Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 16 Mei 2019

Laporan Rasmi Perbendaharaan Negara Buktikan Hutang Negara Bukannya RM1 Trillion Di Zaman BN..

Najib Razak | Saya terpegun apabila melihat laporan rasmi dari Perbendaharaan Negara tentang hutang rasmi negara sehingga suku kedua tahun 2018.

Dari laporan ini:

1. Jumlah hutang negara bukan RM1 trilion.

2. Nisbah hutang semakin menurun untuk tahun-tahun sebelum PRU14 sehingga nisbah turun ke 50.1% pada akhir suku kedua 2018 - iaitu paras paling rendah untuk 9 tahun yang lepas.

Ya, Nisbah hutang semakin menurun di bawah BN kerana defisit negara setiap tahun semakin menurun dan ekonomi semakin meningkat sebelum PRU14.

Bagaimanapun, pengiraan saya ialah nisbah ini sudah naik ke 53.8% untuk suku pertama tahun 2019 di bawah PH selepas mereka meminjam dengan banyak dan ekonomi telah merosot.

Unjuran syarikat penarafan antarabangsa Moody's pula kata nisbah ini akan sampai ke tahap 56% pada akhir tahun 2019 - iaitu lebih tinggi dari had 55% yang dibenarkan di bawah undang-undang Malaysia.

Menteri Kewayangan patut bertindak pantas untuk padam atau edit laporan ini dari laman rasmi mereka:

Jika tidak, lebih ramai lagi Rakyat akan sedar mereka telah ditipu oleh cerita hutang negara adalah RM1 trilion ataupun hutang negara sudah turun selepas 1 tahun di bawah PH.

Cepat! Cepat!

Padam! Padam!

Muka surat terakhir di sini:
http://www.treasury.gov.my/…/maklum…/2019/hasil/seksyen4.pdf

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...