Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 10 April 2019

Statut Rom, Mahathir, Dan Hipokrasi Kita.

Alan Azlan | Statut Rom, Mahathir, dan Hipokrasi Kita

Sebelum korang nak expect aku tulis pasal undang undang ni secara substantif, maaf, bukan sekarang. Terlalu teknikal hujahan dia. Masa buat video dengan Lupi haritu pun asyik cut je sebab berbelit sangat sampai terbelit fringe rambut aku kalau nak olah satu satu macam aku argue dalam court sambil flip hair. Eh.



Aku ni sebenarnya dah lama perati je yang kemain fefeling penyokong hak asasi manusia, peguam rakyat la, penegak kebenaran la bagai.

Kita faham setiap orang ada hak memberi pandangan. Dan setiap pandangan tu boleh dikritik kalau kandungan pandangan tu pada pandangan si pengkritik tu khilaf dari sudut undang undang.

Tapi yang aku nampak kebanyakkan golongan suka fefeling pejuang segala mak nenek ni adalah sikap hipokrit sampai jadi tak adil dan tak objektif.

Punyalah benci pada Najib dan UMNO sampai semua benda yang jadi sekarang kemain salah depa. Semua bondo la kau nak politikkan. Rimas tau Jemah.

Pasal Statut Rom ni macam macam orang bagi pandangan. Tak kisah la. Itula cantiknya ilmu. Boleh berhujah dengan fakta.

Yang jadi tak cantiknya bila Mahathir tarik balik "accession" sebagai State Party, semua tiba tiba salahkan orang yang tentang.

Yang salahkan bani bani Melayu UMNO lain, tuduh macam macam kata taknak maju la bagai.

Yang salahkan institusi Raja Raja lain. Dah jadi macam thesis PhD aku tengok berjela jela pasal konsep Raja Berperlembagaan dari para peguam bijaksana kat Facebook mahupun Tumblr. Eh tak tak.

Pastu ada pulak leaked writeup dari para akademik. So sekali lagi professor professor tu jadi lauk makian. Siap suruh berhenti la. Pastu daripada kementerian cakap tengah siasat pasal diaorg.

HEYYY!

Korang ni semua lupa eh? Mahathir dah setuju mula-mula pastu dia withdraw. Dia bagi speech sikit nyatakan kekesalan dan keegoan mendayu dayu macam Siti Sarah dalam lagu Kesetian dia tu tiba tiba semua orang jadi bodoh.

Jadi bodoh sebab lupa yang kalau Mahathir berkuasa untuk setuju join sebagai State Party maka kuasa adalah pada dia untuk tarik diri.

Kenapa seekor makhluk halus berjambul pun takda nak cakap pasal ni?

Mahathir dulu boleh ubah Perlembagaan untuk tarik kuasa Raja Raja la, buang Tun Salleh Abas la, siap topple pemerintahan Najib kot, so kau rasa Mahathir tiba tiba datang la lemah gemalai tarian zapin dia untuk tak kuat sampai rasa 'terpaksa' tarik balik dari persetujuan untuk join Statut Rom tu.

Jangan la weyh jadi hipokrit sangat. Kalau kau rasa kau patut kritik orang-orang yang bertanggunjawab untuk Malaysia tarik balik, orang pertama yang kau patut kritik dulu adalah Mahathir.

Mahathir. Faham?

Kuasa kat dia. Apa pun keputusan semua dia yang bertanggungjawab.

Macam ICERD dulu bila kita tak ratify semua salahkan orang dalam Pembangkang yang tentang. Tapi orang yang berkuasa untuk buat keputusan akhir tu korang senyap je.

Sebab apa? Sebab kau tu semua taksub nauzubillahi min zalik.

Maaf cakap rata rata peguam peguam yang aku baca komen diaorang pun tak terlepas dari khilaf ni.

Takda sekor pun yang buka mulut kritik Mahathir. Sibuk salahkan yang lain. Siap nak suruh professor-professor tu letak jawatan la bagai.

Celah bedah mana yang kau perjuangkan kebebasan akademik terlalak lalak sampai terkeluar soprano Shafinaz Selamat kau tu sis?

Kita sebagai peguam ni, tugas moral kita adalah didik orang sekeliling kita dengan fakta atau pandangan yang adil. Bukan sebab kita terlalu taksub pada parti politik.

Bila peguam sendiri dari taksub dengan politik jadi penilaian dia akan dikaburi dengan pandangan peribadi dia yang bersifat biased pada parti politik yang dia suka.

Cuba kalau Najib yang withdraw dari Statut Rom ni. Kemain tergeliat melentik badan kau macam Farah Ann tu sambil maki-maki kan??

Sikit sikit salah Najib la salah UMNO la salah orang Melayu la. Maka dikau ulang lah ayat ayat itew tu sampai Abang Jamil mampos.

Jadi adil. Jadi objektif. Jangan jadi hipokrit.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...