Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 11 Mei 2018

Kenapa Majlis Angkat Sumpah Mahathir Pukul 9.30 Malam?

Oleh : Muhamad Razin Che Mud

Kenapa angkat sumpah PM pukul 9.30 malam?

1. Ramai yang salah faham apabila Tun M ke Istana Negara pukul 4.40 tadi dianggap sebagai upacara angkat sumpah jawatan PM.

2.Sebenarnya petang tadi adalah upacara menghadap sembah atau mat saleh kata "an audience" with YDPA. Bukan Tun M saja yang mengadap malah semua ketua atau wakil parti komponen PH yang menyokong Tun M sebagai PM turut dipanggil mengadap.

 
3.Seperti yang disebut sebelum ini, ia adalah proses untuk baginda benar benar mengenalpasti dan meyakini bahawa Tun M adalah individu yang paling banyak mendapat sokongan ahli dewan rakyat untuk mengetuai kerajaan.

4.Selepas sesi mengadap dengan semua ketua parti komponen PH selesai dan baginda telah meyakini bahawa Tun M punya sokongan yang cukup untuk mengetuai kerajaan maka barulah baginda bertitah untuk majlis mengangkat sumpah jawatan PM dilakukan pada pukul 9.30 malam ini.

5.Kenapa 9.30? Sebab YDPA ni memang selalunya event dia start lepas selesai solat isyak kecualilah ada maslahah tertentu. So solat maghrib then isyak habis dalam pukul 9.00 pastu bersiap-siap so jadilah 9.30. Kira ngam la timing tu.

6.Jadi janganlah korang dok sebar cerita bukan-bukan kata YDPA ada muslihat la, YDPA kerek la sebab saja lambat-lambatkan atau sebagainya.

7.Baginda hanya ingin memastikan Malaysia ini diserahka kepada individu yang benar-benar cukup syaratnya. Jangan risau, baginda pun cintakan Malaysia dan rakyatnya sama macam kita juga.

Daulat Tuanku! Allahu Akbar!

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...