Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 3 April 2019

Selepas Tunjukkan Surat, Lim Guan Eng Ditertawakan Wee Ka Siong Kaw-Kaw..

Wee Ka Siong | Hari ini, Menteri Kewangan “menyahut cabaran” saya dengan mendedahkan sepucuk surat kononnya ada pihak yang akan menawarkan bidaan setinggi RM1.68 bilion. Menurut laporan Oriental Daily, Guan Eng berkata surat itu datangnya dari satu firma guaman di Hong Kong. Mana mungkin mutu Bahasa Inggeris dalam kalangan peguam di Hong Kong begitu teruk sekali? 😰😰

Saya tergelak bila membaca isi kandungan surat tersebut, bukan kerana pengirim mendoakan Menteri Kewangan sentiasa sihat walafiat, sebaliknya saya mendapati surat tawaran bidaan RM1.68 bilion itu penuh dengan “grammatical mistakes”.

Bagi saya, ini lebih mirip kepada surat broker yang tidak bertauliah, bukannya peguam dari Hong Kong yang mempunyai tahap penguasaan Bahasa Inggeris yang tinggi. Bagaimana syarikat yang mampu membayar RM1.68 bilion bersamaan HK$3.3bil melantik seorang agen/ peguam yang begitu rendah standardnya.



Antara kelemahan dan kesilapan yang terkandung di dalam surat adalah seperti berikut:

(i) Masalah tatabahasa yang teruk dan ayat yang lintang-pukang. Contohnya ENTIRE WHOLE Malaysia Building, apakah ini penggunaan Queen English? Orang Hong Kong pasti tak faham!

(ii) “Our client believe will help to improve the FINANCIAL of Malaysian Government”.... Ayat ini berbelit-belit! Apa maksud sebenar? Pembeli nak membantu memperbaiki ekonomi Malaysia dengan membeli Bangunan Malaysia? Baik hati sungguh pembeli ini!

(iii)... “to thank the YB Tuan who is considering and supporting this proposal for the benefit of ALL” ..... ALL? Maksudnya apa? Macam mana Menteri “bersedia memberi sokongan terhadap cadangan” kalau ianya tender terbuka? Keputusan tender ditentukan seorang atau Lembaga Tender?

Banyak lagi keraguan sepertimana yang ditonjolkan. Apa yang lebih penting ialah:

1. Ini cuma surat menyatakan hajat (indication of interest) untuk bidaan dan bukannya tawaran bidaan rasmi dengan pembayaran deposit sebagai "commitment".

2. Mana laporan penilaian hartanah yang terkini yang dijalankan oleh Kerajaan PH sebelum menetapkan harga asas (base price)?

3. Bila notis tender terbuka disiarkan? Bila pula proses tender ditutup? Bila lembaga tender bersidang dan memilih bidaan tertinggi? Kalau belum lagi, surat ini tiada kena mengena dengan tender terbuka. Yang boleh memohon sokongan Menteri ini lebih mirip kepada tender rundingan terus (direct negotiation) atau tender selektif (selective tender), bukannya tender terbuka!

Kalau Guan Eng nak tunjuk surat, biarlah tunjuk surat yang berkualiti dan penuh dengan professionalisme. Jika tidak, kita akan ditertawakan dunia! Kerajaan bukan mencari khidmat broker tidak bertauliah, biarlah profesional dan jangan bersikap “provisional”! - 3 April 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...