Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 20 Mei 2011

TPM : Guna semula 1sen untuk bendung kenaikan barang.



WOwwww... ini betul2 WOW... apakah cadangan neh benar2 keluar dari kepala hotak manusia yang memegang jawatan no dua dalam sistem pentadbiran negara? Ya. Itulah hakikatnya. Macam tak percayalah ini macam punya cadangan mengarut nak mampos diperkenalkan oleh TPM kita.

Menurut berita yang aku petik bulat2 dari utusan malaysia, TPM berkata begini ;

1. Langkah ini juga akan membendung kenaikan harga tinggi yang ada kaitan dengan nilai satu sen.

2. Mengatasi kenaikan harga barang.

3. Dan ini kata2 tipiem yang aku petik dari utusan ;

"Misalnya, jika harga ditetapkan rm1.71sen, ia ditambah sebanyak empat sen untuk menjadikannya rm1.75sen. Sudah tentu memberi keuntungan kepada peniaga tetapi membebankan rakyat"

Korang faham tak apa yang aku HIGHLIGHT kan tue? TPM cakap ;

==> Kalau bil rm1.71sen ia akan dinaikkan kepada rm1.75sen.

Kah kah kah
kah kah kah kah
kah kah kah kah kah

Woit lue toksah jadi tpm lah. Kalau bil rm1.71sen mana ada naikkan jadi rm1.75sen! Sebaliknya ia jadi rm1.70sen. Kurang satu sen beb. Mana pula bebankan rakyat macam tue. Sebaliknya tolak ansur. Dasar yang diperkenalkan oleh kerajaan pun kerajaan sendiri tak faham bhai. 

Kah kah kah
Kah kah kah kah
Kah kah kah kah kah

kelawakkan apakah ini?

Dengar sini tipiem, meh aku ajar semula dasar yang ko perkenalkan kepada kami pada tahun 2009 tak silap aku.

Kalau bil berakhir dengan angka 1,2, 6,7 ==> bil akan dikurangkan kepada 5sen yang terdekat. Dikurangkan ye. Maknanya kalau bil ko rm1.76sen = ia akan jadi rm1.75sen.

Kalau bil berakhir dengan angka 3,4,8,9 ==> bil akan dinaikkan kepada 5sen yang terdekat. Dinaikkan ye. Maknanya kalau bil ko rm1.98sen = ia akan jadi rm2.00

Dalam erti kata lain dasar ini tidak membebankan dan menyusahkan rakyat. Memang di negara2 yang berpendapatan tinggi, sen2 macam neh dihapuskan sebab tak laku. Kalau kerajaan memperkenalkan semula dasar ini adakah ini bermaksud bahawa negara kita menuju ke arah negara yang berpendapatan rendah semula?

Kah kah kah
kah kah kah kah
kah kah kah kah kah

Lawak! Beginilah jadinya bila menteri sendiri tak turun pergi bayar bil sampaikan dia sendiri pun tak faham dasar yang dia perkenalkan. Yang lebih teruk ialah dia boleh slumber meroyan mengarut2 dalam tue dan penyokong2 umno pula boleh kekal sokong kemengarutan dia tue. 

Kah kah kah
kah kah kah kah
kah kah kah kah kah

Ameno : Satu malaysia kena tipu bhai.. sanggup ke lue orang duduk di negara yang diperintah oleh pemimpin macam neh? Ubah sekarang sementara kita masih hidup bhai. Bukan suruh sokong PR 100% beb. Kita cuma jadikan PR pusat je. Kita banding pembaruan yang PR boleh buat dalam masa tak sampai pun 5 tahun. Kenapa takut nak buat perubahan? Kenapa pilih untuk berundur sebelum mencuba? Tak teringin ke nak duduk rumah mampu milik yang cantik dan kereta import yang murah setelah PR pegang malaysia beb? Ini antara manifesto PAKATAN RAKYAT. Kita rakyat, kalau bn gagal kita tolak, kalau PR gagal kita tolak, contohi amerika, mereka sering tukar kepimpinan berkali2.. ada tak mereka semakin kebelakang? No..mereka kedepan kerana mereka berani. Dan kita kebelakang kerana kita? Pengecut + dayus.

Nota : Angka 7 telah ditukarkan kepada 9. Terima kasih atas teguran.

Share this

0 Comment to " TPM : Guna semula 1sen untuk bendung kenaikan barang. "

Catat Ulasan

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...