Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 22 Januari 2012

Budak neh maki2 dalam ceramah ABU apahal? [Video Inside] - UPDATED!

Heran aku.

Benda kempen mengempen neh normal beb. Normal sesangat. Macam baru2 neh umno kan ada berkempen ketika agih2kan beras. Siap letak logo umno lagi kat beras yang diedarkan tue. Walaupun aku rasa macam tak patut tapi aku macam berat sikit nak persoalkan isu neh.

Malas. Risau gak teknik neh pr tiru. Restoran 1malaysia aritu pun depa tiru walhal beria2 balon kerajaan dalam isu tue. Lawak siot. 

Berbalik isu asal neh, malam tadi berlangsung satu event anjuran ABU. Dialog ABU bersama HINDRAF. Tapi yang menjadi panas nya, tiba2 sedang event baru nak berlangsung, ada sekumpulan pengacau menyemak kacau majlis orang.

Lihat video di bawah neh beb ;

   

Info yang aku dapat pasal hal neh ialah ;

1. Ketika event sedang berlangsung, ada 20-30 orang pengacau [dipercayai pro gov] mai sana.

2. Dorang siap bawa motor masuk [rempuh] dalam dewan, ganggu majlis yang sedang berlangsung.

3. Dorang rempuh kerusi2, baling dan sepahkan leaflet ABU, sepahkan kawasan ceramah dan macam nak langgar2 hadiran yang datang dalam event ABU dengan motor.  


4. Dorang juga paksa2 orang balik dan tinggalkan majlis neh segera dengan suara yang kasar, kuat dan keras.


5. Yang sebenarnya ketika itu majlis baru nak bermula. Dah mula sikit2 larh, tapi baru je dalam beberapa minit sebelum penganggu menyemak dalam majlis orang.

6. Kalau datang nak berdebat, aku percaya ABU no hal. Neh datang nak menggangu dan buat bising. Tah pape lah weh.

7. Dengar citer budak2 sekolah. Tak pasti lah benda neh sahih ke tidak.

8. Ada 2 orang yang cedera. Yang sorang tue agak serius. Orang2 sukarelawan ABU. Punca kecederaan tidak dapat dikenalpasti dengan tepat. FMT kata sebab kena ketuk dengan helmet. Tapi wall fb member kata sebab kena rempuh dengan sisi motor si pengacau.


9. Dorang neh aku tak pasti kenapa datang buat kacau. Nak tuduh2 umno kang tak pasal2 jadi fitnah. Tapi orang2 yang berada di lokasi bagitau budak2 neh bawa bendera umno dan pakai baju bn.


10. Dan macam biasa, bahasa2 maki perkauman pun turut dialunkan ketika depa mai memprovoke sebab ada geng2 hindraf kan.  Saja bagi line tambah panas kot. India2 yang dengar sure sakit ahti kaw2 punya. Sendiri bagi tambah orang benci pada bn. Pastu nak salahkan orang lain plak. Tah pape.


11. Yang heran nya, budak2 neh lepas polis datang nak clearkan keadaan, depa still dok melanggut kat tepi jalanraya dan jerit2 ganggu orang dan kenderaan yang lalu lalang. Neh baru betul2 perhimpunan yang mengacau. Bukan bersih or 901.


12. Dan yang bertambah2 pelik bila statement polis pada media pun macam tak lengkap. Dia kisahkan sebahagian dan sorokkan sebahagian. Part budak2 neh rempuh dengan motor, bawa kayu, baling [sepahkan] leaflet, tendang kerusi tak bagitau pun. Polis bagitau budak2 neh dok tepi pagar buat bising sikit2lah.. hak eley neh.. takdak ka nak tokok tambah bahawa ABU ada bawa bom, polis? Itu pasal depa kena serang. Menarik gak citer neh. Insya-Allah swt. Heh.

13. Beberapa gerai yang berniaga di luar kawasan majlis juga terpaksa ditutup bila bebudak neh buat pasal dari dalam dewan sampai ke luar dewan.  Ada gerai yang mengalami kerugian akibat dirosakkan oleh bebudak meroyan neh.

Lihat gambar di bawah neh ;



Ini budak yang meroyan mulutnya maki hamun orang semalam. Yang aku jelas dengar kat video ialah suara dia sorang je. Suara orang yang dia maki langsung takde. Ini bermakna dia sendiri yang sorang cari pasal. Takde pasal cari pasal. 


Sebenarnya penyokong2 ABU + HINDRAF ramai semalam. Setakat nak handdle [ajar] bebudak 20-30 neh lebih dari boleh sebenarnya. Tapi penyokong2 PR bersikap realistik dan matang. Mereka mematuhi undang2. 


Biar orang serang depa, bukan depa pergi serang or balas balik perbuatan tersebut. Mereka uruskan keadaan yang kelam kabut dengan matang dan tunggu polis datang meskipun statement polis pada media berbaur bias.

Motif serangan neh menerusi statement terbaru chegubard ialah serangan berbaur perkauman. Ini kerana bebudak melayu neh datang dan serang kaum india dengan macam2 penghinaan dan gelaran yang kasar2. Malahan india juga disuruh balik dan ingat sket siapa umno [konon nya macam tak kenang jasa]. 

Chegubard cakap, orang2 islam ketika itu ada, tetapi ramai yang lewat datang sebab waktu isyak lambat masuk, sudah tentu mereka2 neh mai sana selepas bersolat. Bagi yang datang awal maybe bersolat dalam kawasan dewan. 


Mereka juga terpaksa tamatkan majlis tersebut dan menundanya ke hari yang lain di samping menyuraikan orang ramai dengan aman walaupun budak2 20-30 neh menganggu tugas2 sukarelawan ABU.


Pada geng2 abu yang sempat rakam muka bebudak yang buat provoke neh, meh larh bagi gambar2 dia kat internet. Kot2 ada sapa2 yang kenal ka. Boleh larh family dia or rakan2 dia tarbiah bebudak neh balik. Takde akal gamaknya majlis orang pun kacau. Masuk rumah orang datang bebaik takpe, neh tidak main halau2 dan siap rosakkan barang tuan rumah.


Gampang aihh..

Updated ;


Ini video yang baru. Rakaman dari sisi lain ;




AMENO : Semak je.. 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...