Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 4 Julai 2019

Kritikan Kepada AmenoWorld Dalam Isu Yeo Bee Yin & Kaitannya Dengan Kilang Kimia Di Pasir Gudang.

Kelab Diskusi Ekonomi Rakyat - KADER |KELEMAHAN PEMAHAMAN PERIHAL KORPORAT OLEH AMENO WORLD DI DALAM CUBAAN LARI ISU BEE YIN-ISU PEMILIKAN IOI (IOI LIPID, IOI PAN-CENTURY EDIBLE OILS & IOI PAN-CENTURY OLEOCHEMICALS)

Ameno World dengan yakin menaikkan status membela Yeo Bee Yin dengan mengatakan bahawa IOI Lipid telah dijual kepada Loders dan menyatakan IOI Pan Century Edible Oils dan IOI Pan Century Oleochemicals terlibat di dalam minyak kelapa sawit.




https://www.facebook.com/171309649570580/posts/2548957108472477/

Perenggan “Sudah tentulah kritikan korang sepatutnya menumpukan apa yang fakta, apa sebenarnya yang perlu dipertikaikan, apa yang sepatutnya dipersoalkan supaya kerajaan & menteri boleh belajar dan memperkemaskan hasil tindakan” menarik minat kami untuk memberikan respons kepada post tersebut.

Kejap lagi pula kami nak jawab mengenai soalan-soalan “betulke betulke” awak tapi...

maju lo ke sini dulu!

Tengok betul-betul tau tarikh-tarikh ni dan paham benda ringkas yang ingin kami nyatakan.

1. 2002, IOI Corp’s beli 100% milikan Loders Croklaan Group BV dari Unilever Plc dan Unilever NC (RM814M).

2. Sept 2017, the Star laporkan IOI Corp’s bercadang juai 70% saham Loders Croklaan kepada Bunge Ltd (RM4B). Dalam cadangan ini, Loders akan memiliki anak syarikat IOI Corp’s antaranya IOI Lipid Enzymtec (M) dan IOI Edible Oils (HK) sebelum dijual kepada Bunge.

https://www.thestar.com.my/business/business-news/2017/09/12/ioi-corp-divests-70pc-stake-in-loders-croklaan-for-rm4bil/

3. 19 Jan 2018, the Star laporkan IOI Corp’s lengkapkan penjualan IOI Lipid Enzymtec kepada Loders (RM330.5M).

https://www.thestar.com.my/business/business-news/2018/01/19/ioi-corp-sells-ioi-lipid-enzymtec-to-loders-for-rm330pt5m/

Ini yang Ameno World screenshots.

Apa yang dia tidak faham, ketika ini, IOI Corp’s masih memiliki Loders 100%. Loders masih dimiliki oleh IOI Corp’s, ulang balik kenyataan ini. LODERS ITU MASIH DIMILIKI IOI CORPS sekalipun dia juai IOI Lipid Enzymtec kepada Loders.

4. 2 March 2018, NST laporkan bahawa penjualan 70% daripada keseluruhan Loders kepada Bunge sudah lengkap bernilai US946M bersamaan lebih kurang RM4B).

Baki 30% Loders masih lagi dimiliki IOI Corp’s. IOI Corp's masih memiliki Loders 30%. Baca perlahan-lahan,

IOI Corp's. Masih. Memiliki. Loders.30%.

https://www.google.com/amp/s/www.nst.com.my/node/340609/amp

(Ini setakat sumber berita yang kami miliki, dan boleh jadi akan ada perkembangan terbaru daripada ini sepertinya berkemungkinan Bunge akan membeli baki 30% Loders, dan pemilikan baki ini dijangka berlansung dalam tempoh lima tahun)

5. Jadi bila dah paham timeline (lebih kurang), logik apa yang cuba Ameno World ketengahkan?

Nak kata suami Bee Yin tidak ada kena mengena lagi dengan IOI Lipid Enzymtec? IOI Corps (parent company) masih memiliki 30% daripada Loders. Kalau mau ikut perangai Ameno World, mahu ditanya juga, kenapa sertakan screenshots tanpa link agar pembaca boleh membaca sendiri berita tersebut secara penuh?

Sekarang ni, Non-Independent Non-Executive Director kepada IOI Corp’s adalah? Siapakah Non-Independent Non-Executive Director of IOI Corporation Berhad IOI Corp’s? Siapakah anak pengasas IOI? Siapakah suami Yeo Bee Yin? Lee Yeow Seng.

Sudah terjawab ke yang awak Ameno World kata isu sebenarnya adalah isu poster mengenai pemilik?

Sekarang giliran kami tanya, betul ke kamu tu sekadar letak berita tak lengkap tersebut? Betul ke kamu tu sekadar letak berita tak lengkap? Ulang balik soalan ini. Betul ke kamu tu sekadar letak berita tak lengkap?

Mengenai IOI Pan-Century Edible dan IOI Pan-Century Oleochemicals pula, apa nak dihairankan mengenai business mereka di dalam kelapa sawit? IOI Corp’s selaku parent company itu sendiri memang terlibat di dalam kelapa sawit. Jadi apa point di situ? Lagipun pula, by product industry tidak semestinya “masuk sawit keluar minyak”. Macam-macam jenis bahan kimia keluar yang "ajaib" dan "unik".

Sekadar untuk mengatakan bahawa kilang kedua-dua anak syarikat IOI tersebut tidak berpunca dari “gejala gangguan kesihatan” dan bukannya “pencemaran” atau “toksik” ker?

https://www.facebook.com/1509981019232188/posts/2484632968433650/

Keluar atau tidak asap toksik dari kilang-kilang IOI, sudah ada yang meracuni dan risiko bahaya kanser sudah dikeluarkan amarannya. Bukannya sesiapa yang menuduh asap asap toksik itu berpunca daripada kilang-kilang IOI tersebut. Ada banyak kilang-kilang di Pasir Gudang dan kita semua tahu, sukar nak tau kilang mana yang bertanggungjawab. Akan tetapi, kilang-kilang IOI itu wujud di Pasir Gudang.

Pihak UMNOJohorOfficial memerli Yee Bee Yin. Memang ia adalah perlian. Tidak perlu tanya “betulke betulke” banyak kali. MEMANG ia adalah perlian sebagai mengkritik tindakan lambat bertindak. SEMEMANGNYA ia adalah perlian.

https://www.facebook.com/1908682249247141/posts/2202858763162820/

Poster tersebut bertanyakan kenapa kerajaan lambat bertindak? Dan sememangnya, suami Bee Yin memang-memang berkepentingan di dalam ketiga-tiga kilang tersebut.

Kalau admin Ameno World cerdik, admin sendiri boleh baca jawapan yang diberikan oleh Bee Yin. Ia mengatakan ia fitnah. Itu sahaja. Itu pun tempel pada gambar. Apa lagi penerangannya?

https://www.facebook.com/150371651783435/posts/1375370202616901/

Apa kena mengena pula dengan penghinaan kepada pegawai-pegawai kerajaan dari agensi-agensi yang terlibat?

Betul ke ada penghinaan? Betul ke ada penghinaan? Ulang balik pertanyaan. Betul ke ada penghinaan?

Kalau ada, mana dia link penghinaan? Kalau tidak ada, bermakna, Bee Yin bukan saja melarikan daripada isu, malah Bee Yin sendirilah yang menghina pegawai-pegawai kerajaan dari agensi-agensi yang terlibat di mana tidak ada sesiapa pun yang menghina pegawai-pegawai kerajaan.

Yang dihina sebenarnya adalah, Bee Yin sendiri yang melambat-lambatkan tindakan memandangkan suaminya sendiri berkepentingan di dalam kawasan perindustrian Pasir Gudang di antara ribuan kilang-kilang. Poster tersebut memerli (boleh saja menyerang) Bee Yin dan tidak ada kena mengena pun pegawai-pegawai kerajaan dan agensi-agensi kerajaan yang terlibat.

Yang dihina adalah bagaimana pimpinan-pimpinan Pakatan Harapan yang sering sahaja melindungi kepentingan-kepentingan taikun korporat. Bukan sahaja polisi-polisi ekonomi yang memberikan semua manfaat rakyat diserahkan berderet-deret kepada berduyun-duyun kroni bilionair, inipun masih mahu dilindungi sekalipun ratusan sekolah ditutup malah melibatkan ribuan murid tidak berdosa yang kini berhadapan dengan risiko kanser.

Bukan saja juga Bee Yin melarikan isu malah melaga-lagakan pula dengan orang lain walhal, dirinya sendiri sudah terpalit dengan conflict of interest. Melaga-lagakan dengan orang lain adalah perangai celaka, bukan sahaja di dalam urusan politik, malah di dalam urusan peribadi pun ia adalah perangai yang celaka.

Sekarang admin Ameno World, cuba baca, adakah Bee Yin sendiri menafikan bahawa suaminya tidak berkepentingan di dalam ketiga-tiga syarikat tersebut? Yang dijawab fitnah hanyalah satu perkataan pada gambar. Berpuluh-puluh ayat lain pula di dalam kenyataan dia adalah “penghinaan” kepada pegawai-pegawai kerajaan dan agensi-agensi kerajaan yang tidak wujud pun.

Pihak pembangkang mempolitikkan isu Pasir Gudang?

SEMEMANGNYA IA ADALAH ISU POLITIK DAN IA WAJAR DIPOLITIKKAN!

Ia melibatkan ribuan nyawa, ia melibatkan risiko kanser dan ia melibatkan rakyat!

https://www.facebook.com/259119991402520/posts/377101629604355/

Risiko kanser adalah menggerunkan. Bukan saja melibatkan nyawa dan banyak wang, malah ia adalah penderitaan yang lama yang bakal ditanggung ramai orang. Yang merendahkan isu inilah sebenarnya yang tidak tahu perbezaan isu yang penting dipolitikkan dan ada juga isu yang sangat bangang seperti video semburit pimpinan Pakatan Harapan.

Sebagai penutup, Ameno World ada menceritakan perihal townhall dan dia hairan mengapakah hanya satu keratan video berkaitan seorang ayah yang ditularkan sedangkan Bee Yin bersedia mendengar, terbuka mendengar keluhan dan macam-macam lagi ‘keterbukaan’ yang diraikan oleh Ameno World.

Maka cukuplah kami nyatakan,

“Apalah sangat mendengar maki sorang dua asalkan laki aku terlepas dan terus buat untung berbilion-bilion dan aku dapat terus jadi menteri”. Kalau setakat mendengar, cakap dengan tiang pun boleh. Tiang lagi terbuka mendengar maki hamun orang dan tiang juga mengamalkan keterbukaan. - 3 Julai 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...