Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 7 April 2019

Kerajaan Tidak Akan Menyalahkan Pengkritik Isu Statut Rom Kata Sepang (MP Batu Kawan, Bagaimana?)

HANIPA MAIDIN | Statut Rome - Keputusan berat yang harus dipikul.

1. Sebagai salah seorang anggota pentadbiran Kerajaan sekarang, saya akui banyak pihak yang menyatakan rasa tidak puashati dengan pendirian Kerajaan yang menarik diri dari " Rome Statute".

2. Sepertimana yang dinyatakan oleh YB Menteri JPM (undang-undang), ia adalah keputusan Kabinet.


3. YAB PM dilapor menyatakan penarikkan diri tersebut kerana di sana wujudnya kekeliruan yang ditimbulkan oleh pihak pihak tertentu dan BUKAN kerana Statut itu membahayakan negara.

4. Memang agak sukar untuk menerima alasan bagaimanakah Statut Rome yang terhad hanya untuk memerangi EMPAT sahaja kesalahan jenayah yang besar, yang serius dan yang bersifat " systemic" iaitu jenayah kemanusiaan (crimes against humanity), jenayah perang (war crimes), jenayah pembunuhan beramai ramai (genocide) dan jenayah pencerobohan (aggression) masih boleh ditentang oleh mana-mana pihak. Satu perkara yang jelas Statut Rome adalah bermatlamatkan apa yang dikatakan "to end any impunity".

5. Malangnya, suka atau tidak, kekeliruan memang berlaku di negara ini dan ini amat menyedihkan. Kekeliruan ini seolah- olah meremehkan usaha- usaha serius dan berterusan Kerajaan bagi mempamerkan atau mempromosikan konsep keserdehanaan  moderation).

6. Kekeliruan ini juga seolah olah meletakkan kita semua dalam senario atau persoalan berikut "is our beloved land is being held in ransom by those who are not happy with moderation?".

7. Sebagai sebuah Kerajaan yang bertanggungjawab bagi mewujudkan kestabilan dan keamanan yang berterusan dari sebarang unsur yang tidak sepatutnya yang mungkin lahir dari kekeliruan tertentu misalnya, maka kadangkala Kerajaan terpaksa harus memilih satu keputusan yang mungkin dilihat tidak begitu popular yang menyebabkan ia dikritik dengan hebat, pedas dan tajam.

8. Mengambil ruh Malaysia Baru, saya percaya Kerajaan insha Allah tidak akan sama sekali menyalahkan (blame) para pengkritik atas keputusan terbaru ini. Bagi saya, mereka mempunyai segala hak untuk menyatakan rasa tidak puas hati mereka dan juga hak untuk mengkritik, sepedas mana pun.

9. Sebagai sebuah Kerajaan, mungkin perkiraan kami agak berbeza sedikit dengan perkiraan pihak-pihak lain khususnya ketika berhadapan dengan situasi di mana kami perlu melaksanakan keputusan yang harus mengimbangi dengan betul (to strike a proper balance) pelbagai kepentingan yang berbeza. - 7 April 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...