Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 27 April 2019

Najib Jawab Tommy, BN Cadang Ratifikasi Statut Rom Pada 2011 Tetapi Batalkan Selepas Peguam Negara Kata Jangan..

POLITIK | Isu Statut Rom kembali menjadi topik perbincangan di sosial media, ini gara-gara penganjuran satu forum yang membincangkan kenapakah kerajaan patut meratifkasikan Statut Rom pada pagi sabtu ini. 



Forum itu dihadiri oleh panelis pro ratifikasikan Statut Rom jadi kebanyakan pandangan adalah berpaksikan pro Pakatan Harapan dan menentang pandangan 4 ahli akademik yang diterima oleh raja-raja melayu.


Bagaimanapun forum itu tidaklah bersifat berat sebelah ini kerana jemputan telah dihantarkan kepada 4 ahli akademik itu untuk menyuarakan pandangan masing-masing namun kesemua dari mereka enggan hadirkan diri bagi berbincang secara ilmiah. 


Antara panelis yang hadir ialah Tommy Thomas. Dalam forum itu Tommy mengatakan BN sendiri pernah mahu meratifikasikan Statut Rom pada tahun 2011. 


Menjawab kritikan Tommy, Najib tampil dengan kenyataan yang menjelaskan apa sebenarnya berlaku disebalik tabir berkenaan isu Statut Rom.

Katanya pada tahun 2011, BN sememangnya pernah berbincang mahu meratifikasikan Statut Rom bagaimanapun cadangan terhenti selepas dinasihati oleh Peguam Negara pada ketika itu. 


Najib bagaimanapun tidak menamakan siapakah Peguam Negara yang menasihati agar Statut Rom tidak dirafikasikan kerajaan ketika itu.


"Saya tak nafi bahawa kerajaan BN semasa saya PM pernah berbincang Statut Rom.

Memang tugas sebuah kerajaan yang bertanggungjawab untuk berbincang dan mempertimbangkan konvenyen PBB (UN).

Namun, mengapa perbincangan kerajaan BN pada bulan Mac 2011 masih tidak diratifikasi TUJUH tahun kemudian sehingga PRU14?

Tentu ada sebabnya.

Ini ialah kerana kerajaan BN mendengar dan menerima nasihat dari Peguam Negara pada masa itu bahawa ianya ada kemungkinan akan bercanggah dengan perlembagaan dan undang-undang negara,"
jelasnya dalam kenyataan itu.



Bekas Perdana Menteri itu juga sempat menyindir Pakatan Harapan yang disifatkannya terburu-buru lalu terpaksa uturn selepas dibantah rakyat.


"Sebab mengapa kerajaan BN dahulu tidak pernah meratifikasi Statut Rom juga dilaporkan dalam media tempatan : https://www.malaymail.com/…/rome-statute-what-is-it…/1736067

Berbeza dengan zaman PH;


- Kerajaan BN tak pernah umum kepada satu dunia bahawa kita akan meratifikasi statut Rom. Selepas itu, kena U-Turn.


- Kerajaan BN tak pernah menandatangan dokumen-dokumen untuk meratifikasi statut Rom,"
katanya lagi. - 27 April 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...