Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 7 Oktober 2017

Dah Roboh Baru Bagi Arahan - Azmin Dikutuk Netizens Kaw-Kaw.

Pada khamis lepas, Tan Sri Noh Omar mengatakan bahawa Azmin, sebagai pihak berkuasa tertinggi negeri, boleh dengan mudah menghentikan perobohan itu dengan hanya membuat satu panggilan telefon.

Pengerusi Umno Selangor itu juga menyifatkan tindakan perobohan itu menyebabkan dua keluarga kehilangan tempat tinggal sebagai "kejam" dan berkata Azmin sepatutnya memberi mereka masa untuk mencari tempat tinggal lain.
Bagaimanapun Azmin selaku Menteri Besar Selangor menempelak kenyataan Menteri KPKT itu dengan mendakwa isu itu adalah di luar bidang kuasa kerajaan negeri.
"Suruh dia patuh undang-undang. Tanah tu tanah kerajaan persekutuan. Patutnya dialah yang buat panggilan itu," katanya kepada pemberita ketika ditemui.
PPBM turun padang

Dalam perkembangan yang berkaitan, beberapa gambar tular di laman sosial yang merujuk kepada pemimpin PPBM seperti Mahathir Mohamed turun padang melawat ke lokasi perobohan yang melibatkan tiga buah rumah dan dua unit kedai.
Gambar-gambar itu juga mendapat pujian dan respon positif netizens yang kebanyakkannya menyokong bekas perdana menteri itu dan parti PPBM.
Tular video Azmin hentikan perobohan selepas rumah diroboh
Kenapa taknak jumpa mangsa? Itulah antara komen-komen yang mengkritik Azmin Ali di laman sosial. Malahan terdapat segilintir penyokong Pakatan Harapan dan cybertroopers UMNO menyebarkan poster perbandingan antara tindakan Azmin menemui gadis peniaga nasi lemak dara dan isu perobohan rumah bekas pegawai masjid.
Selain itu video rakaman yang kononnya membuktikan Azmin telah berusaha untuk menghalang perobohan rumah tersebut juga mendapat kritikan netizens.
"Kepala hotak dia, dah roboh baru bagi arahan. Kesian mangsa. Cakap awal-awal la bodoh," marah Sabri.
"Arahan yang terlambat," sindir Sayap Terbang pula.
"Dah roboh baru bagi arahan, wayang lebih," kata Eizlan.
"Lakonan je. Memang dah dirancang. Roboh separuh dulu baru bagi arahan hentikan. Dah masak kes macam neh," kata Hanapiah.
"Semua surat perobohan pasti dah dibawa ke mesyuarat negeri. PBT tiada kuasa meroboh selain dari arahan kerajaan negeri. Janganlah nak berpura-pura main wayang," respon Norzaini.
"Kantoi ayat dia. Takpa, takpa yang penting kita dapat arahan. Arahan sepatutnya sebelum roboh bang bukan selepas roboh," perli Shahrul Hafiz pula.
Disebabkan rakaman video itu jugalah membuatkan lebih ramai pihak tampil mengkritik Menteri Besar Selangor. Menurut netizens, rupa-rupanya Azmin ada kuasa memberikan arahan agar menghentikan perobohan. 
Oleh kerana memiliki kuasa tersebut dari awal lagi, mengapa tidak menghentikan ia sejak dari mula supaya semua rundingan mengenai pampasan dimuktamadkan terlebih dahulu dan perpindahan dua keluarga tersebut dapat berlaku secara aman dan baik. Ini menjadi persoalan netizens. 
Dalam pada itu, menurut individu yang menyebarkan video berkenaan, Wan Kj, beliau memaklumkan bahawanya selepas arahan dikeluarkan agar perobohan dihentikan, pegawai PTD bernama Rashidi Roslan telah bertindak melarikan diri menggunakan kenderaan polis. 
Gambar individu itu juga ketika ini sedang tular dilaman sosial dan menjadi kecaman netizens.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...