Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 24 April 2019

Bolehkah Barisan EXCO Johor Ditukarkan Jika Tiada Tangan Ghaib Dalam PPBM?

POLITIK | Dalam keghairahan sesetengah pihak menyalahkan istana, nampaknya ada yang seperti sengaja melupakan barisan EXCO Johor tidaklah boleh sesuka hati ditukarkan dan digantikan jika tiadanya arahan dan persetujuan di kalangan pemimpin sendiri, terutamanya PPBM.

Seberapa besarkah pengaruh Menteri Besar Johor yang baru, Sahruddin - sedangkan beliau baru sahaja dilantik ke jawatan itu?

Beranikah beliau merombak barisan exco tanpa persetujuan dan perbincangan dari parti-parti komponen yang terlibat?

Silap-silap beliau yang ditendang keluar dari PPBM kelak.

Benda seperti ini, sudah pasti ada ketuanya, yang berpengaruh sehingga berupaya mengoncangkan PPBM. Pihak istana bukanlah tangan ghaib. Mereka terang-terangan mengaku 'tak suka'. Tak sorok-sorok lagi dah. 

Tangan ghaib yang sebenar ialah mereka yang merancang sesuatu agenda secara tersembunyik, tanpa pengetahuan parti.

Siapakah agaknya tu?

Gambar yang berlegar-legar di sosmed
FREE MALAYSIA TODAY | Pimpinan kanan PPBM bersolidariti dengan Dr Mahathir Mohamad disebalik ketegangan antara perdana menteri dan kerabat diraja Johor mengenai pemilihan jemaah exco.

FMT mendapat tahu daripada sumber boleh dipercayai bahawa sokongan disuarakan selepas mesyuarat tergempar majlis tertinggi parti malam tadi, untuk membincangkan barisan exco baru Johor yang mengangkat sumpah di depan Sultan Ibrahim Sultan Iskandar semalam.

Mesyuarat itu, yang disifatkan sumber sebagai “sangat panas dan tegang”, dipanggil bersidang dengan notis yang singkat ekoran kebimbangan bahawa barisan exco yang diumumkan semalam tidak pernah mendapat kelulusan pimpinan PPBM.

Mereka juga mempersoalkan tindakan menteri besar Johor yang baru dilantik, Dr Sahruddin Jamal yang dikatakan tidak mengikut pendirian jemaah menteri untuk tidak merombak barisan exco sedia ada.

“Tetapi menteri besar teruskan juga rombakan itu walaupun dia sudah dimaklumkan tentang pendirian jemaah menteri dalam pertemuannya dengan perdana menteri sebelum mengangkat sumpah,” katanya.

FMT juga mendapat tahu tindakan Sahruddin itu dikritik Mahathir.

Sumber berkata ramai dalam mesyuarat itu mempersoalkan langkah untuk “tunduk kepada tangan-tangan ghaib” dalam pemilihan ahli jemaah exco.

Barisan baru menampilkan 3 anggota baru manakala 2 lagi disingkirkan, serta perubahan pada nama portfolio.

Rombakan itu menyusuli percakaran terbuka antara Dr Mahathir dan ketua negeri Johor berhubung takat bidang kuasa Istana dalam kerajaan negeri.

Mahathir pernah bertembung dengan Istana Johor mengenai tindakannya menyahkan kekebalan raja-raja daripada tindakan undang-undang pada 1993.

Perkembangan itu menyusuli kejadian serangan melibatkan seorang jurulatih hoki dan ketua negeri ketika itu, Sultan Iskandar Sultan Ismail.

Selepas beberapa minggu bertelagah, pindaan akhirnya mendapat persetujuan diraja, dan sebuah mahkamah khas ditubuhkan untuk membicarakan ahli kerabat diraja.

Mahathir baru-baru ini kecewa mahkamah istimewa itu tidak dimanfaatkan walaupun ada pindaan 1993 itu.

“Walaupun kita demokrasi berparlimen, cara pemikiran beberapa orang yang memimpin kerajaan agak feudal. Mereka tidak boleh kata ‘tidak’,” katanya dalam satu wawancara baru-baru ini.

Di mesyuarat semalam, pimpinan PPBM menyokong sepenuhnya kata-kata Dr Mahathir bahawa ahli kerabat diraja perlu patuhi kedaulatan undang-undang.

“Selepas mesyuarat itu, mereka semua beri komitmen akan menyokong Mahathir,” kata sumber itu.

“Mereka bersetuju raja berperlembagaan tertakluk kepada perlembagaan. Mereka tiada kuasa mutlak. Perlembagaan beri kuasa melantik perdana menteri, menteri besar dan ketua menteri kepada parti yang menang.”

Pandangan itu mencerminkan jawapan Mahathir kepada kenyataan Tunku Mahkota Johor yang memberi amaran kepada ahli poltik veteran itu supaya jangan mencampuri urusan pelantikan menteri besar, selepas peletakan jawatan Osman Sapian.

Ketegangan itu diburukkan lagi dengan penentangan Istana Johor terhadap tindakan kerajaan Malaysia memperakui Statut Rom.

Mahathir baru-baru ini mengumumkan kerajaan menarik balik perakuran itu, tetapi sempat membidas penentang perjanjian itu, termasuk Tunku Ismail Sultan Ibrahim.

TMJ yang lantang itu pernah memberi amaran Statut Rom akan membolehkan kuasa asing melemahkan institusi diraja.

Mahathir berkata ada “seseorang yang mahukan kebebasan untuk memukul orang lain”.

“Kalau dia buat begitu kita akan hantar polis tangkap dia. Saya tak kisah siapa dia yang cuba burukkan nama baik kerajaan,” katanya. - 24 April 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...