MENGAMBIL DUIT UMNO dan cuba justify dengan kata YANG PRESIDEN PAS SENDIRI pun ambil duit UMNO.
Kenapa Nik Abduh berkata macam itu? Sebab yang confront Nik Abduh adalah menantu Presiden PAS dan yang rakam tersebut adalah rakan kawan baik menantu Presiden PAS.
Walaupun audio tersebut panjang, saya hanya menyentuh sedikit sahaja tentang duit UMNO sebab itu adalah inipati saman tersebut.

Jadi apa kaitan tuduhan SR dengan Presiden PAS tarik balik saman?
Setakat 2018, kos peguam PAS yang PAS perlu bayar ada dalam RM2.1 juta. Duit ini di percayai di biayai oleh UMNO sebab itu bila mula-mula Presiden PAS hendak saman SR, pegawai-pegawai kerajaan Malaysia pun turut terlibat.
Dari sumber yang boleh dipercayai, PAS sememangnya hendak tarik balik saman dari 2018, tapi hanya menunggu tahun untuk tarik balik saman. Dan bila PAS keluar kenyataan yang kata saman di tarik balik tanpa kos adalah satu taktik. Derma rm500K yang Idris Ahmad mintak tempoh hari untuk bayar guaman mungkin sebenarnya untuk bayar kos mahkamah sebab tarik balik kes(speculation at this point) . Saya harap PAS berterus terang dengan duit penderma sebab mereka berhak tahu duit infak mereka digunakan untuk apa.

Apa Implikasi Tarik Balik Saman SR Terhadap PAS?
Dalam politik, sentiment adalah segalanya. PAS dari dahulu cuba membuktikan mereka adalah champion dalam orang melayu dan Islam.

Bila PAS Tarik balik saman maka terbukti:
1. Kenyataan SR yang PAS mendapat laba dari UMNO RM90 juta adalah fakta dan bukan fitnah


2. Tuduhan bekas pemimpin PAS ( sekarang Amanah) adalah benar yang PAS mendapat dedak dari UMNO


3. PAS telah menjual agama Allah demi habuan dunia yang mana mereka menghalalkan rompakan UMNO terhadap 1MBD, TH, LTAT, FELDA dan macam2 lagi GLC kerajaan


4. Konsep taawun dan mutaghayyirat hanyalah diversion untuk menghalalkan hubungan dengan UMNO di mana pengikut di bawah terus ditipu.


5. Bila Presiden PAS sendiri secara tak rasmi mengaku yang PAS makan duit UMNO, PAS sendiri telah hilang credibility sebagai pejuang Melayu dan Islam


6. Masakan perjuang Islam boleh makan duit rakyat RM90 juta. Walaupun jumlahnya kecil berbanding billion yang DS Najib ambil, tapi masalah integrity adalah satu perkara yang serius. 


7. Dan untuk saya personally telah membuktikan apa yang saya cuba tulis bertahun lepas dari Muktamar 2015 yang PAS telah terpesong dari perjuangan asal juga adalah betul.

Dah juga kepada cybertropper PAS yang dulu tuduh saya lawan ulama, murtad, pencinta orang kafir, saya maafkan anda walaupun apa yang saya tulis ini terbukti benar selepas bertahun.

Remember, the truth will set you free, but first it will make you miserable.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...