Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 7 Mac 2019

'Isytihar Perang Dengan Bukan Melayu', Guan Eng Tarikbalik Kenyataan, Pembangkang Buat Laporan Polis.

POLITIK | Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Asyraf Wajdi bin Dusuki hari ini mendesak Lim Guan Eng meminta maaf dan seterusnya meletakkan jawatan kerana membuat kenyataan berbaur provokasi dan perkauman bagi mengulas kerjasama politik antara PAS dan UMNO semalam.

Dalam kenyataan itu Lim berkata, kerjasama itu menandakan kedua-dua parti itu mengisytiharkan perang kepada bukan melayu.


Namun selepas dikecam bertubi-tubi, Lim kemudiannya dilaporkan telah menarikbalik kenyataan itu seperti yang disiarkan Malaysiakini menerusi portalnya hari ini. 



"Lim telah menarik balik kenyataan awalnya iaitu "isytihar perang terhadap bukan melayu", memetik laporan itu. 

Lim juga dilaporkan enggan melayan kecaman berikutan beranggapan isu itu telah selesai selepas bertindak membetulkan kenyataan asalnya.



Namun pembangkang masih lagi beranggapan Lim Guan Eng perlu bertanggungjawab kerana menimbulkan provokasi.

Laporan polis atas kenyataan itu juga telah dibuat.

Berikut dibawah adalah kenyataan penuh Ketua Pemuda UMNO itu;


DESAK LIM GUAN ENG MOHON MAAF TERBUKA DAN LETAK JAWATAN

Tengahari tadi di Ibu Pejabat Polis (IPD) Dang Wangi, kami barisan Pergerakan Pemuda-Pemuda daripada parti UMNO, PAS, MCA, MIC, IPF, BERJASA dan Parti Makkal Sakti Malaysia telah membuat laporan polis berkenaan kenyataan rasis dan chauvinis Menteri Kewangan DAP, YB Lim Guan Eng yang mendakwa bahawa kerjasama UMNO-PAS dianggap sebagai ’declaration of war on Non-Malays (isyarat perang terhadap kaum bukan melayu)’.


Sebaran pro kerajaan.
Pada hari ini juga, Pemuda di seluruh negara telah digerakkan untuk membuat laporan polis yang serupa bagi menghantar isyarat jelas bahawa rakyat berbilang agama dan kaum tidak sesekali merestui perlakuan dan pernyataan bersifat rasis daripada mana-mana pihak apatah lagi daripada seorang Menteri Kanan Kerajaan, YB Lim Guan Eng.

Justeru, kami sepakat mendesak Lim Guan Eng agar segera disiasat dan didakwa di bawah Akta Hasutan, MEMOHON MAAF TERBUKA kepada seluruh rakyat Malaysia dan MELETAKKAN JAWATAN sebagai Menteri Kanan Persekutuan kerana kenyataan tidak bertanggungjawab itu mampu mencetuskan ketegangan kaum dan mewujudkan ketidak-harmonian rakyat berbilang bangsa dan agama di negara ini! - 7 Mac 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...