Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 25 Oktober 2018

Ratifikasi ICERD & Implikasinya Ke Atas Status Bumiputera - Mohamad Jamalee.

Mohamad Jamalee | Rakan-rakan bertanya ICERD ni apakebende?

ICERD adalah akronim untuk International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination.

Secara permukaan, sudah semestinya nampak baik. Apa-apa saja berkenaan diskriminasi dan ketidak-adilan, kita tidak akan persetujui. Saya secara peribadi juga tidak bersetuju bab diskriminasi.

Tetapi untuk mewarnakan Perlembagaan Malaysia dalam warna diskriminasi adalah tidak tepat. Perlembagaan Malaysia adalah suatu bentuk tolak-ansur dan social compromise berdasarkan nilai-nilai sejarah, agama, sosio-ekonomi dan sosio-budaya yang melahirkan sebuah negara baru bernama Malaysia.



Mari kita lihat antara implikasi ICERD ni:

The International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD) PART I


Article 2

2. States Parties shall, when the circumstances so warrant, take, in the social, economic, cultural and other fields, special and concrete measures to ensure the adequate development and protection of certain racial groups or individuals belonging to them, for the purpose of guaranteeing them the full and equal enjoyment of human rights and fundamental freedoms. These measures shall in no case en tail as a con sequence the maintenance of unequal or separate rights for different racial groups after the objectives for which they were taken have been achieved.


Rujuk: https://www.ohchr.org/…/professionalinterest/pages/cerd.aspx

Kesimpulan mudah faham syor tersebut: Tidak boleh ada 'keistimewaan' mana-mana individu/kaum diatas individu/kaum yang lain.

MARA, MRSM, Rejimen Askar Diraja Malaysia malah apa-apa badan Islam boleh jatuh di bawah definisi "Diskriminasi" ini tadi. Walhal dari awal ia terbentuk dan dibentuk, kesemua di atas adalah sebahagian dari 'social compromise' yang dipersetujui BERSAMA-SAMA.


Dan bukan itu saja. Mari kita lihat klausa-klausa lain yang bakal dibawa bersama ICERD ini:

The Universal Declaration of Human Rights (UDHR)

Article 18.

Everyone has the right to freedom of thought, conscience and religion; this right includes freedom to change his religion or belief, and freedom, either alone or in community with others and in public or private, to manifest his religion or belief in teaching, practice, worship and observance.


Rujuk: http://www.un.org/en/universal-declaration-human-rights/

Kesimpulan mudah faham syor tersebut: Setiap manusia adalah berhak dalam hak kebebasan beragama dan menukar agamanya.


Convention on the Rights of the Child(CRC)

Article 14

1. States Parties shall respect the right of the child to freedom of thought, conscience and religion.


Rujuk: https://www.ohchr.org/en/professionalinterest/pages/crc.aspx

Kesimpulan mudah faham syor tersebut: Anak-anak mempunyai hak untuk memilih agamanya dan ibu bapa perlu hormati hak tersebut.

Bukankah ini sepatutnya menjadi kerisauan anda serta generasi akan datang?

Ya, pemulanya boleh kata tak akan sentuh artikel-artikel dalam perlembagaan seperti Perkara 153 dan Perkara 3. Tapi sejujurnya sekelumit saya tidak percaya.

Awalnya mungkin takkan sentuh sebab tak nak dijadikan isu atau buat orang Islam dan Melayu marah. Tapi pada tahun-tahun akan datang bagaimana? Bagaimana jika timbul sekali lagi kes-kes rebut anak?

Memeterai perjanjian ini dengan mengatakan takkan sentuh perkara-perkara tentang Melayu dan Islam adalah SAMA SEPERTI mengatakan anda buka tudung saji tapi tak mahu makan. - 25 Oktober 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...